slir koppling på min gamla gsxr-88

Jag brukar använda Motul delsyntet (heter idag 5100) i turbohojen och aldrig haft kopplingsslir. Dyrare alternativ än Biltema dock! :)

Det är ju för amatörer!

Skoja bara. Klart man kan göra det. Men det finns massvis med alternativ som troligtvis får sakerna att hålla ett par tusen mil till.

Blästra stålskivorna.
Tunn bricka under varje fjäder.
Extra stålskiva
Annan olja osv.

Upp till var och en eller plånboken/tiden att avgöra vad som är bäst.

Varför inte mäta skiten och kolla så det verkligen är dags för ett byte?.

Om koppling slirar på högsta växel skulle jag byta lameller.

Att bya olja kostar ju några hundralappar, och lameller är inte mycket dyrare än oljan så varför chansa. Låt någon blästra stålskivorna det kostar inte mycket det heller.

Kolla upp hur lamellerna sitter fast. Antingen sitter de med ett gäng bultar som är fjäderbelastade eller också sitter det en enda muter i mitten av kopplingskorgen. I det senare fallet kan det vara lite mer bökigt att få loss kopplingen om man inte har muttermaskin eller verktyg som man kan hålla fast korgen med.

Jag hade en hoj från mitten av 80-talet och i den hällde jag i Castrol GPS. Kopplingen fungerade inget vidare efter det. Sedan bytte jag till Motul 5100 och det blev en helt ny cykel, motorn blev till och med tystare.

Last edited:
http://cgi.ebay.de/LUCAS-Kupplungsl...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item53d7acc706

Samma butik som den första för att spara in på frakten. Ställ dem en fråga på Engelska om de har fjädrar till din årsmodell, de hade inte dem listade. Frakt på rubb och stubb ska inte kosta mycket mer än 15€ vet jag av erfarenhet. Jämför paketpris med t.ex www.maxmc.dk De har många återförsäljare i Sverige.

Kopplingsfjädrar heter Kupplungsfedern på Tyska.

http://cgi.ebay.de/EBC-Kupplungslam...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item335cd21385
Edit: De hade EBC lameller också. 10€ billigare. Fråga någon annan om du vill veta kvalitetsskillnaden, för det vet jag inte vilka som är bäst. :)

lammeler byta går på bakhjulet hela tiden!!!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT