Slirande koppling Zx12r

VFR1987

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2024
Hoj
1987, Honda, VFR750F RC24
Jahapp, dags för ännu en tråd.

Har mig en Kawqsaki Zx12r, som jag märkte, vad jag tror, slirar på kopplingen på åtminstone 1an, inte hela registret, men cirkus mellan 3-4 och 7-8k varv. Däremellan drar den liksom inte så mycket, men endast på 1an, möjligen kännbart på 2an.

Hade en del slack i kopplingshandtaget, vilket jag justerade, möjligen något bättre efter detta. Dock fortfarande där.
Var även som att 2an inte ville i riktigt när jag ligger på högre varv, men det kan vara jag som är för mesig med växelpetaren.

Jag tänker att, om kopplingen är dålig, borde det inte slira på fler växlar, och i större delar av registret då?
Vad kan det annars vara?

Mvh

Gissar ändå på att kopplingen är slut.
Hade samma fenomen på en av mina hojar.
När jag plockade isär lamellpaketet så var två av skivorna som innehåll slityta helt slut.
Stålskivorna var ok.
På 1:an och 2:an så kunde man känna att den slirade vid vissa varvtal, men inte på högre växlar.
Byte av koppling (lamellskivor) fixade saken.

Jahapp, dags för ännu en tråd.

Har mig en Kawqsaki Zx12r, som jag märkte, vad jag tror, slirar på kopplingen på åtminstone 1an, inte hela registret, men cirkus mellan 3-4 och 7-8k varv. Däremellan drar den liksom inte så mycket, men endast på 1an, möjligen kännbart på 2an.

Hade en del slack i kopplingshandtaget, vilket jag justerade, möjligen något bättre efter detta. Dock fortfarande där.
Var även som att 2an inte ville i riktigt när jag ligger på högre varv, men det kan vara jag som är för mesig med växelpetaren.

Jag tänker att, om kopplingen är dålig, borde det inte slira på fler växlar, och i större delar av registret då?
Vad kan det annars vara?

Mvh
I början är det mest kännbart på låga växlar eftersom att det är mest på de växlarma man drar ur ordentligt, eventuellt för höga varv på höga växlar med, men med en zx12 så går det antagligen ganska fort och görs inte jätteofta.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show