slipon

ray3

RAY
Gick med
12 Sep 2007
Hoj
Honda Hornet 900
Har köpt mig en Honda Hornet 900 nyligen, och tycker det är väldigt omanligt ljud i den, sitter orginalsystem på. Så jag tänkte byta till yoshimura-slipon, men undrar hur viktigt igentligen det är att mappa om hojen?

Då du förändrar luftflödet i den så ska detta kompenseras med att bestycka om förgasare/justera insprutning. Gör du inte det riskerar du att motorn inte kommer gå vidare bra.

Finns ingen anledning att mappa om för sliponbyte förutom det faktum att originalmappningen ofast är halvkass men du riskerar inget om du inte mappar.

okej låter som jag blir tvungen att mappa om henne, är det någon som vet vad det kostar ungefär?

okej låter som jag blir tvungen att mappa om henne, är det någon som vet vad det kostar ungefär?

Lider du av att cykel går dåligt idag?

Om inte så kommer du troligen inte tycka den går illa med slipon heller. Sen finns där effekt och känsla att hämta i en mappning oavsett om du byter avgas eller ej.

Finns ingen anledning att mappa om för sliponbyte förutom det faktum att originalmappningen ofast är halvkass men du riskerar inget om du inte mappar.

Jag har fått för mig att min hoj går sämre med slipon än originalburken. Men det kanske bara sitter i huvet? Luftflödet är ju iaf bättre i ett slipon, men det kanske inte är där flaskhalsen sitter i ett originalsystem?

Jag har fått för mig att min hoj går sämre med slipon än originalburken. Men det kanske bara sitter i huvet? Luftflödet är ju iaf bättre i ett slipon, men det kanske inte är där flaskhalsen sitter i ett originalsystem?

Äldre moppar där man satte på en burk med riktigt uselt flöde för att klara bullerkraven och tryckte i en lång snorkel i insuget svarade väldigt bra på bullrig burk, demonterad snorkel och en ombestyckning men den tiden är tyvärr förbi. Moderna avgas är vanligen inte panikstrypta i änden utan matchade hela vägen så där händer väldigt lite när man öppnar upp längst bak...

Äldre moppar där man satte på en burk med riktigt uselt flöde för att klara bullerkraven och tryckte i en lång snorkel i insuget svarade väldigt bra på bullrig burk, demonterad snorkel och en ombestyckning men den tiden är tyvärr förbi. Moderna avgas är vanligen inte panikstrypta i änden utan matchade hela vägen så där händer väldigt lite när man öppnar upp längst bak...

Hoppar in lite med en fråga för få det klargjort.

Man(jag) kan alltså på min mc (kawasaki ZR7) montera annan ljuddämpare utan att röra förgasarna och det går bra, ingen skada att inte justera/stycka om förgasarna med andra ord? Oavsett vilken ljuddämpare jag monterar dit?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back