slirande koppling på r1 05!!!!

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Tjena

Det hela började med att hojen började slira lite lätt vid mkt höga varv efter jag montera på powercommander+helsystem+trattar.:yoparty

Efter ca 50 mil så blev det mkt värre och det började slira vid 10k varv.:mad:

åkte till anderstorp och körde hela dagen på bana och efter halva dagen gick det det inte att köra mera ..slira hela tiden.:huvet

Bytte lammeler...men icke, det hjälpte ej....slirar lika mkt.bytte sen olja till yamaha org,olja....blev lite bättre men slirar fortfarande under acc...mest på 2.3.4 växel.:huvet :huvet :huvet
Montera i extra brickor för ett kraftigare tryck på kopplingen......
Tyvärr hjälpte detta inte heller..slirar fortfarande..men mkt mindre...:mad: :mad:

Vad är det för fel !????????

Jag fick faktiskt samma problem på Anderstorp under SM:et som gick i April å jag kör en Yamaha R1 -05. Jag testade att slipa mellanskivorna med sandpapper(400 papper) och det funkade! Sen dess har jag kört 2 dagar på bana och det funkar ännu.:tummenupp

Så mitt råd är att ta ut hela "kopplingspaketet" å slipa mellanskivorna, t.ex genom att lägga sliparket på en plan yta å dra hela skivan över arket tills den blir blank å fin runt om. Å glöm inte att ha koll på hur det var monterat, visa grejer är viktiga att sätta tillbaka som de var.

Hoppas det funkar för dig också!

Är stålplattorna (mellan lamellerna) helt plana och ytmässigt fräscha?
Är kopplingsfjädrarna inom toleranserna (ökad förspänning ger egentligen inte högre fjädertryck)?

Är stålplattorna (mellan lamellerna) helt plana och ytmässigt fräscha?
Är kopplingsfjädrarna inom toleranserna (ökad förspänning ger egentligen inte högre fjädertryck)?

jag har inte kontrollerat dessa stålplattor men när jag demonterade kopplingen så såg dessa mkt fina ut.....inga märken eller värmeskadade.
varför skulle inte en bricka hjälpa..??? klart du får ett ökat tryck på kopplingen.....fjädern koprimeras mera....
skall prova att slipa mellanplattorna...
surt är det i alla fall

Bytte kopplings korgen så slutade den slira!!!

fanns små märken i den innersta delen..det var felet....konstigt på så ny hoj!!

Är väl en regel mer än undantag att yamma1000 kopplingar slirar :va

Men resonemanget är rätt, kralligare fjädrar eller hårdare fjädrar kan många gånger hjälpa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT