Slipp studieskulden med tidig examen.

Jättebra!

Men då förutsätter jag att lönerna justeras ner till normal industriarbetare lön, för deras höga löner har alltid motiverats med "men dom har ju studerat och dragit på sig skulder"

Minus till dig!
Dom har fortfarande ansträngt sig och studerat. Vi måste premiera sån om vi inte vill fortsätta vär väg mot att bli ett u-land. Sverige har trillat många pinnar neråt i världsekonomin de senaste 20 åren.

Minus till dig!
Dom har fortfarande ansträngt sig och studerat. Vi måste premiera sån om vi inte vill fortsätta vär väg mot att bli ett u-land. Sverige har trillat många pinnar neråt i världsekonomin de senaste 20 åren.

Jo, fast dom som har ansträngt sig fem år senare, eller läser något som man inte hinner bli klar med innan man fyller år bidrar dom med.

Ja, men dom straffas ju inte för att någon annan gynnas så vad är problemet?

Jag är själv var närmare 30 då jag tog min examen men än sen? Ska jag missunna andra nåt för den skull? För samhällets skull kan dom ambitiösa gott få tillbaka lite för dom hinner ju faktiskt nyttja sin utbildning under en längre tid och producerar därmed mera nytta för samhället.

Du tycker det är rättvist att någon har en studieskuld på 200.000 och en annan har 0 kr och enda skillnaden var att den första arbetade och betalade skatt ett par år innan han/hon började plugga, medan den andre började plugga direkt? :confused:

En person som börjar plugga direkt efter gymnasiet gynnas redan jämfört med den som jobbade ett par år, genom att troligtvis ha högre lön fler år än den som inte började plugga direkt.

Har inget med om du är ambitiös eller inte. Var du till exempel inte ambitiös när du pluggade, trots du tog examen då du var närmare 30?

Vissa behöver kanske ett år eller två eller tre eller flera innan de vet vad de verkligen vill. Får de inget arbete under den tiden, då förlorar samhället stora pengar, men har de arbete så förlorar ju inte samhället så mycket och vinsten blir att fler som pluggar studerar vad som verkligen är rätt för dem.

Som någon annan skrev: Ska någon premieras är det de som blir färdiga inom utsatt tid oavsett ålder. De blir förvisso redan premierade genom att få lägre studieskulder och en inkomst tidigare än de som drar ut lite på tiden.

Jättebra!

Men då förutsätter jag att lönerna justeras ner till normal industriarbetare lön, för deras höga löner har alltid motiverats med "men dom har ju studerat och dragit på sig skulder"

Men samtidigt är det ganska intressant att höra vissa industriarbetare som inte vill plugga, inte vill ta ansvar, inte vill lägga ner mer tid än nödvändigt på jobbet och samtidigt snackar om hur chefer bara sitter och cashar in pengar utan att göra något...

Men samtidigt är det ganska intressant att höra vissa industriarbetare som inte vill plugga, inte vill ta ansvar, inte vill lägga ner mer tid än nödvändigt på jobbet och samtidigt snackar om hur chefer bara sitter och cashar in pengar utan att göra något...

Jo, men sån människor tar man inte på allvar, befogad kritik över chefer som skor sig enormt trots att dom kör företag i botten kan jag ta på allvar, men inte rent gnäll.

På vilket sätt straffas dom?

Sen kanske man ska räkna tiden på högskolan och inte tiden sedan födsel. dvs fixar man en civilingejörsutbildning på 3 år så skulle man hypotetiskt kunna slippa betala skatt i 1-2 år utan samhället förlorar en krona på det. Samhället går ändå plus på att den här personen varit ambitiös.

Sant, det gör de ju iofs inte.

Vi har väl ett fungerande studiemedelssystem som kan förbättras, (som det mesta annat). Är man snabb kommer man fortare igång med att betala av, samtidigt som man snabbare generar lön. Lär ju ligga flera steg före inkomstmässigt. Det sköter sig självt mao.

Jag skulle aldrig byta bort mina år som 19-23 för att stressa fram en utbildning. Inte ens CSN kan mätas sig mot min jordenrunt-resa, mina jobberfarenheter, misstag, upptäckter, mer resande, flytta runt mm under denna tid :tummenupp

Fin känga åt oss som inte tagit lån utan försörjt oss på bidrag och jobb på kvällar och helger.

Fast du som klarat det kanske hellre skulle ha läst i dubbel fart, tagit din examen tidigare och fått lite skulder avskrivna? Skulle inte det ha varit bättre för dig? Missunnar du då andra den chansen?

Bara för att reglerna var dåliga tidigare så att du inte hade chansen ska du väl inte motverka förbättringar.

Jag tycker att knattecrosshojar borde förbjudas för jag fick aldrig någon när jag var liten och då behöver inga andra ungar ha någon heller.

Jag skulle aldrig byta bort mina år som 19-23 för att stressa fram en utbildning. Inte ens CSN kan mätas sig mot min jordenrunt-resa, mina jobberfarenheter, misstag, upptäckter, mer resande, flytta runt mm under denna tid :tummenupp

Så va är problemet? Res då? Du får det inte sämre för att några andra får en förbättring.

Visste inte rättvisa var något som enbart hörde vänstersidan till, men det förklarar i och för sig sakernas tillstånd i dagens Sverige. ;)

Inte alls! Vänstern har bara en annan definition på rättvisa än vad högersidan har.

Vänstern anser tycker det är rättvist om ingen får någonting för då har ingen fått det bättre än någon annan.

Högern tycker att som man bäddar får man ligga och det är rättvist.

Last edited:
Fast du som klarat det kanske hellre skulle ha läst i dubbel fart, tagit din examen tidigare och fått lite skulder avskrivna? Skulle inte det ha varit bättre för dig? Missunnar du då andra den chansen?

Bara för att reglerna var dåliga tidigare så att du inte hade chansen ska du väl inte motverka förbättringar.

Jag tycker att knattecrosshojar borde förbjudas för jag fick aldrig någon när jag var liten och då behöver inga andra ungar ha någon heller.

Om han läst i dubbel fart och tagit examen tidigare och börjat läsa när han var 25 så hade han ju enligt förslaget inte fått några skulder avskrivna.

Inte alls! Vänstern har bara en annan definition på rättvisa än vad högersidan har.

Vänstern anser tycker det är rättvist om ingen får någonting för då har ingen fått det bättre än någon annan.

Högern tycker att som man bäddar får man ligga och det är rättvist.

Högerns rättvisa, skit i andra och sköt dig själv, låter ganska empatilöst.

Vänsterns rättvisa, att man hjälps åt som ett lag och sparkar inte på dem som ligger låter så mycket trevligare.

Du tycker det är rättvist att någon har en studieskuld på 200.000 och en annan har 0 kr och enda skillnaden var att den första arbetade och betalade skatt ett par år innan han/hon började plugga, medan den andre började plugga direkt? :confused:
E.

Här håller jag helt med!
Men tycker ideen är bra men snarare att den som klarar sin utbildning på den utsatta tiden kan få någon lättnad. Säg att du ska plugga i 4år så blir du klar på 4a oavsett vilken ålder du började!
Känner ett par högskolestudenter och de blir ju aldrig klara de ska åkas båtar i forsar och ha batikoveraller gå på nationen vara trötta efter tentan åka till Australien supas nollning o allt vad de är om de bara kunde plugga o bli klara istället:mad:

Att förslaget kan förbättras betyder ju inte att det är dåligt.

Nu var förutsättningarna givna enligt första inlägget. Bland dina första inlägg tyckte du det var en bra idé och om man inte var ambitiös nog att vara färdig innan 23 så fick man skylla sig själv.

Nu har du tydligen förstått att det kanske inte är en god idé att basera det på ålder.

Baserar man det på att nå uppsatta mål inom given tid, oavsett ålder, så tycker även jag det är en bra morot.

Christoffer Ivarsson, ordförande för Lunds universitets studentkårer till Lundagård. Han befarar att förslaget kan skapa stress hos studenter.
Hej och välkommen till livet. :hej

Tycker iofs också det är dumt att premiera ålder, att få en förmån för att man fixar sin examen på utsatt tid är en bättre morot som Palle71 m.fl. säger.

Sen håller jag inte alls med om att den som bäddar får ligga, jag bäddar aldrig men får ändå.

Jippie... En hel flock 23-åringar på arbetsmarknaden utan erfarenhet men som minsann är kandidater. Men det kommer vara ett effektivt sätt att dra ner snittlönen för akademiker. :tummenupp :gnissla:glömdet

edit: "den som får något gratis"...
Är inte risken rätt stor att många i så fall kommer att; "äärsch, jag vet inte vad jag ska hitta på men den här utbildningen verkar kul..."

Last edited:
Hur stor andel av studenterna kan verkligen anses ha ett tufft studieliv? Och då inte tufft i form av att alkoholkostnaden blir stor när man super 2 dagar i veckan eller att de elaka lärarna vill att man skall gå dit dagligen.

Det är verkligen ett fåtal utbildningar där man ens når i närheten av att ha en 40 timmars arbetsvecka. Några ingenjörsutbildningar, matematiker, jurister (som skall spetsa betygen), läkare (om än knappt) är de jag kan komma på, dvs typ 10% av högskolans studenter.

Exakt, hur fan kan en student klaga på något dylikt!?
Buhu, det är så jobbigt att plugga så här mycket, jag kan inte gå ut och supa i helgen för jag måste läsa en hel bok :gråta

"Han befarar att förslaget kan skapa stress hos studenter."
Ja men oj, lite stress :jisses Välkommen till verkliga livet där stress är en del av vardagen. Det kan ju vara kul att studenter även lär sig lite praktiskt leverne förutom att träna levern.

Välkommen till verkliga livet där stress är en del av vardagen.

Är det verkligen nånting man bör uppmuntra ÄNNU mer än vad man gör idag? Det är extremt få fall där stress tillför något (ja, jag vet att det finns positiv stress, men den är dels inte kronisk och är dels knappast den typ av stress som åsyftas här).

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...