Slirande koppling vid kall motor, R1 -00

permanen

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2009
Hoj
Yamaha R1 -00
Har en R1 som slirar när motorn är kall och även när den är varm i ett par mil. Börjar runt 8000 varv vid fullt gaspådrag. Läste något om att det kan ha med oljan att göra? Kör på motuls värstingolja som enligt yamaha-handlaren här hemma aldrig har orsakat slirningar..

Mätt lamellerna som är inom sin tollerans. Mellanskivorna hade lite blåa märken som slipades bort.. Slirade inte till en början efter det men vid 2-3e körningen började det igen.

Det märkliga är väl att efter några mils körning när motorn är riktigt varm slirar den inte ett skit..

Slangar ofta och drar upp den med kopplingen dessutom..

Någon som har några visdomsord om det hela? :tuttar

du menar altså att du plockar ut en kall hoj ur garaget, startar, kör iväg,och sen håller full rulle och varvar ur den?

Hoppas jag aldrig råkar köpa en beggad hoj av dig iaf ^^

du menar altså att du plockar ut en kall hoj ur garaget, startar, kör iväg,och sen håller full rulle och varvar ur den?

Hoppas jag aldrig råkar köpa en beggad hoj av dig iaf ^^

Nej absolut inte.. kör 1 mil ut till tätorten häromkring, motorn har väl arbetstemperatur efter hälften.. sen ger jag full rulle å då slirar det.. och fortsätter att göra så i nån mil till..

Hade samma problem exakt på exakt likadan hoj...köpte nya lameller och lite bättre fjädrar och problemet var löst.

Total kostnad inkl byte 3500kr.

Hade samma problem exakt på exakt likadan hoj...köpte nya lameller och lite bättre fjädrar och problemet var löst.

Total kostnad inkl byte 3500kr.

Okej okej.. fjädrarna du snackar om vad är det för några? Är det de som sitter längst in i kopplingskorgen? Förstod inte deras funktion riktigt.. kan bara dem göra så att det slirar? Mätte alla mina lameller med skjutmått och enligt service manualen ska de funka utmärkt.. alla låg på 3mm och tolleransen är 2,9-3,1

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT