Slipper clutch

Koll vet jag inte men jag kör med hårdare fjädrar (vita) samt med 3 st 2.3 mm och 4 st 2.0 mm stålskivor och det fungar fint. Se bara till att tryckfjädern i kopplingen (den i mitten som ska trycker isär kopplingen ifall hjulet snurrar snabbare än motorn) är hel.

It is a little known fact that all ZXR750s and ZX7Rs from 1989 to 2003 are equipped with a slipper clutch!!!

Är det någon som har koll på det här?

Står under techtips i denna länk.

http://homepage.ntlworld.com/webzxr/zxr750r/index.html

Det stämmer faktiskt, i alla fall för min 89:a. Grundkonstruktionen verkar vara precis samma som nyare slirkopplingar, dvs. delar på sig vid höga moment i backriktningen. På Kawan är kopplingen dock inte enkelt justerbar, men man ska kunna byta lite stålskivor och så för att få olika karaktär har jag förstått.

Det stämmer faktiskt, i alla fall för min 89:a. Grundkonstruktionen verkar vara precis samma som nyare slirkopplingar, dvs. delar på sig vid höga moment i backriktningen. På Kawan är kopplingen dock inte enkelt justerbar, men man ska kunna byta lite stålskivor och så för att få olika karaktär har jag förstått.

Coolt, men jag ska nog låta bli att börja pilla såhär innan sommarn, får ta det till vintern. Men jag vet inte om det är så mycket roligare, man ligger ju inte och råbränner när man ute och kör ändå. Men ändå kul att det finns.

Coolt, men jag ska nog låta bli att börja pilla såhär innan sommarn, får ta det till vintern. Men jag vet inte om det är så mycket roligare, man ligger ju inte och råbränner när man ute och kör ändå. Men ändå kul att det finns.

Jag har fått den att slira på det sättet några gånger, men då bara på bana när jag har råkat peta ner en växel för mycket innan kurvan. Det är i alla fall lite kul att det finns på en så gammal hoj, och med i princip samma grundkonstruktion som t.ex. Ducatis MotoGP-hoj från förra året.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back