Slirande koppling på XJR 1200

Låter bra detta ju... :) Nu har man lite att fundera på.. :)

Lycka till! :) Jag rekommenderar FJ 1200 fjäder framför shimsning, även om det funkar bra det med. Nackdelen med shimsning är att man får en trögare koppling, dock är det ju i princip gratis. Jag väljer FJ fjädern p.g.a. att det är många före mig som prövat det med bra resultat. Som tips, kolla in www.xjr.se, där finns det många kunniga XJR ägare.

Tackar än en gång för alla svaren! Har oxå hört det med Fj kopplingen... så det kanske blir en sådan o någon annan olja. Kör just nu på Castrol så får kanske testa på någon annan....

Jag själv och många andra som har kört på just Castrol GPS har fått problem med slirande kopplingar. Det är den enda oljan jag varit med om som har den inverkan på kopplingen.
Sen har jag svårt att förstå att det skulle slira på 1:ans växel som någon beskrev. Kassa lameller brukar normalt ge symtom på de högre växlarna då moståndet blir högre.

Jag själv och många andra som har kört på just Castrol GPS har fått problem med slirande kopplingar. Det är den enda oljan jag varit med om som har den inverkan på kopplingen.
Sen har jag svårt att förstå att det skulle slira på 1:ans växel som någon beskrev. Kassa lameller brukar normalt ge symtom på de högre växlarna då moståndet blir högre.

Konstigt, jag vet bara att min XJR som gått 3700 mil alltid har gått på Castrol GPS 10w-40 utan undantag, och för den maskinen har det funkat perfekt. Att det slirar på ettans växel kanske beror på att det är där det finns mest vrid eller att det är där man märker det mest vid kraftig acceleration, på min tidigare oljekylda GSX-R märkte jag det också i ettan men då var det skivorna som var skeva. Man blir virrig av alla påståenden om oljor, det finns lika många åsikter om det som det finns hojåkare. Kan bara säga vad som funkat för min hoj och för många andra XJR ägare, och det är delsyntet eller mineral. Har också sett några på diverse forum som kör på helsyntet utan problem, men det är väl fritt fram att laborera, hittar man nåt som funkar så skall man hålla sig till det.

Jag har också kört på Castrol GPS. Verkar vara den oljan som är boven. Min släppte ibland när man petade i trean för snabba omkörningar. Inte på ettan-tvåan vid start.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd