slirande koppling

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
har precis köpt en kawa z750 -04. har kört i några dagar utan några som helst problem. men idag när jag körde började den plötsligt slira på kopplingen, 3:ans växel ca 10000rpm. hände 3 ggr på samma tur och samma växel. prövade igen efter ett tag men på 2ans växel och då va allt som vanligt. vad kan va fel?
om jag startar den med växel i och koppling inne så drar den framåt några cm. den rycker till fast väldigt lite. är det normalt?
nån som vet orsaker/åtgärder?
mvh/mattias
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kopplingen kan slira av flera orsaker, tex hal olja, för spänd vajer på vajerkoppling, slappa kopplingsfjädrar, slitna friktionslameller och eller stålskivor, vågiga bommar i korg oc hub etc. Om kopplingen börjat dragga vid frikopplat läge så kan det ha slirat så att en eller flera stålskivor jag slagit sig. Ett sekundärfel sas.

Kontrollera kopplingen mha mekhandboken för din hoj.
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Kopplingen kan slira av flera orsaker, tex hal olja, för spänd vajer på vajerkoppling, slappa kopplingsfjädrar, slitna friktionslameller och eller stålskivor, vågiga bommar i korg oc hub etc. Om kopplingen börjat dragga vid frikopplat läge så kan det ha slirat så att en eller flera stålskivor jag slagit sig. Ett sekundärfel sas.

Kontrollera kopplingen mha mekhandboken för din hoj.

lånar tråden lite.....
jag har bytt lameller på min zxr 750.1992 men efter 1 dag problemfri körning har det börjat slira igen....
stålskivorna har jag mätt och de låg inom gränsen de hade inte slagit sig..
fjädrarna låg på gränsen till men de åkte på igen (om de är för slappa kan det slira pga det.
olja har jag inte bytt eftersom det är ny olja i den dock vet ej vilken sort och fabrikat..

hojen har hydralkoppling...

vad tror du ....
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Koppling

Prova en annan olja, min turbohoj vill inte funka med dyra (fin oljor) provat flera olika.
Golden Spectro funkar finfint!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top