Slirande koppling, Yamaha YZF600R Thundercat

Bjorre

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 640 Duke II
Hej,

Jag har ett problem som någon här på forumet känner till och kan hjälpa till med.
Jag har problem med slirande koppling på min Yamaha YZF600R Thundercat -98.

Förra säsongen började den slira och då byttes de dåliga lammelerna.
Den slirade fortfarande så då byttes den nyligen bytta oljan (som samma säsong bytts av Yamahacenter i Gbg) till ett annat märke, men den slirade fortfarande.
Då byttes kopplingsfjädrar till starkare fjädrar. Nu slutade kopplingen att slira.

Nu i år har jag igen bytt olja och då börjar den slira igen (efter att jag kört ungefär 10 mil).

Är Thundercaten väldigt känslig när det gäller olja?
Förra året fortsatte den ju att slira även att oljan byttes.
Det kanske ligger något annat fel bakom som de starkare kopplinsfjädrarna lyckades dölja...

Några tips?

Tack på förhand.

Mvh
Björn
 
Hur yttrar sig slirningen ?
På höga växlar eller rent generellt ?

Kan ju vara oljan som spökar fortfarande,det kan "ligga" lite gammal olja kvar i lamellerna som kan spöka.

Eller så är det taskiga stålskivor,prova att blästra dom eller ge dom en liten sväng med ett våtslip.
 
Långa farbron skrev:
2109767 Hur yttrar sig slirningen ?
På höga växlar eller rent generellt ?

Kan ju vara oljan som spökar fortfarande,det kan "ligga" lite gammal olja kvar i lamellerna som kan spöka.

Eller så är det taskiga stålskivor,prova att blästra dom eller ge dom en liten sväng med ett våtslip.

När jag startar från stillastående så har den ingen problem att greppa med kopplingen (lugn start, ingen dragracing...)
När jag sedan drar på från lågt varvtal (t.ex 2:an från 3000 ungefär) så helt plötsligt sticker varvtalet iväg och den accelererar inte. Detta sker någonstans mellan 4000-7000 (lite olika). Det inträffar även på högre växlar också...

Det kan ju vara så att den oljan jag hällde i inte var tillräckligt bra... så därför fungerade det i ungefär 10 mil, sedan var det "bara" den nya oljan i kopplingen.
Det pekar ju i så fall på att jag behöver ha en annan olja. Jag har dock följt viskositeten enligt serviceboken...
 
Hmmm, det låter lite konstigt. Olja har helt klart inverkan, men har du följt boken ska inte det vara något problem.

Det är inte inställningen i drevkåpan som är för hårt spänd?? :va


Jag hade liknande fel på en CBR, men då var det fel olja. Jag hade bara gått på beteckningen, och tagit en bil olja :gnissla Det misstaget gör jag inte om, mc olja har tillsats för att inte bygga upp halt ytskikt på lamellerna.


Hoppas att du hittar felet och får katten att spinna igen
 
Back
Top