slirande koppling?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nu är jag som sagt en glad hobby meck, så jag behöver lite hjälp,

tidigare denna månad så började kopplingen slira på högre varvtal så som 12ooo rpm och uppåt.

idag första gången jag skulle testa nya kopplingen ordentligt så hade jag nästan samma betende som med gammla koppligen, vilken hade en trasig lamell.

skillnaden är att slirandet är inte konstant, utan de kommer å rycker lite men det slirar på högre varv.

bara för att prova vid ett rödljus så drog jag 1an ut och kände inget slir alls. dock när jag la i 2an så började slira på högre varv igen.

vad är felet?

jag har bytt lameller, dock inte skivorna som ligger mellan lammellerna,
jag kör på Castrol GPS 10-50w olja som jag alltid har gjort.

nytt oljefilter, ny packning till kopplings kåpan å hela kittet.

info skall tilläggas att jag har fått spänna kopplings vajern rätt mycket.

mer info skall tilläggas mitt bakdäck är slut å är redo för att bytas mot de nya som ligger i garaget.

hoppas jag fått med all info.

cykeln är en R6a av 2001 års modell.
 
kan löna sig att prova byta till olja av en annan tillverkare. i en zx6r jag hade tidigare började kopplingen slira då jag bytte olja till bel'ray 10w40 delsyntet. men då jag senare bytte till motuls 10w40 slutade det slira helt.
 
kan löna sig att prova byta till olja av en annan tillverkare. i en zx6r jag hade tidigare började kopplingen slira då jag bytte olja till bel'ray 10w40 delsyntet. men då jag senare bytte till motuls 10w40 slutade det slira helt.

bör jag skölja ur den nuvarande Castrol Oljan innan jag fyller på Motul olja?

ofc så tömmer jag hojjen helt på castrol undrar mest om jag behöver skölja bort gammal olja?

om så, någon som har tips på hur?
 
På min R6 så var det vajern som kärvade. Fjädrarna orkade inte trycka tillbaka riktigt. Min slirade varje gång jag växlade, kunde ta ett par sec före den tog tag riktigt. Lät du lamellerna ligga i olja före du monterade dem?


Är det ok, så mät stålskivorna. Mått står i rephandboken.
 
Hade samma problem med min k5:a tills jag bytte till Motul olja, tappade bara ur den gammla oljan (statiol´s olja) och i med Motul. Nu efter 50mil på nya oljan så funkar allt klockrent.
 
På min R6 så var det vajern som kärvade. Fjädrarna orkade inte trycka tillbaka riktigt. Min slirade varje gång jag växlade, kunde ta ett par sec före den tog tag riktigt. Lät du lamellerna ligga i olja före du monterade dem?


Är det ok, så mät stålskivorna. Mått står i rephandboken.

lamellerna fick inte ligga i olja innan bytet, jag har sabbat dem nu?
 
lamellerna fick inte ligga i olja innan bytet, jag har sabbat dem nu?

Troligtvis inte......

Har de aldrig mött olja förr och monteras helt torra för att därefter direkt tas ut för en DR start så sabbar man dem men annars bör de ha klarat sig. Även om GPS är ökänd för att orsaka kopplingslir så skall den inte göra det i en helt nybytt koppling.

Säker på att du monterat lamellerna rätt? Där brukar finnas fasningar på innersta/yttersta, kolla din manual.
Hur tjockt är hela kopplingspaketet? Finns spec i din manual, inte ovanligt att där förekommer lameller av olika tjocklek som skall ligga på speciell plats.
Trötta fjädrar?
Har du kollat att alla stålskivor var raka och inte allt för glasade av tidigare slir? Fram med smärgelduken och rugga upp ytan lite....
 
Troligtvis inte......

Har de aldrig mött olja förr och monteras helt torra för att därefter direkt tas ut för en DR start så sabbar man dem men annars bör de ha klarat sig. Även om GPS är ökänd för att orsaka kopplingslir så skall den inte göra det i en helt nybytt koppling.

Säker på att du monterat lamellerna rätt? Där brukar finnas fasningar på innersta/yttersta, kolla din manual.
Hur tjockt är hela kopplingspaketet? Finns spec i din manual, inte ovanligt att där förekommer lameller av olika tjocklek som skall ligga på speciell plats.
Trötta fjädrar?
Har du kollat att alla stålskivor var raka och inte allt för glasade av tidigare slir? Fram med smärgelduken och rugga upp ytan lite....

de är hem å riva igen å kolla lamellerna, kan ej minnas att det var någon skillnad på lamellerna när jag tog ur dem ur förpackinngen.

om jag minns rätt så kunde de bara passa in på ett sätt, vände jag på lamellen passade inte kuggspårningen.
 
jag provade GPS olja i min gammla retta. den funkade inte alls.slirade som fan på kopplingen. bytte till motul o det funkade kanon. så ingen mer GPS här inte :P
 
Troligtvis inte......

Har de aldrig mött olja förr och monteras helt torra för att därefter direkt tas ut för en DR start så sabbar man dem men annars bör de ha klarat sig. Även om GPS är ökänd för att orsaka kopplingslir så skall den inte göra det i en helt nybytt koppling.

Säker på att du monterat lamellerna rätt? Där brukar finnas fasningar på innersta/yttersta, kolla din manual.
Hur tjockt är hela kopplingspaketet? Finns spec i din manual, inte ovanligt att där förekommer lameller av olika tjocklek som skall ligga på speciell plats.
Trötta fjädrar?
Har du kollat att alla stålskivor var raka och inte allt för glasade av tidigare slir? Fram med smärgelduken och rugga upp ytan lite....

kan inte se i manualen att det är någon skillnad på lamellerna.

jag provade GPS olja i min gammla retta. den funkade inte alls.slirade som fan på kopplingen. bytte till motul o det funkade kanon. så ingen mer GPS här inte :P

de blir ytterligare 500:- på oljekontot idag alltså. :(
 
Last edited:
kan inte se i manualen att det är någon skillnad på lamellerna.



de blir ytterligare 500:- på oljekontot idag alltså. :(

Gluttade i din manual...

Monterade du rätt stålskiva innerst?

Hur är det med spelet i pull rod? Brukar vara shimsat och för lite spel gör att det inte får gå ihop ordentligt...

Fri längd på fjädrarna?
 
kan inte se i manualen att det är någon skillnad på lamellerna.



de blir ytterligare 500:- på oljekontot idag alltså. :(

Du måste inte kasta den nybyttta GPS-oljan, håll rent när du byter och återanvänd den i bilen så får du i alla fall lite nytta av den.
Det enda felet med GPS-oljan är ju att den inte är så bra kompis med våtkopplingar och sådant har man ju sällan i bilar, i övrigt är det ju en fin-fin olja... :tummenupp
 
Gluttade i din manual...

Monterade du rätt stålskiva innerst?

Hur är det med spelet i pull rod? Brukar vara shimsat och för lite spel gör att det inte får gå ihop ordentligt...

Fri längd på fjädrarna?

den innre stålskivan tog jag aldrig ur. lät den sitta.
 
kan vara att kopplingskorgen är sliten. då hoppar lamellerna ut och sen in igen direkt, dvs slirar, de problemet har ja haft. ja kortade av den pinnen som trycker ut och ihop lamellerna. funkar ett tag ialla fall.
 
kör nu motul olja, slirandet försvann omg. givetvis lät jag hojen stå på depåstöden en stund å smörja in på tomgång å hela faderullan.. å nu går maskin bättre än någonsin, går renare. var lite blöddrig innan med Castrol Oljan, nu med Motul känner jag inte av några som hällst tendenser till att slira på kopplingen eller gå lite orent på tomgången osv.

tack för alla tips jag fått :)
 
Back
Top