Slirande koppling på XJR 1200

Pittzen

Pittzen
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
XJR 1200 ( GSX-R 750, GSX-R 400 )
Hej på er alla!

Någon som vet vad man kan kan göra åt en slirande koppling på en XJR 1200? Är inte alltid som den slirar men händer ibland när man drar på. Har bytt lameller men händer samma. Har funderingar på att byta till förstärkt koppling som jag sett att det finns i Tyskland. Men nu är även den webb shopen stängd så är det någon som har något bra tips på vad man kan göra eller någon webb shop som kan tänkas ha sakerna så hör gärna av er. Kul om man kan få ordning på d till sässonge. *L* Tack så länge.

shimsa fjädrarna, det fungerar säkert.
eller sätt i hårdare fjädrar

ev blästring av stålskivorna ifall de blivit skadade av slirning, kolla
även att de är plana

Last edited:
Busa78 har bra tips.
Men vilken olja kör du på?
Kör man de fina helsyntet-oljorna slirar många hojar, speciellt om där e mycket kraft som ska igenom kopplingen.
Vet många som haft problem med just olja/koppling...

Lånar tråden lite eftersom jag också har problem med kopplingen. Det verkar som att den inte tar över huvud taget, jag kopplar o petar i ettan så flyger växeln i och cykeln hoppar till och dör:mad: . Hojen har bara gått 300mil och max 30mil dom senaste 2åren så det borde inte vara nån slitskada. Kan oljan ha blivit för gammal eller vajern för slapp?
Tacksam för alla tips:tungan

Har samma problem på min FJ 1200, den har ju likadan motor fast mer effekt.
Släpper ibland när man ger fullt. Ser fram mot tips på åtgärd. Någon som vet vilken olja som funkar bäst?

Har samma problem på min FJ 1200, den har ju likadan motor fast mer effekt.
Släpper ibland när man ger fullt. Ser fram mot tips på åtgärd. Någon som vet vilken olja som funkar bäst?

det skylls för mycket på olja. visst kan säkert påverka, men inte på minuten.

Och om nu lamellerna är förstörda pga oljan så skulle jag iaf börja med att montera hårdare fjädrar/shimsa. Och som sagt kolla stålskivorna, är de "glättiga" el skeva så funkar inte kopplingen

ett par hayabusa-fjädrar passar säkert rakt av, inte säkert men många kopplingsfjädrar har samma dimensioner

Får tacka för alla svar o ideer.... får ta o kika på förslagen. *L*

Det som är vanligast att göra med slirande koppling på XJR är att byta till en kopplingsfjäder från en FJ 1200, de har 145 hk. original. XJR 1300 från -02 och framåt har hårdare fjäder original, men FJ 1200 fjäder borde bota din koppling. Jag har en XJR 1300 -05 (inte orkat byta nick än :) ) med 132 hk. på hjulet och min koppling fungerar fint så länge man inte drar fullt i ettan direkt då den kommit upp i arbetstemp, efter fem-tio minuter körning är det inte några problem. Jag skall själv beställa kopplingsfjäder från FJ 1200 snart. Halvsyntet olja kör de flesta på. Lycka till!

Last edited:
Det som är vanligast att göra med slirande koppling på XJR är att byta till en kopplingsfjäder från en FJ 1200, de har 145 hk. original. Halvsyntet olja kör de flesta på. XJR 1300 från -02 och framåt har hårdare fjädrar original, alla ovanstående recept borde bota din koppling. Jag har en XJR 1300 -05 (inte orkat byta nick än :) ) med 132 hk. på hjulet och min koppling fungerar fint så länge man inte drar fullt i ettan direkt då den kommit upp i arbetstemp, efter fem-tio minuter körning är det inte några problem. Jag skall själv beställa kopplingsfjäder från FJ 1200 snart. Lycka till!

du skrev EN kopplingsfjäder, är det diafragma fjäder på dessa hojar?
alltså en stor vågformad bricka?

Det är det på tex gsxr 1100 91/92, (har ägt en sån) men på tidigare är det 6 st konventionella fjädrar, samt Hayabusa

du skrev EN kopplingsfjäder, är det diafragma fjäder på dessa hojar?
alltså en stor vågformad bricka?

Det är det på tex gsxr 1100 91/92, (har ägt en sån) men på tidigare är det 6 st konventionella fjädrar, samt Hayabusa

Exakt! Det Barnett kopplingskitet gör är att ersätta diafragm kopplingen till konventionell med 6 fjädrar. Här är länk till Barnett kitet, som är en dyrare lösning. http://www.motorcycle-road-and-race.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=402146

Jag har hört att FJ kopplingen pallar för ungefär 140 bakhjulshästar, och en sån fjäder kan inte kosta mer än några hundralappar, värt att testa det först. Det i kombination med delsyntet olja borde göra en stark och lättarbetad koppling då Barnett kitet gör den lite styvare än vad som är roligt i längden om man inte har stora händer.

Last edited:
Har det börjat slira med nya lameller, ta ur och torka rent lamellerna noga från gegget. Inte blästra stålskivor, det är fy fy. Är de inte redan slagna så slår de sig då. Kör slippapper istället.
Troligtvis behöver du ändå byta stålskivorna.

Tackar än en gång för alla svaren! Har oxå hört det med Fj kopplingen... så det kanske blir en sådan o någon annan olja. Kör just nu på Castrol så får kanske testa på någon annan....

Tackar än en gång för alla svaren! Har oxå hört det med Fj kopplingen... så det kanske blir en sådan o någon annan olja. Kör just nu på Castrol så får kanske testa på någon annan....

Castrol GPS 10W-40 delsyntet använder jag och det funkar fint.

Tack för tipsen. Har kört på helsyntet tidigare men ska prova delsyntet och se om det blir bättre.
Kanske ska ta isär och tvätta rent lamellerna också. Annars får man väl vänta tills Linde open dragrace. Brukar komma ett gäng norrmän med turbomatade
FJ 1200:or och tävla. De borde veta vilken koppling som håller:D

Om man nu tänker byta kopplings fjädern till en FJ fjäder..... Ska man tänka på något mer speciellt då eller? O hur är det med års modellerna? Spelar d någon roll eller? Min XJR är ju en -97. Lutar åt att det blir en sådan samt annan olja... Tacksam för svar. : )

Hej!

Nope årsmodeller skall inte spela någon roll, det är ganska lite som skiljer FJ och XJR motorerna åt. Säg att du skall ha en diafragm (kupad platta) kopplingsfjäder till en FJ 1200 så ordnar det sig, jag beställde själv en nyligen. Det skall inte ta mer än 45 min att byta fjädern med hojen på sidstödet. Hör av dig då du prövat hur det lirar!

Jag beställde Castrol GPS 10w-40 olja från: http://www.micro.se/Products/section.asp?sectionID=5693

Last edited:
Oki.... men då vet jag läget! Då får det bli en sådan.... Blir sammtidigt som service så tar några V än. Men kommer o höra av mig ang resultatet. Får man undra lite försiktigt vad du mer gjort med din hoj för att få så bra med pollar! *L* Har själv planer på "S-tuning kitet"....

Oki.... men då vet jag läget! Då får det bli en sådan.... Blir sammtidigt som service så tar några V än. Men kommer o höra av mig ang resultatet. Får man undra lite försiktigt vad du mer gjort med din hoj för att få så bra med pollar! *L* Har själv planer på "S-tuning kitet"....

Egentligen inte så mycket, förra ägaren fixade följande saker: S-tuning kitet (mod. av luftburken), Akrapovic helsystem, och FJ 1200 insugsgummin (då XJR:ens är strypta), injusterat i bänk hos Oves motor. Väldigt lätt alltså att plocka ut liknande hästar. Börja med luftbox kittet samt FJ insugsgummin (skall vara märkta 36Y), då har du garanterat +120 på slangen för en billig peng. Den är grymt rolig att köra, med en kugg mindre fram drar den lätt upp på bakhjulet i ettan utan koppling och drar svart om det är fuktigt väglag. :D

Last edited:
Jag hade samma problem med min hoj i höstas.jag beställde nya lameller och nya fjädrar samt ny packning för byte i vinter.Blästring av gamla skivor var åxå inplanerat på inrådan av min mek, då måste man använda en GLASBLÄSTER för att rugga upp ytorna på skivorna om dom blivit blå.När vi väl öppnat kopplingen upptäckte vi att lamellerna var fina och skivorna som nya.Men eftersom jag köpt allt så bytte vi i allafall.Med facit i handen var det dom gamla fjädrarna som blivit mjuka.Men jag satte i förstärkta som bettar som fan nu.Efteråt sa min mek att det räckt med att schimsa dom gamla fjädraran för att råda bot på problemet till ett billigare pris...Mitt tips är alltså att schimsa dina gamla fjädrar, men glöm ej att köpa en ny packning till kåpan...

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd