Slirande koppling vid gaspådrag

Knug

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Er6-n, 09´
Tjenare, har en Kawasaki er6-n från 09´som rullat ca 1400 mil. Problemet är dock att det känns som att den inte "orkar" skicka all kraft till backhjulet när jag vrider om till full gas... Och antar därför att koppling/lamellerna är på väg att bli utslitna. :såjaponken
Känns dock lite konstigt eftersom som hojen rullat så pass kort och har våtkoppling.
Är det nån kunnig själ som vet vad felet är?? Eller är det någon som har liknande problem på sin er6?
 
Är kopplingen rätt justerad?
Kan ju vara så att den ligger precis på gränsen och inte greppar helt.
Är det vajer eller hydraulik på ER6:an förresten?

Det går iofs att köra slut på en koppling på 1400 mil, även om det inte är helt vanligt.
 
Jag har Castrol i alla mina hojar(inkl R1)....och har aldrig haft problem med slirande kopplingar :-)

Oavsett, fortsätt inte att köra med den. Kopplingen är i tre delar: Lameller, skivor samt fjädrar. Normalt brukar det räcka med att bara byta lameller o fjädrar. Dock, fortsätter man köra med slirande koppling så bränner man även skivorna
 
Okej, tack för alla svaren! Kör för tillfället med Motul 10 7100 10w40...
Det är ju inte ofta som det slirar utan bara vid kraftiga gaspådrag, tror ni det är okej att köra lite med det så länge man tar det lugnt?:va
 
Förresten hur fan sliter man ut en koppling på så få mil? Köpte hojen när den rullat 900mil av en tjej.
Så har själv bara kört ca 550mil på den, och jag slirar inte direkt mycket på kopplingen när jag kör iväg mm.
 
Utifall ditt google är trasigt så kolla in dessa två länkar och se till att spelet på vajern är som det ska. Alldeles gratis att justera/kontrollera. Brända lameller o skivor är inte gratis.



 
Om du inte löst det genom justera in kopplingen enligt #8 så är det dags för en servicemanual. Ofta finns felsökningsschema så man kan ta punkt för punkt. Hjälper inte "de enkla" åtgärderna så blir det att ta av motorkåpan och ta sönder kopplingen. Hojen är ju 8 år gammal och kopplingsfjädrarna kan ha satt sig.
På min Suzuki SV650S så var kopplingsfjädrarna på gränsen till för korta efter 10 år.
Fjädrarna sätter sig med åren.
Men kopplingen slirade inte på min SV650S.
Jag hade fått ett annat problem, kopplingen frikopplade inte.
Jag löste frikopplingen till slut.
Med hjälp av Haynes manual till SV650S.
 
Tack för ditt trevliga svar! Kopplingen är korrekt inställd så blir nog till att ta av kåpan då :(
 
Det kan räcka att ta isär lameller och skivor torka dem rena och montera dem igen.
Om hojen har stått länge så kan de klippa ihop så kopplingen funkar dåligt.
 
Tjejkörd 900 mil med konstant slirande koppling i alla farter under 40km/h. Många tjejer reglerar farten med kopplingen och jämt varv på motorn.
 
Det går utmärkt att elda upp kopplingen på 1400 mil, hell, det går utmärkt att elda upp kopplingen på en handfull racestarter om man inte ger den tid att svalna av. Om den sliras i dragläge på höga varv en bra stund så kan man elda upp den rätt fort med.
Om hojen körts som övningskörningshoj och det nötts många timmar på lågfartsbanan medkopplingsslir så kan det ju definitivt ha påverkat kopplingen till exempel.

Koppling är ju ändå rätt lätt att fixa på en MC, mycket mindre bök än på en bil. :hihi
 
Du känner inte att du ganska orättvist drar en hel grupp över en kam här...?

Annars är ju gubbar som kör dragracing statistiskt ganska välkända för att kunna slita ut kopplingar snabbt. :fakta
Tänk då tjejer som kör dragracing. Kopplingen är ju slut innan motorn startats!
 
Du känner inte att du ganska orättvist drar en hel grupp över en kam här...?

Annars är ju gubbar som kör dragracing statistiskt ganska välkända för att kunna slita ut kopplingar snabbt. :fakta


Åk på någon hojträff, eller Mälaren Runt och titta på hur det ser ut. Kvinnor har en märklig förmåga att lågfartsköra runt på bensinmacken eller parkeringen med kopplingen till hälften indragen och liksom pumpa försiktigt med gasen för att hålla sig rullande.

Jag behöver väl inte förklara att det inte gäller samtliga? Min fru till exempel körde Ducati och har en annan infallsvinkel till mc åkning än en mellanchef på försäkringskassan i Vadstena, barnlös i de sena trettio och beslutar sig för att ta hojkort "för att få uppleva farten" och skaffar sig, i brist på manliga bekanta och deras influenser, en hoj som i trådstarten.
 
Åk på någon hojträff, eller Mälaren Runt och titta på hur det ser ut. Kvinnor har en märklig förmåga att lågfartsköra runt på bensinmacken eller parkeringen med kopplingen till hälften indragen och liksom pumpa försiktigt med gasen för att hålla sig rullande.

Jag behöver väl inte förklara att det inte gäller samtliga? Min fru till exempel körde Ducati och har en annan infallsvinkel till mc åkning än en mellanchef på försäkringskassan i Vadstena, barnlös i de sena trettio och beslutar sig för att ta hojkort "för att få uppleva farten" och skaffar sig, i brist på manliga bekanta och deras influenser, en hoj som i trådstarten.
Jag har varit på ganska många hojträffar och råkat (ofrivilligt faktiskt) i flera år hamna på ställen där Mälaren runt gängen samlats. Har tyvärr inte sett det du beskriver om kvinnor :va
Mestadels för att det inte är kvinnor som kör hojar på dessa tillställningar. De sitter bakpå och har tråkigt. De långhåriga personerna med hjälm, som du ser, är oftast män. Jag vet, chokerande va :trixie;)

På bilsidan däremot är pensionärer helt klart överrepresenterade när det gäller förmågan att reglera farten med kopplingen. Konsumparkeringen, 4000 varv stumt och krypkör med slirande koppling
:banana
 
En er6 är en vanligt övningskörnings hoj. Att övningsköra, med allt som det innebär, sliter onormalt mycket på kopplingen.
Så nej det är inte jätte onormalt att detta sker på dessa typer av hojar.
Sen så brukar det räcka med lamellerna. Byte av fjädrar känns inte aktuellt, det finns slitage referenser som bestämmer om det behövs bytas eller inte, så man inte gör det i onödan. Man mäter helt enkelt fjärdarnas längd, enkelt gjort.
Har man slirat mycket på kopplingen så är det lamellerna som tar stryk.
 
Okej, hojen har ej gått som övningskörshoj men möjligt att kvinnorna innan mig slirat som fan då...
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top