Slirande Koppling Fzr600-91

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Hej!

Bytte ikväll lameller på min fzr600-91 dick utan större framgång. Innan så slirade den friskt slirande på minsta gas. Nu kommer man ivf iväg, vilket är ett framsteg men den slirar ju som sagt fortf som satan. Sökte lite på forumet i hopp om att finna vad det kan bero på. En tanke är ju givetvis att fjädrarna är slut, men jag hittade även några som lagt in extra stålskivor för att kopplingen slirat. Nån som har koll på om man kan göra något liknande på min hoj om det inte skulle bli bättre om jag bytte fjädrarna också.

Kör med nån Shell olja, men jag tror inte att det beror på oljan eftersom den slirar som satan verkligen.

/ Nicklas
 
Bilder ur fzs-manualen.

Lägger in några sidor från fzs-98 manualen. Det är ju i princip samma motor så kanske kan vara till hjälp. :va

 

Bifogat

  • IMG_0785.JPG
    IMG_0785.JPG
    141.5 KB · Visningar: 88
Last edited:
Tror tyvärr inte att det där verkar så rätt... olika många fjädrar osv. men det vore bra om man kunde få reda på vilka marginaler man kan ligga mellan eller om man kan slänga på en extra stålskiva för att få det tajtare. Brickor till fjädrarna har ja gjort ordning så dom blir lite hårdare, dock så har ja inte hunnit testa för att kuggkransen som sitter på svänghjulet har gett upp nu så måste få tag i en ny sån först och främst, men mekar koppling under tiden givetvis
 
Hej!

Bytte ikväll lameller på min fzr600-91 dick utan större framgång. Innan så slirade den friskt slirande på minsta gas. Nu kommer man ivf iväg, vilket är ett framsteg men den slirar ju som sagt fortf som satan. Sökte lite på forumet i hopp om att finna vad det kan bero på. En tanke är ju givetvis att fjädrarna är slut, men jag hittade även några som lagt in extra stålskivor för att kopplingen slirat. Nån som har koll på om man kan göra något liknande på min hoj om det inte skulle bli bättre om jag bytte fjädrarna också.

Kör med nån Shell olja, men jag tror inte att det beror på oljan eftersom den slirar som satan verkligen.

/ Nicklas




byt till starkare fjädrar eller gör egna med brickor.börja med 2mm brickor på varje fjäder. jag har 4mm på varje fjäder på min xt och det fick den till att fungera. lycka till
 
Hej!

Bytte ikväll lameller på min fzr600-91 dick utan större framgång. Innan så slirade den friskt slirande på minsta gas. Nu kommer man ivf iväg, vilket är ett framsteg men den slirar ju som sagt fortf som satan. Sökte lite på forumet i hopp om att finna vad det kan bero på. En tanke är ju givetvis att fjädrarna är slut, men jag hittade även några som lagt in extra stålskivor för att kopplingen slirat. Nån som har koll på om man kan göra något liknande på min hoj om det inte skulle bli bättre om jag bytte fjädrarna också.

Kör med nån Shell olja, men jag tror inte att det beror på oljan eftersom den slirar som satan verkligen.

/ Nicklas

Att lägga brickor kan gå men kolla så att inte fjädern är max ihoptryckt redan utan bricka för då hjälper inte brickan något. (upptäckte det på min dominator när jag hade slir) Testa o få stålplattorna glasblästrade för o få en fin ruggad yta så det blir lite bättre grepp. Det funkade för mig iaf.
 
Ok! Då får jag prova att lägga brickor emellan. De bottnar inte org ivf så det borde gå. Kan man slipa av stålskivorna kanske? Med sandpapper för att få en bättre yta?

Hur funkar det för dom som lagt en extra stålskiva? Borde man inte ha en extra lamell då för att det inte ska bli stål mot stål?

/ Nicklas
 
Ok! Då får jag prova att lägga brickor emellan. De bottnar inte org ivf så det borde gå. Kan man slipa av stålskivorna kanske? Med sandpapper för att få en bättre yta?

Hur funkar det för dom som lagt en extra stålskiva? Borde man inte ha en extra lamell då för att det inte ska bli stål mot stål?

/ Nicklas

En del ruggar upp skivorna med 240-smärgel eller finare.

Den extra stålskivan sitter ju på hubben med splines precis som de övriga stålskivorna , så det blir ingen relativrörelse mellan stålsskivorna.

Själv skulle jag ha kollat fjädrarna först, det kan ju vara de som är för veka eller ihoptryckta. Kolla i boken vad de ska ge för kraft samt vilken minsta fri längd de får ha.

Mvh
J
 
Sådär, nu är det efter mycket om och men ordning på det.

Shimsade fjädrarna ca 3mm först utan resultat. Va o beställde en extra stålskiva idag också för att se om det kunde hjälpa, men blev så jävla sugen på att testa så jag plockade ner kopplingen från min andra hoj (likadan) och stoppade i en extra stålskiva från den. Nu jävlar tar kopplingen ivf! Så jävla skönt! Så nu får ja vänta till nästa vecka för att få ordning på den andra, men men nu är fajtern igång igen, det är det viktiga. :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top