Slirande koppling och pulserande frambroms

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kikar på en R-750 -87 i riktigt bra skick. Dock så slirar kopplingen på 1an och 2an vid gaspådrag och frambromsen tar ojämnt (enligt Bilprovningen), det liksom pulserar i handtaget.

Någon som vet vad detta beror på och om det kan vara kostsamt att fixa?

Att kopplingen slirar kan beror på dåliga lameller eller helt enkelt en felspänd koppling.
Bromsar som pulserar kan bero på skeva skivor. det kostar en slant att åtgärda om det behövs nya.

Såg att Lelles har en del bromskivor i sin katalog, om det nu är skivorna det är fel på. Tror ett par skivor till min hoj kostade typ 900 kr/styck. Kopplingsproblemet skulle även kunna bero på att man har hällt i en olja som inte våtkopllingen gillar. Bara en tanke.

att det för övrigt pulserar i handtaget när du bromsar kan vara ett tecken på att abs'en fungerar som den ska.

:D :näsblod
Edit: Förlåt, är nyvaken :)

Ska vi in på overkillgrejer så, kolla om säljaren har haft lös skivorna eller något på senare tid. Har han det och sen fått skit mellan fälgen och skivan/skivorna när han satte tillbaka dom så resulterar det i att skivan/skivorna ger sken av att vara skev/skeva.

Koppling: Har för mig att även 750:n har hydralkoppling så det lutar nog starkt åt taskiga lammeller eller stålskivor. Lamellbyte är varken svårt eller dyrt...

Frambroms: Med största sannolikhet så är det "rullarna" på skivorna som sitter fast vilket ger att inte skivan "flyter". Får samma funktion som skeva skivor.
Kontrollera att de sitter löst och går att snurra på, om inte så kan man lösa upp dessa med tålamod och polygrip. (jag smörjde mina men det var ingen bra idé :3freak )

//B

PacMan skrev:
Såg att Lelles har en del bromskivor i sin katalog, om det nu är skivorna det är fel på. Tror ett par skivor till min hoj kostade typ 900 kr/styck. Kopplingsproblemet skulle även kunna bero på att man har hällt i en olja som inte våtkopllingen gillar. Bara en tanke.

Oljan har jag hört från flera håll. Det ska väl vara delsyntetisk, inte helsysynt?

fazerfun skrev:
Oljan har jag hört från flera håll. Det ska väl vara delsyntetisk, inte helsysynt?

Ja, därom tvistar de lärde.
En del påstår att helsyntet-oljan gör att en gammal hoj drar mer olja för att helsynteten skulle vara tunnare, men det vet inte jag. OK/Q8:s oljeguide rekomenderade i alla fall en delsyntet-olja till min ZXR 89:a, alltså specifikt för just min modell. Gå in på www.okq8.se och kolla.

fazerfun skrev:

Hade delsyntet i min 750 av samma fina årsmodell och det funkade utan problem. Behöver du ett V&H till den om du köper bågen så finns det ett till ett billigt pris kanske någon mer pryl kvar.

/Urban

sir Urban skrev:
Hade delsyntet i min 750 av samma fina årsmodell och det funkade utan problem. Behöver du ett V&H till den om du köper bågen så finns det ett till ett billigt pris kanske någon mer pryl kvar.

/Urban

Ja kanske det. Vad är det du har, ett Supersport? Du kanske har några bromsskivor liggande också.... :D

fazerfun skrev:
Ja kanske det. Vad är det du har, ett Supersport? Du kanske har några bromsskivor liggande också.... :D

Japp supersport och det vrålar ganska bra minst sagt =)

Nja skivorna är nog i himmeln så att säga.... Hade nån ensits cutz med iallafall säg till om jag ska kika?

/Urban

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...