Slippa formatera om en halvseg dator?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har en Acer 9422WSMi med 2Mb arb minne som är ca tre år gammal. Inga fel på maskinen, men man märker ju att den börjat att sega till sig. Jag fattar ju också att en omformatering av hela burken skulle liva upp den lite, men det innebär ju ändå er massa arbete i form av planering och sparande av program och filer.

Finns det något annat alternativ?

Jag vill slippa installera om office, fotoprogram, itunes, + 20 andra program som jag använder frekvent.

Jag har kört både adaware och spybot, samt ccleaner och avg antivirus. Jag har raderat alla program som jag ine använder och kört en defrag.

Är det bara omformatering som kan raska upp den trötte maskinen?

Inte underligt med så lite minne, eller menade du Giga istället för Mega?

Tyvärr så segar datorn ner av alla "patchar" Microsoft släpper, vilket gör att installerar man dom en och en när dom släpps så blir det ett jävla lapptäcke av operativet.

Blåser du den tom och börjar om på en nyinstallation känns den snabbare, även efter du har hämtat dom senaste servicepackarna.

Blåser du den helt tom kan du lika gärna installera Ubuntu istället, det går väldigt fort att lära om!

Last edited:
gör en ghost, köp ny disk och lägg in ghosten?

Tycker diskar förlorar hastighet med åldern oavsett om de är nyformaterade.

Operativsystem på den?

Just ja. Jag är en teknisk idiot vad gäller datorer.

Enl specen under datorn står det 1,6ghz 2MB L2cache. Just ja, det står också 1GB DDR2. Liksom östtyskland på nytt.

Har vista och ingen som helst aning om vad en ghost är...

Just ja. Jag är en teknisk idiot vad gäller datorer.

Enl specen under datorn står det 1,6ghz 2MB L2cache. Just ja, det står också 1GB DDR2. Liksom östtyskland på nytt.

Har vista och ingen som helst aning om vad en ghost är...

Vista och 1GB ram, det förklarar att det går segt som fän.

öka bums :)

Kör en Offline Defrag med Perfectdisk10 så att även systemfilerna blir defraggade. Finns att hämta lite här och var...

Blåser du den helt tom kan du lika gärna installera Ubuntu istället, det går väldigt fort att lära om!

Nej för tusan! Dels så hade han ju en massa program han använder. En del kanske går att få igång under Wine med en massa trassel, men troligtvis så fungerar merparten inte alls.
Och dels så är ju Ubuntu buggigt och kan vara ett jäkla trassel att få att fungera bra på viss hårdvara.
Dom här två sakerna är anledningen till att jag själv gett upp Linux som skrivbordsoperativ. Jävla leksaks-os säger jag bara. Det finns anledning till att marknadsandelen fortfarande är mikroskopisk efter så många år trots att det är gratis. Ingen vill ha skiten trots att dom får det till skänks... Visserligen blir dom flesta påtvingade Windows när dom köper dator, men även dom som aktivt väljer, dom väljer oftast Windows ändå...eller Mac.

Som server däremot fungerar det utmärkt, där kör jag det själv. Och lustigt nog har jag aldrig stött på några hårdvaruproblem med nån serverdistribution som man gör med skrivbordsvarianterna.
Men på skrivbordet hör det inte hemma, och definitivt inte hos nån som beskriver sig själv som "Jag är en teknisk idiot vad gäller datorer.
".

Vista och 1GB ram, det förklarar att det går segt som fän.

öka bums :)

Men den har ju varit snabb, även med samma antal program installerade.

Jag är egentligen helt nöjd med originalhastigheten då de flesta frogram jag använder inte tar så mycket kräm.

Det kanske är enklast att kasta i mer ramminne och så blundar man för det egentliga problemet?! Är det svårt/dyrt? Kan till och med jag klara av det? Fan, det är så sjukt drygt att behöva tanka ner alla program och grejjer efter en omformatering.

Mer minne är prio ett i min mening minst 2 gigabyte internt om man har vista.

En ghost är ju en kopia kan man ju säga på din befintliga hårddisks material o program om man "ghostar" kan man spara ghostkopian på en extra hårddisk och sedan blåsa den på allt för att installera ghostkopian utan att behöva ladda ner allt på nytt,har aldrig gjort det själv men ungefär så går det till iallafall:yoparty

Men den har ju varit snabb, även med samma antal program installerade.

Jag är egentligen helt nöjd med originalhastigheten då de flesta frogram jag använder inte tar så mycket kräm.

Det kanske är enklast att kasta i mer ramminne och så blundar man för det egentliga problemet?! Är det svårt/dyrt? Kan till och med jag klara av det? Fan, det är så sjukt drygt att behöva tanka ner alla program och grejjer efter en omformatering.

