Slipperyclutch (poll för raceförare)

Kör du med slipperyclutch?

• Antal röstningar
    0

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hur många av er rejsförare kör med dessa?

Jag hoppas på kunna köpa en hoj som det redan sitter på, men går inte det så finns det starka funderingar på lägga ut de 8000kr som de kostar...

Så nu söker jag motivation :D Tycker ni det är värt att lägga ut de pengarna? Är något märke bättre än något annat? Andra erfarenheter?

en dum fråga, varför ska du ha det ?

Slide går ju finfint utan, och bakhjulsstuds slipper man ju me rätt fjädring.

Iofs på en enduro lär det vara underbart då man slipper dra in kopplingen och få tjyvstopp

Heda skrev:
en dum fråga, varför ska du ha det ?

Slide går ju finfint utan, och bakhjulsstuds slipper man ju me rätt fjädring.

Iofs på en enduro lär det vara underbart då man slipper dra in kopplingen och få tjyvstopp
Mest för att slippa dosera slide'n med koppling, visst det går bra, men det tar en liten bit av koncentrationen som man kan använda till annat, som att sätta rätt hastighet in i kurvan :tummenupp

äh, de enda roliga me slide är väl att få till den nice under en omkörning eller någe,eller fin övergång från slide till man e i kurvan typ, finns bättre grejor att lägga degen på tycker iaf jag, men jag e ju inte racerförare :)

OlleR skrev:
Mest för att slippa dosera slide'n med koppling, visst det går bra, men det tar en liten bit av koncentrationen som man kan använda till annat, som att sätta rätt hastighet in i kurvan :tummenupp

Heda skrev:
äh, de enda roliga me slide är väl att få till den nice under en omkörning eller någe,eller fin övergång från slide till man e i kurvan typ, finns bättre grejor att lägga degen på tycker iaf jag, men jag e ju inte racerförare :)
Mmm, jag tycker som du att det är roligt, men det är kanske inte mest effektivt för resultatet i slutändan :)

Jag har tittat på två hojjar (men jag har pengarna i husan fortfarande...), båda CRF -04, första har slirkoppling och kanske öhlingaffel (har inte förhandlat än pga pengabrist, om inte öhlins så oanvänd orginalfjädring) och den andra har portad topp och pipa samt en ombyggd SM-sving (den har gått som motard tidigare, vilket borde innebära hårdare skador?). Båda har gått runt 30 timmar och ligger ungefär i samma peng. Vad är mer värt tycker ni? Båda är crosshojjar och jag måste bygga om fjädringen. Har redan fälgar bromsar och öhlins bakdämpare redan ombyggd.

Nu är jag inte riktigt 100% på vad jag snackar om men brukar inte det som sitter på "crosshojar" vara en annan typ jämfört med en sån slipper som sitter på banhojar?
Det som i cross och enduro världen kallas slirkoppling typ rekluse och revloc mm är ju en form av centrifugalkoppling som över ett visst varv slår till som en variator ungefär, har kört med en sån på crossbanan och tyckte det var ypperligt men kan inte se hur det kan hjälpa till vid inbromsningar och slides, när den väl har slagit till så nyper den ju rätt duktigt.
Medans en sån som sitter på banhojar är annpassad för att hjälpa till vid inbromsning mot kurvor osv.
obs jag kan vara ute på en rejäl cykeltur nu, om jag är det så vore det kanon om nån talade mig till rätta på skarpen!!!!

Ne du har nog rätt, jag som fuckade upp det, det blir som en centrufugalkoppling på typ en "cross" man kan åka iväg på vicken växel som helst och slippa motorstopp, men får ingen motorbroms

På motarden e det väl bara slir vid motorbroms, men kopplingen funkar som vanligt, dvs kopplar man inte ur så får man motorstopp

Typ så va ??
Hemskesven skrev:
Nu är jag inte riktigt 100% på vad jag snackar om men brukar inte det som sitter på "crosshojar" vara en annan typ jämfört med en sån slipper som sitter på banhojar?
Det som i cross och enduro världen kallas slirkoppling typ rekluse och revloc mm är ju en form av centrifugalkoppling som över ett visst varv slår till som en variator ungefär, har kört med en sån på crossbanan och tyckte det var ypperligt men kan inte se hur det kan hjälpa till vid inbromsningar och slides, när den väl har slagit till så nyper den ju rätt duktigt.
Medans en sån som sitter på banhojar är annpassad för att hjälpa till vid inbromsning mot kurvor osv.
obs jag kan vara ute på en rejäl cykeltur nu, om jag är det så vore det kanon om nån talade mig till rätta på skarpen!!!!

Hemskesven skrev:
Kan vara jag som använder fel ord också! Det finns två olika typer av slir(?)koppling, ena som funkar som du säger, som en automatkoppling (så som det kallas på PW80 tex) och en som funkar så att när du släpper på gasen eller växlar ner så slirar den på koppplingen (?) för att man inte ska få så mycket motorbroms.

Jag har kört med båda delarna dock bara sporthoj med den senare slirkopplingen, kändes lite lustigt att ducatin blev som en moppe :P Automatkopplingen är jag inte intresserad av då man använder den så lite på motard, sällan man kommer ut ur kurvan med aldeles för hög växel! Dock är den kanon om man kör skog eller liknande!

Då är jag på, hade för mig att jag hört att det var två typer.
Den modellen som är "crossanpassad " är ju som sagt kanon om man ska böka i skogen eller crossbana- inga mera motorstopp och stå och kicka i 2 varv :tummenupp
Körde en kxf med sån på tävling i rättvik i sommar, ska man köra cross så känns det som en superinvestering.
Lite mera tveksamt som sagt på motardbana..

Heda skrev:
Ne du har nog rätt, jag som fuckade upp det, det blir som en centrufugalkoppling på typ en "cross" man kan åka iväg på vicken växel som helst och slippa motorstopp, men får ingen motorbroms
Man har motorbroms med Rekluse koppling också,tills man kommer under tillslagsvarvet.Funkar kanon i enduro,men förmodligen ingen större fördel på en motard som sagt var......

Skulle vara intressant att testa på motard, jag använder ju mest motorbroms när jag slajdar och möter med bakbromsen för att få lagom brett uppställ... Måste kännas väldigt skumt till en början...

Köp däck eller nått annat nyttigt istället, träningsläger i spanien, tror du blir snabbare av det.
OlleR skrev:
Hur många av er rejsförare kör med dessa?

Jag hoppas på kunna köpa en hoj som det redan sitter på, men går inte det så finns det starka funderingar på lägga ut de 8000kr som de kostar...

Så nu söker jag motivation :D Tycker ni det är värt att lägga ut de pengarna? Är något märke bättre än något annat? Andra erfarenheter?

farmerlip skrev:
Köp däck eller nått annat nyttigt istället, träningsläger i spanien, tror du blir snabbare av det.
Visst är det en bra idé, men däck kommer det finnas pengar till och träningslägret hade jag tänkt satsa på först nästa år. Varför jag skulle köpa en sådan redan nu är för att få träna in sig på den och speeda upp den övriga träningen. Lite av en genväg alltså :) Väljer jag att satsa på träningslägret kan det bli sämre med däckkontot istället... Nu har jag iofs bara tvärräknat på det, men runt 17ooo riksdaler borde väl kalaset gå på, minst?

Mer effekt osv har jag lagt på hyllan tills det verkligen behövs, vilket är en lång bit framöver innan det inträffar.

olleR: Jag är juh ingen förhärdad race förare men visst låter det vettigt att lägga pengarna på däck o träning IMO. Vad är det för hemska planer att sälja husan? Nåt jag missat i nån annan tråd? :D

von reisen skrev:
olleR: Jag är juh ingen förhärdad race förare men visst låter det vettigt att lägga pengarna på däck o träning IMO. Vad är det för hemska planer att sälja husan? Nåt jag missat i nån annan tråd? :D
Haha, det är faktiskt inte ras som gör att jag vill byta, utan att den e stor å tung för lilla jag, och att jag inte behöver en reggad hoj längre, och att jag vill ha riktiga dämpare å sånt... å ... å ... :]

Ska sanningen fram så är det nog mest för att jag blev kär i CRFen i sommras :kär

Och nog kan jag visst vara ute å cykla, därför jag bollar idén mot er :) Även om man är partisk så behöver inte det betyda att man inte kan ändra sig!

Jag tror inte alls att du är ute och cyklar, vill själv ha en slipper clutch sedan jag läste Supermoto Magazines(Nr16) test av en sån på just en CRF. Det blir som du säger, mindre att tänka på samtidigt. Jävligt nyttigt för en färsking som mig, men det finns inte med i årets budget, men nog nästa.. :tummenupp
Iaf, Crasher som gör deras test kapade över 1,5 sekund per varv med slipper clutch och deras slutsats är att det absolut är väl investerade pengar.

RookieSM skrev:
vill själv ha en slipper clutch sedan jag läste Supermoto Magazines(Nr16) test av en sån på just en CRF.
Det är mycke därifrån jag fått idén också!

Hmm, svårt det här... Jag är villig å köpa beggade slirkopplingar iaf! Så äre nån som sitter på en till CRF450 -04 så hör av!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti