Slirande koppling efter oljebyte

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag bytte olja i hojen, den fick en dos Motorex helsyntet 10W/40. Nu slirar den på kopplingen!

Nån som har kunskaper om detta? Bör jag byta till delsyntet eller bara byta till en annan viskositet?

"Speciellt framtagen till motorcyklar med kopplingar i oljebad" står det på flaskan.

Vanliga rådet är prova delsyntet. Varierar av allt att döma från
hoj till hoj vad som funkar bäst. Sen skulle man kunna tänka sig
att kopplingen ligger på gränsen. Hårdare fjädrar el shimsa dom
kanske hjälper, men det vet man ju inte. Men även byta olja
kostar ju en del..
/u

När man hällt i ny olja o de visar sig att kopplingen kanske måste bytas... då kan man väl spara oljan o hälla tillbaka den igen .. eller ?? :confused:

Den nya oljan blev väldigt mörk omgående, nästan svart. Tyder det på att det har varit något annat än helsyntet i motorn innan jag bytte?

Freppa skrev:
Oj, nu satte du ett rött skynke framför Anders.... :D

Hihi... försöker bara provocera fram lite tankeverksamhet. Syntet är iofs oftast bättre - på två punkter. Den relativt höga flampunkten och förmågan att överleva längre.

Men eftersom vi ju byter olja var 500 mil har ju iaf ett av argumenten fallit bort iom att alla oljor klarar av att köras i 500 mil utan relativt märkbar försämring av viskositeten. De flesta 20w50 oljor har snarlik flampunkt som en 10w40 syntet. Redline och Amsoil leder mineralligan vad gällande flampunken, Castrol GP 20w50 ligger också bra till. Mobil-1 5w40 för bil suger totalt i en våtkoppling.

Nackdelen med syntet är att den inte funkar lika bra som en bra mineralolja med en våtkoppling. Mineraloljor som är "lågenergi" märkta (lågfriktionsadditiv), funkar inte heller bra i våtkopplingar. Men en 4 ggr högre kostnad för syntet väljer iaf jag en bra mineralolja eftersom jag byter ungefär var hundrade mil.

andersbrink skrev:
Av vilken anledning har du valt helsyntet över mineralolja?

Jag var bara in på en hojaffär och köpte första bästa olja. Tyvärr så visste jag inte att syntet inte var att rekommendera.

Tycker iofs att det är mer fel på kopplingar som inte tål oljor än på oljan, men det hjälper ju ingen.
Menade i tidigare inlägg att det kan bli dyrt att prova sig igenom flera oljor innan man hittar en som funkar. Har själv aldrig fått olje/kopplingsbekymmer. Tror även grundat på andras erfarenheter att det oftast går bra med dom flesta kombinationer av olja o lameller.
/u

,

Bytte till hel syntet i min sp-1 när den rullat 100 mil
Fick 2 lägen på koppligen on och off , höll på flyga av hojen flera ggr. Den högg i direkt.
Nu e det delsyntet,funkar kanon. :crash

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...