Slirande koppling på crossen

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Bytte olja på min Cr125 för ca en vecka sen. Hällde i Biltemas för 49kr tror ja den kostar? Kände då när ja körde att den slirade lite på kopplingen. Den slirade inte innan ja bytte oljan. Sen körde ja igår med. Då började den slira riktigt mycket, tror ni de hjälper att byta oljan igen eller har lamellerna gått?

Tacksam för svar :)

I med rätt olja bara och se om kopplingen börjar ta? Du märker ju fort om lamellerna är helt nerslitna.

Vad jag har hört så är skillnader mellan bilolja och mc olja ett gäng tillsatser som äter lameller på hojjen i bilolja.

Det är bara att byta olja så snart du kan.
Den vanliga oljan som du hällt i saknar tillsatserna som kör att lamellerna hugger ihop bättre. De är inte sabbade om du inte är ute och slirar sönder dom nu.

Aa okey, Ska hem snart och köpa redig olja å se om de går som den ska. Är ju ett helvete när den ska säljas nu med:rolleyes:

Nopp den med en 4-takt motor på. Den gråa. Blir att byta olja nu i helgen se om de hjälper annar blir det att byta lameller. Och är det svårt att byta lamellerna? :)

Aa okey:P åker på dirren och köper den sen när ja kommer hem. Kommer en och hämtar den på söndag förmodligen :)

Kör biltemas MC olja i husan, inga problem! Men varför hälla bil olja i hojjen? :va

Vem har sagt nåt om att ja hällt bilolja i hojjen? :O Körde på den mc oljan som kostar 49 kr liten eller va de är. Den med en 4-takts mc motor på? Grå flaska?

Vem har sagt nåt om att ja hällt bilolja i hojjen? :O Körde på den mc oljan som kostar 49 kr liten eller va de är. Den med en 4-takts mc motor på? Grå flaska?

Du skall väl bara ha oljan i växellådan, -eller ?
Då finns det antagligen bättre oljor som bara skall smörja några kugghjul och inte slira på lamellerna .

Slutsats: köp en olja avsedd för ändamålet.

Tjenare.

Har lite samma problem..

Jag bytte olja i min kx 250 -04 med vanlig motorolja 10w40 för att jag hörde att det brukar funka.. körde en gång med crossen då gick det bra sen bytte jag bakdäck och fick bättre fäste och då började den slira som satan på kopplingen, satte idag i riktigt olja för crossar och dylikt men den slirar ännu? kommer det ta en stunds körning för att den ska börja betta eller är lamellerna körda?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park