nissepelle
Strandraggare
I somras slirade kopplingen på min Honda CBX 750 vid 7-11k rpm när jag köpte den. Bytte därför kopplingslameller och bytte olja, valde biltemas motorcykelolja. Jag bytte aldrig stålskivorna i kopplingskorgen då dessa inte såg skeva ut vid ockulär inspektion, och de var heller inte missfärgade. Dock har jag ingen tidigare erfarenhet av sådan bedömning så jag kan ha missat något.
Hur som helst funkade kopplingen bra efter det och höll igenom hela varvtalsregistret. Efter någon månad och ett tiotal mil började dock kopplingen att slira lite vid effektpuckeln mellan 8-10k rpm. Jag kunde dock inte säkert säga om det var inbillning eller om den verkligen slirade, för hojen accelererade bra fortfarande.
Nu under våren har jag varit ute på en handfull turer. Första turen tyckte jag kopplingen uppförde sig normalt. Tur nummer 3 var det tydligt att den slirade mellan 8-10k rpm men ibland höll den dock hela vägen. Den senaste turen nu i söndags var på 20-25mil och då kunde jag fastslå att kopplingen slirar i princip alltid mellan 8-10k rpm och det kändes som att det blev värre och värre ju längre jag körde.
Vad tror ni detta kan bero på? Eftersom att kopplingen fungerade ganska dugligt när lameller och olja var nya så känns det som att det inte borde bero på oljan som inte riktigt lirar med min motor? För i så fall borde det ju inte bli värre och värre med tiden utan funka kass redan från början. Men samtidigt är ju kopplingslamellerna nya och stålskivorna såg bra ut, så det känns inte heller rimligt att de skulle orsaka problem.
Om jag ska prova en annan olja, vilken skulle ni rekommendera? Är rätt ointressant att höra allas personliga åsikter om oljor, räcker om de som ägt en gammal honda av samma modell eller med samma kopplingskorg svarar.
Hur som helst funkade kopplingen bra efter det och höll igenom hela varvtalsregistret. Efter någon månad och ett tiotal mil började dock kopplingen att slira lite vid effektpuckeln mellan 8-10k rpm. Jag kunde dock inte säkert säga om det var inbillning eller om den verkligen slirade, för hojen accelererade bra fortfarande.
Nu under våren har jag varit ute på en handfull turer. Första turen tyckte jag kopplingen uppförde sig normalt. Tur nummer 3 var det tydligt att den slirade mellan 8-10k rpm men ibland höll den dock hela vägen. Den senaste turen nu i söndags var på 20-25mil och då kunde jag fastslå att kopplingen slirar i princip alltid mellan 8-10k rpm och det kändes som att det blev värre och värre ju längre jag körde.
Vad tror ni detta kan bero på? Eftersom att kopplingen fungerade ganska dugligt när lameller och olja var nya så känns det som att det inte borde bero på oljan som inte riktigt lirar med min motor? För i så fall borde det ju inte bli värre och värre med tiden utan funka kass redan från början. Men samtidigt är ju kopplingslamellerna nya och stålskivorna såg bra ut, så det känns inte heller rimligt att de skulle orsaka problem.
Om jag ska prova en annan olja, vilken skulle ni rekommendera? Är rätt ointressant att höra allas personliga åsikter om oljor, räcker om de som ägt en gammal honda av samma modell eller med samma kopplingskorg svarar.