Slirande koppling ZX9R -02

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
Tja alla kunniga!

Idag när jag var ute märkte jag nå knasigt på hojjen. När jag varvade hojjen på typ 3'an å kom upp på ca 9000 varv så släppte draget å hojjen varvade ur (Typ som om jag tryckte in kopplingen lite snabbt) utan att jag gjorde något. :eek:
Detta hände flera ggr å det känns inte bra. Tilläggas ska att jag har nyligen haft den på service å de har (såklart) bytt olja. Till vad vet jag inte men detta fenomen har inte uppstått förr. Kan oljenivån spela mig ett spratt å ge dessa fel? :confused: :confused: :confused:

Tacksam för alla svar!

/Jörgen
 
Vad för olja hällde dom i?

Gör så här. Byt oljan (och spar den i en dunk) mot Biltemas billiga 10W40 MINERALOLJA. Kör sen lugnt i stadstrafik i en timme eller två med många lugna starter och ingen fullgaskörning så att lamellerna får lugna ned sig lite. Ta sen ut den på en raksträcka och prova igen med full gas. Funkar det då så är det oljans fel. Vill du ha en lite bättre olja som har snarlika kopplings egenskaper som Biltemas, kör på Castrol GP 20W50.

Frexten, har du tillräckligt med spel på kopplingshandtaget?
 
Japp jag tycker at jag har det (spel i kopplingen) å hade 2 killar som kollade å de tyckte samma. Vilket spel ska man ha?

OM det är oljans fel, kan man då gå tebax till firman som gjorde servicen (AVA) å be de pröjsa för nya oljan? SÅ j**la kul e det inte å pröjsa för service 2 ggr.

Har du några andra idéer om det INTE e oljan?

Är Biltemas olja bra eller bara billig? :rolleyes:

Tack för hjälpen iaf...
 
Har nagon av er nagonsin hoert om nagon som har koert soender sin motor pga att denne person har anvaent en foer billig olja? Dessutom aer Biltemas 10w40-olja inte nan skraepprodukt!
 
Jag hade utan tvekan kört Brinks Biltema-tips på min Gixxer om det vore så. Jag använder ALLTID deras oljor på bilar och att köra en lugn dag på hojen känns inte på något vis avskräckande. Dock hade jag sedan bytat tillbaka till en välkänd MC-olja men det är en annan femma...

Jag har själv haft problem med lamellerna vid oljebyte och det är helt enkelt sånt som händer men steg nummer ETT är ju att försäkra sig om att någon dåre inte skruvat bort glappet på kopplingshandtaget. Vet man inte hur det går till ska man be någon visa hur. Det är viktig grundläggande kunskap på hojen precis som att smörja kedjan eller kolla bromsbeläggen.
 
KLart jag vet hur man ska ställa spelet men jag sa att jag tyckte att det var OK spel på kopplingen och undrade HUR mycket det ska vara. Sen att köra med Biltemas olja, är det bara för att "rensa" å sen lägga tillbaks samma olja? (Brinx sa att jag skulle spara oljan i en bunke) Det verkar som om problemet kvarstår. Tycker ju att man vid en service ska få rätt olja men rykterna kanske stämmer om AVA.... Svindyra å kass? :(
 
Att du skulle spara oljan berodde väl mest på att OM det nu inte blev nån skillnad på sliret kunde du ju hälla tillbaka den dyra märkesoljan igen. Kanske.
 
dsg

Jag hade samma problem på min kawa.
När jag bytte till en billigare olja försvann problemen.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top