Slirande koppling på speed triple

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Kawasaki zx9r -99
hej!

Min koppling började slira efter olje byte till Castrol GPS, provat bytt till Mobil 1 som Tiumph rekomenderade men det hjälpte inte.

Nu tänkte jag köpa nya men det var inte gratis att köpa orginal(2400kr för lamellerna) så tänkte kolla om det inte var någon som visste av några andra?

Tjena fellow trajja-ägare.

Har kollat lite på www.mcweb.se efter prylar till min hoj. Verkar ha lameller inne till lite lägre pris om du har en äldre triple.

Good luck!

har du bara bytt olja, eller har du tagit ur lamellerna & rengjort dem, samt kollat stålskivorna som ligger mellan lamellerna, så dem inte är "blånerade"

annars är detta ett hett tips :tummenupp

Tyvärr, har kollat med dom.

Ingen annan som har något tipps?

Kolla med Addemoto i Lund. Brukar ha schyssta priser. Dock har jag inte köpt kopplingar där så hur kvalisorten är kan jag inte säga.
Men ring dit för deras katalog är inte speciellt uppdaterad.

har du bara bytt olja, eller har du tagit ur lamellerna & rengjort dem, samt kollat stålskivorna som ligger mellan lamellerna, så dem inte är "blånerade"

annars är detta ett hett tips :tummenupp

Hur ska man gå till väga när man ska rengöra dem?
Dom verkar lite blå aktiga skivorna.

Då har dom blitt varma och är kanske skeva. Nya kostar inte mkt, köp nytt och passa på med freeeeeeeSHa lameller när du ändå är igång.

ta en trasa & torka dem rena från all olja, sedan lägger du dom i ett oljebad med den nya oljan över natten

ta sandpapper eller smärjlduk & ta bort blåneringen/glatta ytan på stålskivorna
sedan är det bara att montera ihop igen

så gjorde jag nog 2-3 ggr på min gamla hoj, så fort kopplingen blev lite dålig & den började slira. Blev som ny varje gång detta gjordes

Har haft isär den nu och rengjort det, använde lite bromsrengöring för att få bort all olja och ett sandpapper. Har varit ut och provat en sväng och då verkade det funka, bara hoppas det fortsätter att fungera ett tag.

Tjena jag vet att Trajorna var kinkiga på Castrol olja förut ,de fick byta ut flera kopplingar på Triumph center i LKPG.Men nu använder de Castrol olja igen & påstår att det inte ska vara nåt problem, själv tänker jag inte hälla i skiten i mina hojar.Har kört med Shell i6år & inte brännt en endan koppling.

tänkte bara meddela att det funkar fortfarande utan slir men därimot så fri kopplar den inte helt tillfredställande alla gånger. Problemet uppstår när man ska växla ner, vad kan det vara som ställer till det då?

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...