I regel enkelt att kasta i minne, kostar väl en 500kr för en till GB.

När windows saknar tillräckligt med minne använder den hårddisken som minne, vilket gör att den skriver/läser en tempfil konstant, vilket slöar ner komputern.

Men heter verkligen datorn sådär?
Får bara länkar till batterier när man googlar på modellen? :va

Misstänker att den har några år på nacken, så frågan är vad man vill lägga på den.

Nej för tusan! Dels så hade han ju en massa program han använder. En del kanske går att få igång under Wine med en massa trassel, men troligtvis så fungerar merparten inte alls.

Varför inte använda program som gör samma saker men som är avsedda för linux?

Då fungerar det bara, helt utan trassel, det enda jag kör under Wine är Spotify.

Allt annat görs med dom i Ubuntu medföljande programen.

Kör man Ubuntu.se's Remix skiva av Ubuntu ligger alla Codecs för filmvisning och annat med från början. (www.ubuntu.se)
Får man något trassel så har dom dessutom ett utmärkt forum där man får svar direkt.

Sen kan det ju precis som i Win vara kul att ladda ner andra program och prova, skillnaden är att när du avinstallerar dom sen så försvinner dom helt, och ligger inte kvar i något registry och suger.

Men visst, det är ett steg att ta, men det får gammal hårdvara att kännas fullt tillräcklig igen, jag hade 512M minne i min laptop, och det fungerade utmärkt, nu hittade jag en 512M sticka i en annan skrotad laptop så nu kör jag på den och en av mina 256M och har alltså 768M.

Inte många kör Win på så lite minne, ingen gör det med glädje.

Varför inte använda program som gör samma saker men som är avsedda för linux?

Då fungerar det bara, helt utan trassel, det enda jag kör under Wine är Spotify.

Allt annat görs med dom i Ubuntu medföljande programen.

Kör man Ubuntu.se's Remix skiva av Ubuntu ligger alla Codecs för filmvisning och annat med från början. (www.ubuntu.se)
Får man något trassel så har dom dessutom ett utmärkt forum där man får svar direkt.

Sen kan det ju precis som i Win vara kul att ladda ner andra program och prova, skillnaden är att när du avinstallerar dom sen så försvinner dom helt, och ligger inte kvar i något registry och suger.

Men visst, det är ett steg att ta, men det får gammal hårdvara att kännas fullt tillräcklig igen, jag hade 512M minne i min laptop, och det fungerade utmärkt, nu hittade jag en 512M sticka i en annan skrotad laptop så nu kör jag på den och en av mina 256M och har alltså 768M.

Inte många kör Win på så lite minne, ingen gör det med glädje.

Jämför man senaste Windows & senaste Ubuntu så är de lika prestandakrävande
med en standardinstallation, har aldrig märkt att det susar till precis,
för linux börjar bli bling liksom win.

Däremot är det alltid nått strul med alternativa OS, någon drivrutin som inte funkar vilket gör att man lägger ner projektet.

Tex verkar inte linuxfolket kunna ordna en drivrutin för det vanligaste chipsetet för USB-Wlan.

Sen om man är haj på linux förstår jag att man gillar det, när man kan confa skiten så det blir cleant.

Last edited:
Jämför man senaste Windows & senaste Ubuntu så är de lika prestandakrävande
med en standardinstallation, har aldrig märkt att det susar till precis,
för linux börjar bli bling liksom win.

Precis. Ubuntu, för att ta en populär dist, suger musten ur vilken dator som helst, precis som Vista gör.

Precis. Ubuntu, för att ta en populär dist, suger musten ur vilken dator som helst, precis som Vista gör.

Näe, Ubuntu suger inte musten ur datorn som vista.

Jag tror inte att min Laptop skulle starta med Vista på ens, den kämpade med en XP innan men rullar på fint med Ubuntu

Brorsan kör Ubuntu på två stenålders laptopar med ännu sämre prestanda än på min, där stängde vi av allt "bling" på den ena och den susar fram, den andra känns följdaktligen seg.

Att inte "Linux fixar drivrutiner" kan ju bero på tillverkaren av chipet, som vägrar att ge linuxfolket tillgång till att skapa drivisar, det gäller allt mellan grafikkort och usb-anslutna nätverksdonglar, och är inte något man kan lasta mjukvarufolket för.

Dock har jag aldrig stött på några problem på dom fem installationer jag har gjort, på fem olika datorer, så det är inte speciellt vanligt.

Näe, Ubuntu suger inte musten ur datorn som vista.

Jag tror inte att min Laptop skulle starta med Vista på ens, den kämpade med en XP innan men rullar på fint med Ubuntu

Brorsan kör Ubuntu på två stenålders laptopar med ännu sämre prestanda än på min, där stängde vi av allt "bling" på den ena och den susar fram, den andra känns följdaktligen seg.

Att inte "Linux fixar drivrutiner" kan ju bero på tillverkaren av chipet, som vägrar att ge linuxfolket tillgång till att skapa drivisar, det gäller allt mellan grafikkort och usb-anslutna nätverksdonglar, och är inte något man kan lasta mjukvarufolket för.

Dock har jag aldrig stött på några problem på dom fem installationer jag har gjort, på fem olika datorer, så det är inte speciellt vanligt.

Vista liksom WinME är ju erkända sorgebarn för micro.

Har väl kört Ubuntu på 5 olika burkar hemma och tvärtemot dig så har det alltid något strul, och då brukar kravet på vad jag tänkt göra varit mycket lägre än vad jag brukar göra i win-miljö.

Jag vet orsaken till drivrutinproblemet, men att veta orsaken hjälper inte mig som konsument.

Sen är ju inte Linuxområdet lika ideelt (totalt sett), finns stora bolag involverade så kan ju hoppas på ändring.
:krama

Last edited:
I regel enkelt att kasta i minne, kostar väl en 500kr för en till GB.

När windows saknar tillräckligt med minne använder den hårddisken som minne, vilket gör att den skriver/läser en tempfil konstant, vilket slöar ner komputern.

Men heter verkligen datorn sådär?
Får bara länkar till batterier när man googlar på modellen? :va

Misstänker att den har några år på nacken, så frågan är vad man vill lägga på den.

Det är en bärbar med snart tre år på nacken. Jag vill inte byta at den då den har den prestanda jag efterfrågar, samt 17" bra skärm och numeriskt tangentbord. Problemet är väl just tre års användning med allt vad det innebär utan en enda formatering.

Blås den tom och installera om den med den medföljande CD skivan, installera ingenting annat än uppdateringar från microsoft, så har den ändå bara hälften av prestandan du hade när du packade upp den ur kartong första gången.

Microsoft patchar ihjäl sina gamla operativsystem för att det ligger i dera intresse att folk köper nya datorer och betalar för ett nytt operativsystem igen.

Det är en bärbar med snart tre år på nacken. Jag vill inte byta at den då den har den prestanda jag efterfrågar, samt 17" bra skärm och numeriskt tangentbord. Problemet är väl just tre års användning med allt vad det innebär utan en enda formatering.

Du har den här?

Efter 3år med Windows Update så är inte vista samma vista som från början (läs mer krävande).

Kollade upp minne lite, enligt kingstons konfigurator (egentligen 9423,9424 men borde vara samma i 9422) så har du 2st 512mb minnen i dina 2 minneslottar.

Vilket gör att om du köper 1GB så måste du kasta 512mb = 1,5 GB minne.

Så det bästa är att köpa 2GB = 2,5GB

Denna ska passa, 695kr

Microsoft patchar ihjäl sina gamla operativsystem för att det ligger i dera intresse att folk köper nya datorer och betalar för ett nytt operativsystem igen.

..och släpper dom inga patchar så gnäller linuxfolket om att det är resultatet av att inte köra opensource :tungan

Last edited:

Denna ska passa, 695kr

..och släpper dom inga patchar så gnäller linuxfolket om att det är resultatet av att inte köra opensource :tungan

Kolla först att BIOS klarar en 2GB sticka, min dator skulle inte klara 1GB stickor utan att flasha om BIOS.

Skillnaden är att patcharna i Open Source världen tar bort dom gamla patcharna först och installerar en ny som gör allt den gamla gjorde+lite till.

Patch betyder ju lämpligt nog även plåster.

Microsoft sätter på ett nytt plåster när det har blött igenom det första.
Open Source världen tillverkar ett nytt plåster som är lite bättre än det som har blött igenom, och byter, eventuellt tvättar dom lite också, eller sätter ett par stygn om såret inte tar ihop..

Jag vet hur jag ser om mina skador!

Du har den här?

Efter 3år med Windows Update så är inte vista samma vista som från början (läs mer krävande).

Kollade upp minne lite, enligt kingstons konfigurator (egentligen 9423,9424 men borde vara samma i 9422) så har du 2st 512mb minnen i dina 2 minneslottar.

Vilket gör att om du köper 1GB så måste du kasta 512mb = 1,5 GB minne.

Denna ska passa, 695kr

Japp. Den har jag.

Det här med ramminne. Är det ungefär lika enkelt som att stoppa in en usb-sticka, eller är det något besvärligt med stor crashrisk?

Flasha om BIOS... Du pratar ett främmande språk. Hur kollar jag om den passar?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg