Slirande koppling vid "högre" hastigheter.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Min koppling fungerar helt perfekt på 1, 2, 3:an men sen när man är uppe i ungefär 70km/h och ska växla till 4:an så slirar den först i 1 sek, sedan är den vanlig igen, samma sak med 5:an med.

Och jag släpper ut kopplingen helt innan jag gasar på.

Helt konstigt, varför är det så?

//Emil

Antingen är det för mycket neutrino i kopplingshandtaget eller kopplingen är sliten. Har hojen 2000 mil eller mer på mätaren är det nog förmodligen det sistnämda.

Antingen är det för mycket neutrino i kopplingshandtaget eller kopplingen är sliten. Har hojen 2000 mil eller mer på mätaren är det nog förmodligen det sistnämda.

Mätaren ligger på 3800 mil, blir nog att byta.
När du säger koppling, menar du hela kopplingen, eller bara lameller och fjädrar?

Last edited:
Löper kopplingswire lätt kolla smörj. annars ska de nog räcka att byta lameller. man får passa på att kolla på kopplingskorgen så den inte e för sliten.

Last edited:
Löper kopplingswire lätt kolla smörj. annars ska de nog räcka att byta lameller. man får passa på att kolla på kopplingskorgen så den inte e för sliten.

Inga problem med wiren, den är ny och smörjd.
Hur ser man då om korgen är sliten? Sen lameller ska man byta stålskivorna också?

//Emil.

Är fiberlamellerna bara slitna men fortfarande har kvar material att koppla med så räcker det med att installera/köpa en extra stållamell intill den första (längst in) stållamellen i kopplingen för att ta upp fjäderslacket och samtidigt flytta lamellingreppen till ett nytt ställe så att de inte ligger/fastnar i "groparna" i korg och hub som uppkommit över tid.

Är fiberlamellerna bara slitna men fortfarande har kvar material att koppla med så räcker det med att installera/köpa en extra stållamell intill den första (längst in) stållamellen i kopplingen för att ta upp fjäderslacket och samtidigt flytta lamellingreppen till ett nytt ställe så att de inte ligger/fastnar i "groparna" i korg och hub som uppkommit över tid.

Det är material kvar på fiberlamellerna det vet jag.
Prövar på att sätta i en till stållamell! :tummenupp

Men du vet på stållamellerna sitter det ju en "knöl" på kanten av lamellen, vad är den till för?
Kan bifoga bild om du behöver.

Drar upp tråden igen, nu har jag fått tag på en extra stållamell efter många telefonsamtal och letande på internet. Men nu när jag har öppnat kopplingen ser jag att det bara finns 4 st stållammeller, men det ska vara 5 st! Det är längst ut som det sitter 2 st fiberlammeller mot varandra, är det orsaken att kopplingen slirar?

Tacksam för ett snabbt svar

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...