Slirande koppling cbr 600 05

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Kännde tendens till kopplingsslir på träningen i går och vi ska köra erf med en cykeln i helgen.

Problemet har kommit i år och oljan byttes i vår till pennzoil helsyntet, körde tidigare på statoil racingway, kan problemet ha med oljan att göra och allt blir bra om jag byter tillbakt till samma som tidigare?

Annars får vi byta koppling i depån, är det enkelt att byta den och behövs det några specialverktyg?

Hur länge brukar en koppling hålla på en banhoj?

Det är en klassiker att fel olja kan få kopplingen att slira. Byt tillbaks till gamla oljan och prova igen, det behöver inte alls vara något fel på din koppling.

Kan ha med oljan att göra.
Ska du få ordning på det bör du rengöra lamellerna och byta olja.

Men du kan snabbt denomtera kollpingen och mäta lamellerna förs och jämföra i en mekhandbok.

Sen går det ju att kitta upp med hårdare fjädrar OSV.
Men det viktiga är att lamellerna inte är utslitna.

Sen har du rätt spel i handtaget?
Det ska glappa en aning innan det tar.

Att dom tar slut är väl inget ovanligt.
Men nog skulle jag tro att det är lite för tidigt för en 05 att bytas lameller.

Största problemet är att jag inte har möjlighet att prova innan kvalet.

Det är ju först på 3:an som problemet uppstår och jag bor i ett villaområde som inte lämpar sig för några högfartstester.

Då är det ju inget att bråka om... Byt lameller... kanske går på en tusenlapp, men då har du garanterat en koppling som håller ett år eller två till...

Då är det ju inget att bråka om... Byt lameller... kanske går på en tusenlapp, men då har du garanterat en koppling som håller ett år eller två till...

glöm inte att köpa en packning till kåpan bara... byter gör du på en halvtimme, lägg hojen på sidan så rinner inte oljan ut.

Last edited:
Ja bøt lameller på min cbr 919 i fjol. kostade inte många kronor. Ficg dær emot "rugga" upp stål skivorna tror faktiskt inte jag hade behøvt bytt lameller men ja hade dom redan hemma så de var lika bra..
Ta især och kolla.. Tar ju inte långa stunden.

Men du kan snabbt denomtera kollpingen och mäta lamellerna förs och jämföra i en mekhandbok.

Är det svårt? Jag fick med några använda lameller till min hoj och skulle vilja veta om det är värt att montera dem den dan kopplingen tar slut. Med tanke på förre ägaren är det inte alls omöjligt att de byttes ut bara för att vara på säkra sidan.

Är det svårt? Jag fick med några använda lameller till min hoj och skulle vilja veta om det är värt att montera dem den dan kopplingen tar slut. Med tanke på förre ägaren är det inte alls omöjligt att de byttes ut bara för att vara på säkra sidan.

Inte speciellt.

Kommer inte ihåg exakt hur din koppling ser ut.
Men det är enklast att luta hojen åt vänster.
Lossa kåpan på höger sida och där har du kopplingen.

Gissar att det sitter 5 M6 bultar där som du lossar och så kan du ta ur lamellskivorna.

glöm inte att köpa en packning till kåpan bara... byter gör du på en halvtimme, lägg hojen på sidan så rinner inte oljan ut.

Vi kommer byta lameller nere på anderstorp på lördag.

Sitter det verkligen en packning där?
Enligt den auktoriserade verkstaden jag ptatade med i går eftermiddag så var det enbart packning på tub där.

Vi kommer byta lameller nere på anderstorp på lördag.

Sitter det verkligen en packning där?
Enligt den auktoriserade verkstaden jag ptatade med i går eftermiddag så var det enbart packning på tub där.

Ingen aning om hur det ser ut just på din... Säger dom det så stämmer det säkert...

Glöm inte att marinera dom nya lamellerna i olja i ca en timme innan montering bara.
Och nej, jag skojar inte.

/Sleven

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back