Slirande koppling efter service

SLOE

gasar och blundar
Gick med
9 Dec 2006
Ort
Sthlm norr
Hoj
R1200GubbSläde
hej; nübörjarfråga nr. 2.



lämnade in min fazer på storservice för ett par veckor sedan. när jag fick tillbaka den märkte jag att den började slira på kopplingen när man vred på lite, kom uppemot 8-9tusen varv. detta hade jag inte upplevt ens en tillstymmelse till innan.

jag ringde till företaget som utfört servicen som meddelade att det måste vara lamellerna som börjar tröttna. jag påpekar att den inte ens hade visat tendens till detta innan servicen, men det är lamellerna som gjort sitt enligt mannen.

jag har nu kört ett par mil och det verkar inte ha blivit märkbart mycket värre. känns det som i alla fall.

nu är då kort fråga: kan detta ha att göra med att de bytte till olja min hoj inte är van vid? eller är de helt enkelt slut som de säger? eller eller eller.


förmodligen är det väl som firmamannen säger, men det känns trist att efter en service på 7000:- få tillbaka en hoj som går sämre än innan...
 
Kolla att det är spel i kopplingshandtaget om det är vajerkoppling. Är det spel så är det så att den nya oljan inte ger tillräckligt grepp för din koppling. Det kan bero på att kopplingen är sliten eller på att den nya olja är olämplig för din hoj, eller bådeock.

Mvh
Jörgen
 
Klassiker, slitna lameller visar sig bäst med nybytt olja....bara att byta lameller nu innan den nya oljan är fullsmetad med lammelgucka vartefter de nu snabbt sliras sönder....tar 40 minuter att byta!

Som Nike slogan: Just do it!
 
Och oljan var? Castrol GPS som verkar hata yamaha...? Men givet är lamellerna kanske inte tokfriska. Dock hade jag slir på min med nytt kopplingskit om oljan var Castrol, fråga mig inte hur....
 
Och oljan var? Castrol GPS som verkar hata yamaha...? Men givet är lamellerna kanske inte tokfriska. Dock hade jag slir på min med nytt kopplingskit om oljan var Castrol, fråga mig inte hur....

Vafaaan då, jag som slängde i kastrull olja inför vinterförvaringen... yeye, märks väl till våren om man får byta igen! :huvet
 
Och oljan var? Castrol GPS som verkar hata yamaha...? Men givet är lamellerna kanske inte tokfriska. Dock hade jag slir på min med nytt kopplingskit om oljan var Castrol, fråga mig inte hur....


Har också hört att vissa andra fått problem med kopplingen efter byte till den oljan, den är väl JASO-MA klassad:va
 
Jag har inget vetenskapligt svar på vad och varför jag hade de problem jag hade på min egen hoj. Kopplingskorgen var ny, lamellerna nya och den lite mindre lamellen bytt till en större (FZR1000 gäller detta). När det kom GPS i motorn slira kopplingen varje gång vid 8000+rpm. Detta skedde inte när jag bytte olja (motul). Reflektera inte över det, trodde oljan var sliten. vid oljebyte 2, hälldes åter GPS (10/40) i motorn. Kopplingsslir. Varje gång som vanligt, varm som kall. Får ett mindre utbrott och byter olja till annan sort igen (Shell) och sliret upphör. I efterhand har andra hojåkare bekräftat mina upplevelser då de haft liknande "strul" med castrols gps olja. Samtidigt är det minst lika många som inte haft några bekymmer. Så, om orsaken är materialval i lamellyta eller dagsform på olja vetefasen, men såhär var det. API SG, JASO MA uppfyllnad.
 
tack tack för svaren...


spel i handtaget finns, det är inte där problemen ligger verkar det som.

"MOTUL 1100 VST.OLJA" står det så fint på kvittot. ska tydligen fungera på "alla hojar" enligt verkstaden, som mekar mycket yamaha.


men jaha, det verkar väl vara att byta lamellerna då. ... så snart man rensat garaget så mer än en hoj och en knappnål får plats.
jag som hoppades hojfan skulle vara klar för vintern nu.

skräp, någon?



annars tror jag mycket på Bonnes teori...
 
Kör upp hojen på en bräda , typ 2 tums regel , o ställ den på stödet , så lutar den såpass mkt att du slipper tömma oljan.
Bort med kopplingskåpan o ut med lamellerna , sen är det bara att mäta upp dom. Fräscha lameller=byt olja , kassa lameller=byt dom o behåll samma olja.
 
Kör upp hojen på en bräda , typ 2 tums regel , o ställ den på stödet , så lutar den såpass mkt att du slipper tömma oljan.
Bort med kopplingskåpan o ut med lamellerna , sen är det bara att mäta upp dom. Fräscha lameller=byt olja , kassa lameller=byt dom o behåll samma olja.

gött!
det är just det där med oljan som gör det jobbigt i mina ögon;
värma upp, hälla ut, skruva hit, skruva dit, kladda ned, torka upp, skruva hit, skruva dit.
eh. eller så ska jag lära mig att inte kladda så mycket.

men med det här tricket lär väl stödet gå av istället, med min vanliga tur. :) :rolleyes:
 
gött!
det är just det där med oljan som gör det jobbigt i mina ögon;
värma upp, hälla ut, skruva hit, skruva dit, kladda ned, torka upp, skruva hit, skruva dit.
eh. eller så ska jag lära mig att inte kladda så mycket.

men med det här tricket lär väl stödet gå av istället, med min vanliga tur. :) :rolleyes:

skit o använda stödet o luta bara hojens styre mot en vägg så slipper du paja stödet okså :tummenupp
 
Normalt sett brukar man inte behöva ställa hojen på ngn planka innan, det är bara att luta den som vanligt på stödet och sedan skruva bort kopplingskåpan och byta lamellerna.

Vill du ha hjälp, så kan jag fixa för en billig penning! :)

Mvh
Niklas
 
"MOTUL 1100 VST.OLJA" står det så fint på kvittot. ska tydligen fungera på "alla hojar" enligt verkstaden, som mekar mycket yamaha.

Motul 1100 är iof JASO MA klassad och skall tåla våtkoppling men i övrigt så är det en halvhygglig bulkolja.
 
för att avsluta det hela kan jag väl ett halvår senare meddela att det var verkstaden som gjort nåt galet med pushroden. d.v.s. en justering på en skruv.

detta kom de på efter att jag bytt lameller hos dem. :)
 
leopold: då fick du iaf chansen att säga "vad var det jag sa"? =)
Vad var deras komentar då?
 
leopold: då fick du iaf chansen att säga "vad var det jag sa"? =)
Vad var deras komentar då?

kommenterade nog inte ens vad jag minns. eller det var nån obetydlig rabatt på oljan eller så. jag orkade inte tjafsa...


så här i efterhand skulle man såklart dealat till sig någonting med tanke på mitt övertag.

-är du SÄKER på att det är lamellerna?
-jajaja, det kan inte vara något annat...


menmen, det är hårt när man både är ful och dum. :D
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top