slipon, vad betyder "re-jetting"

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Hittade billiga slipon till kawa zx6r 98-00. Så här står det enligt ebay annons:

Alloy 'Beta' oval race silencer by Micron, to fit Kawasaki ZX6R 1998-2002 models. Will also fit Triumph TT600.

Complete with all fittings/mounting strap etc.

Please Note: ZX6R 'G' models will require re-jetting.

Our part no. 536464
Micron part no. PCK48/O
Normally retails for £199
Please Note: These silencers are not road legal.
All our item are brand new unless stated otherwise.

Mailade dem o frågade vad "re-jetting" betydde. Fick korta svaret:

"Re-jetting involves changing the jets and needles in the carbs. Don't know how difficult this is as i've never had to do it before."

Är det själva fastskruvandet som inte stämmer eller? troligen ändrades nått 00-02, men passa vinkel/storleksmässigt till 98-99orna...

Långa farbron skrev:
Ombestyckning av förgasaren,dvs byta munstycken i förgasaren.
Går den illa om man inte gör det då? Hur är tillvägagångssättet? Förklara för mig som om jag vore 10år eller nått

Tack för snabbt svar :tummenupp

morecore skrev:
Går den illa om man inte gör det då? Hur är tillvägagångssättet? Förklara för mig som om jag vore 10år eller nått

Den kan gå sämre än nu om du inte bestyckar om, säkerligen gå märkbart bättre om du bestyckar om.

Men värsta är att den kan gå totalt sönder så du får köpa en ny motor om du inte bestyckar om.

Bestycka om gör då lämpligast genom att lämna hojen till en firma med bromsbänk/rullande landsväg som testar hur allting är justerat och sedan ändrar OM det behövs.
Tyvärr ingenting man gör själv om man ställer frågan...

Rolle Rotax skrev:
Den kan gå sämre än nu om du inte bestyckar om, säkerligen gå märkbart bättre om du bestyckar om.

Men värsta är att den kan gå totalt sönder så du får köpa en ny motor om du inte bestyckar om.

Bestycka om gör då lämpligast genom att lämna hojen till en firma med bromsbänk/rullande landsväg som testar hur allting är justerat och sedan ändrar OM det behövs.
Tyvärr ingenting man gör själv om man ställer frågan...
Ok, tackar. Det går på en tusing då, eller hur ligger det till prismässigt?

Är det bara till vissa slipons man behöver ombestycka sin motorcykel? jag menar om man köper ett annat, där det inte nämns nått om ombestyckning.

Last edited:
morecore skrev:

Om detta tvistar de lärde...

All ombestyckning bör göras i samnband med att man kör den i bänk dvs man slänger upp den och mäter avgasvärden och får också fram hk/vrid kurva på hojen.
Oftast krävs det ett par vändor för att få det bra,att inte köra den i bänk och feppla runt är lika effektivt som att visa ballen efter man badat i kallt vatten,man vet att det finns där men hittar den inte.

Rent praktiskt så går det till så att man öppnar i botten på förgasaren och...se där! där sitter den lille gynnaren som kallas huvudmunstycke,den lossar man och byter till ett större för mer soppa och vice versa.

Sen kan man lattja med huvudmunstyckes kompis som heter lågfartmunstycket,brukar sitta längst ner i öppningen på förgasaren.

Deras tredje kompis heter nålen,den kan man justera höjden på för olika egenskaper,tillsammans skall dom ge den ultimata blandningen för just din hoj.

Oftast gör det ingen enorm hk ökning men det ger andra posetiva effekter då du får koll på hur hojen "mår" på olika varvtal om den går fett eller snålt.

Denna tråden kastar lite mer ljus på vad dom olika små filurerna gör i dina förgasar.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978

Ok! Tacks så hemkt mkt! Ska berätta för ungarna på dagis på måndag om att jag träffat Herr Filur som gömmer sig förgasaren!

Då vet jag. Frågan är bara vad det kostar, om det är värt att lämna hojen för bänk, eller köpa ett annat slipon som inte kräver ombestyckning!

Krävs det bara ombestyckning om det anges eller ska man alltid göra det?

morecore skrev:
Ok! Tacks så hemkt mkt! Ska berätta för ungarna på dagis på måndag om att jag träffat Herr Filur som gömmer sig förgasaren!

Då vet jag. Frågan är bara vad det kostar, om det är värt att lämna hojen för bänk, eller köpa ett annat slipon som inte kräver ombestyckning!

Krävs det bara ombestyckning om det anges eller ska man alltid göra det?

Som innan sagt,om detta tvistar det lärde.

Jag skulle gjort det i vilket fall,så får du lite koll på hur hojen mår och kan tom hitta en hk eller två pga att du får en korekt inställning.

Priset brukar ligga runt 1500-2000 och då sköter dom allt.

Farbror filur.

Långa farbron skrev:
Som innan sagt,om detta tvistar det lärde.

Jag skulle gjort det i vilket fall,så får du lite koll på hur hojen mår och kan tom hitta en hk eller två pga att du får en korekt inställning.

Priset brukar ligga runt 1500-2000 och då sköter dom allt.

Farbror filur.
Tur att sliponet bara kostar kan 1000kr då :)
Tack så mkt, nu har jag mina svar jag sökt!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt