Slipon vs helsystem

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Hur stor skillnad är det mellan helsyst. och slipon? när ska man välja det ena före det andra. dom flesta verkar ju köra med slipon??

Masen skrev:
Hur stor skillnad är det mellan helsyst. och slipon? när ska man välja det ena före det andra. dom flesta verkar ju köra med slipon??

Kan inte ge dig nåt exakt svar men, helsystem använder många för att få ut lite extra effekt, detta kostar dock som 3-4 slip-ons opch skiljer sig en del beroende vad det är för hoj m.m.

Slip-on har nog dom flesta mest för ljudets skull, ger ju dock nån extra hk men är oftast i grund och botten ljudet man vill åt. SÅ här tror jag det är iaf.

EDIT: Tycker du det är värt pengarna så köp helsystem, vill du ha goare ljud och nån extra hk köp slip-on.

Slipon köper man mest för ljudet, utseendet och viktens skull. Bara med ett helsystem kan man räkna med någon effektökning att tala om och då bör/måste det kombineras med typ Dynojet/Power Commander och bänkkörning så förutom att det redan är dubbelt så dyrt så får du lägga på det också.

Sedan har många banor ljudkrav i dag så för mig är det omöjligt med helsystem. Ett slipon kan jag byta på 15 minuter inför bankörning på Sviestad t ex.

Det satt redan helsyst på när jag köpte den. jag undrade mest om skillnaden är lika stort som priset.Det skiljer ju som sagt en del.

Masen skrev:
Ska du trimma motorn ordentligt och sedan tävla, köp helsystem.
Om bara ska bränna omkring i bostadsmoråden på nätterna och dörna
så löser sliponet den uppgiften lika bra fast för mindre pengar.

Edit: jävla pekfingervals och vara långsam.

Last edited:
Masen skrev:
Det satt redan helsyst på när jag köpte den. jag undrade mest om skillnaden är lika stort som priset.Det skiljer ju som sagt en del.

Om vi kollar på tl1000r och s

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1387&page=288&pp=20

Jag hade slipon. J-bone akra helsystem.
Han fick 2.7 hk mer på slangen med helsystem. så det är kanske inte så mycket att hänga i julgranen... specielt då det systemet kostar 18 000 kr.
Jmf med mina slipon för ca 5000.
Det intressanta är istället bredden på registret.. framför allt vridet...
Och tiden det tar att få upp varven...

Jmf den röda och den ljusblå grafen... Båda tlr..

SENSEI skrev:
Om vi kollar på tl1000r och s

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1387&page=288&pp=20

Jag hade slipon. J-bone akra helsystem.
Han fick 2.7 hk mer på slangen med helsystem. så det är kanske inte så mycket att hänga i julgranen... specielt då det systemet kostar 18 000 kr.
Jmf med mina slipon för ca 5000.
Det intressanta är istället bredden på registret.. framför allt vridet...
Och tiden det tar att få upp varven...

Jmf den röda och den ljusblå grafen... Båda tlr..

Jeg er interesseret i mere bund og vrid (som på en 999 med org. trim), vad vil du rekomenderer ?
TRE,PCII och bolt-on???????????????

Mvh Jesper

SENSEI skrev:
Han fick 2.7 hk mer på slangen...

Min hoj fick 2,3hk efter montering av en pcIII:a på en 929:a, då satt det redan helsystem på. Tyvärr vet jag inte vad pcIII + helsystem gav totalt.

//@

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...