Slirande koppling

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
I somras slirade kopplingen på min Honda CBX 750 vid 7-11k rpm när jag köpte den. Bytte därför kopplingslameller och bytte olja, valde biltemas motorcykelolja. Jag bytte aldrig stålskivorna i kopplingskorgen då dessa inte såg skeva ut vid ockulär inspektion, och de var heller inte missfärgade. Dock har jag ingen tidigare erfarenhet av sådan bedömning så jag kan ha missat något.

Hur som helst funkade kopplingen bra efter det och höll igenom hela varvtalsregistret. Efter någon månad och ett tiotal mil började dock kopplingen att slira lite vid effektpuckeln mellan 8-10k rpm. Jag kunde dock inte säkert säga om det var inbillning eller om den verkligen slirade, för hojen accelererade bra fortfarande.

Nu under våren har jag varit ute på en handfull turer. Första turen tyckte jag kopplingen uppförde sig normalt. Tur nummer 3 var det tydligt att den slirade mellan 8-10k rpm men ibland höll den dock hela vägen. Den senaste turen nu i söndags var på 20-25mil och då kunde jag fastslå att kopplingen slirar i princip alltid mellan 8-10k rpm och det kändes som att det blev värre och värre ju längre jag körde.

Vad tror ni detta kan bero på? Eftersom att kopplingen fungerade ganska dugligt när lameller och olja var nya så känns det som att det inte borde bero på oljan som inte riktigt lirar med min motor? För i så fall borde det ju inte bli värre och värre med tiden utan funka kass redan från början. Men samtidigt är ju kopplingslamellerna nya och stålskivorna såg bra ut, så det känns inte heller rimligt att de skulle orsaka problem.

Om jag ska prova en annan olja, vilken skulle ni rekommendera? Är rätt ointressant att höra allas personliga åsikter om oljor, räcker om de som ägt en gammal honda av samma modell eller med samma kopplingskorg svarar.

Olja hit o lameller dit. Mät fjädrarna de kan ha blivit försvagade/gammla.

Ang oljan har jag ingen aning. Titta på klassningarna.

Fjädrar är löjligt billiga! Byt! Gjorde under på min tillis!

Finns inga fjädrar i min koppling. Är nån jävla platta eller nåt istället, fattar nada hur det funkar men tydligen är det så.

Hittade denna bild , om det är rätt modell så är det nr15 som är "fjädern" jag bytte denna på min Honda vf750f -84. Kollar du på nr2, kopplingskorgen, så ser du att det sitter 6st fjädrar. Men jag vet inte om dessa går att byta ut eftersom korgen är nitad. Någon annan som kan svara på detta? Vad har dom fjädrarna för funktion förresten ?

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    184.9 KB · Visningar: 139
Jag är ingen tekniker så se mitt ilägg som ett litet ord i debatten :näsblod
Men en fulmek variant kan vara att kapa en eller två mm från tryckpinnen.
Då kanske du kan köra en säsong till utan att riva kopplingen igen.
Sen får du nog felsöka OCH köpa ny tryckpinne :crash

Kollar du på nr2, kopplingskorgen, så ser du att det sitter 6st fjädrar. Men jag vet inte om dessa går att byta ut eftersom korgen är nitad. Någon annan som kan svara på detta? Vad har dom fjädrarna för funktion förresten ?
Ryckutjämnare. Vet inte om det går att byta dom på denna hoj men dom har inte med det aktuella problemet att göra iaf.

Som du ser på bilden så "jobbar" dessa fjädrar i kopplingshusets rotationsriktning, och är helt enkelt en "ryckutjämnare". Samma princip som gummikuddarna mellan "drevhubben" och navet i bakhjulet.

Kopplingen är hydrauliskt på den här hojen och i samband med arbete på kopplingen så är ett tips att "lufta" kopplingscylindern så att "rätt" frigång erhålls, det är en åtgärd som ofta "glöms" bort vid arbeten med hydrauliska kopplingar.

/KentW

Last edited:
Hittade denna bild , om det är rätt modell så är det nr15 som är "fjädern" jag bytte denna på min Honda vf750f -84. Kollar du på nr2, kopplingskorgen, så ser du att det sitter 6st fjädrar. Men jag vet inte om dessa går att byta ut eftersom korgen är nitad. Någon annan som kan svara på detta? Vad har dom fjädrarna för funktion förresten ?

Yes, det är likadan koppling! Vart köpte du en ny platta och vad kostade den? För mig låter det dock lite skumt hur en sådan platta kan vara en slitagedel, och jag fattar heller inte hur den kan ha funktion som en kopplingsfjäder. Kan någon som vet förklara detta så vore det asnice!

Som du ser på bilden så "jobbar" dessa fjädrar i kopplingshusets rotationsriktning, och är helt enkelt en "ryckutjämnare". Samma princip som gummikuddarna mellan "drevhubben" och navet i bakhjulet.

Kopplingen är hydrauliskt på den här hojen och i samband med arbete på kopplingen så är ett tips att "lufta" kopplingscylindern så att "rätt" frigång erhålls, det är en åtgärd som ofta "glöms" bort vid arbeten med hydrauliska kopplingar.

/KentW

Tömde hydraulsystemet när jag rev kopplingen i somras och blir samma sak om jag river kopplingen igen.

Jag köpte min hos David silver spares i samband med andra delar, men den finns även hos Honda mc center , tror den kostade 156kr. Och som tidigare skrev så fungerar den som en fjäder, den flexar som sagt, går att mäta om den är kass.

Hittade en begagnad komplett koppling från tyskland billigt på ebay. Har mailat förfrågan om fraktkostnad, är den rimlig så köper jag den. Känns enkelt att smälla i en helt "ny" koppling istället för att försöka laborera fram vilken del i den här härvan som spökar - kan bli dyrt.

Kolla så att "tänderna" inte är slitna i korgen, där klackarna på lamellerna går emot, det var anledningen till att jag bytte min kopplingskorg.

Ah det har jag kollat. Visst var de slitna, men inte så farligt. Dessutom är min erfarenhet att det inte brukar orsaka kopplingsslir utan "bara" huggande koppling. Men men, har ropat in en komplett begagnad koppling nu för 350kr på ebay, frakt medräknat! :)

För mig låter det dock lite skumt hur en sådan platta kan vara en slitagedel, och jag fattar heller inte hur den kan ha funktion som en kopplingsfjäder. Kan någon som vet förklara detta så vore det asnice!

En tallriksfjäder består vanligtvis av en konisk skiva i fjäderstål med ett hål i. Eftersom det åtgår en hel del kraft för att platta ut konen och den kommer försöka återta sin form kan den användas som fjäder i tex kopplingar där man vill ha stor kraft och kort slag.
Att den blir "sliten" är inte konstigare än att andra typer av fjädrar tappar spänsten av att vara komprimerade under lång tid.

En tallriksfjäder består vanligtvis av en konisk skiva i fjäderstål med ett hål i. Eftersom det åtgår en hel del kraft för att platta ut konen och den kommer försöka återta sin form kan den användas som fjäder i tex kopplingar där man vill ha stor kraft och kort slag.
Att den blir "sliten" är inte konstigare än att andra typer av fjädrar tappar spänsten av att vara komprimerade under lång tid.

Spännande! Vad är "fjäderstål" och hur går tillverkningsprocessen för det till?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT