slipon som inte låter förmycket?

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

Har en bandit 600 och tänkte köpa ett slipon för jag jag tycker originaldämparen låter som en symaskin!

Finns det något slipon (märke) som inte låter jättemycket men mer än originalet?

tacksam för svar

Skulle väl säga att i princip alla slipon låter mer än original. Vill du ha ett som inte låter för mycket så undvik dämpare med grov innerdiameter och liten ytterdiameter, alla form megafoner och "GP"-burkar.

Undviker du sånna dämpare så är i princip allt OK.

LeoVince har ett slipon med tilläggsnamnet EVOII. EVO II betyder att det är uttagbar decibelkiller.
Tycker den låter ganska tyst med killern i....och skulle man få hornen i pannan nångång så är det ju bara att skruva ur killern.

Hittade en tubenfilm som visar ganska bra ljudnivån. I slutet av filmen har han tagit bort decibelkillern och lyssnar man noga så hör man att den liksom "fläpprar". Det är skruvhålet när man skruvar ur decibelkillern, den åtgärdas enklast med en liten tejpbit bara.

Edit: på din hoj behöver du inte kapa systemet som på filmen.

Last edited:
ok tack för tipsen.. Funderar ändå på ett sånt där viper slipon, nån som har erfarenhet av den?? Kanske går att packa om, om det nu skulle låta för högt?

Jag hade ett Viper slipon på en FZR 1000 -91 och den lät precis lagom. Inget högre föränn efter ca 6000 rpm. Då lät den lite mer och råare men inte för mycket. Vid Anderstorp mättes den till 94 dB tror jag.

Sen är det väl så att det skiljer mellan årsmodellerna från samma fabrikat (ljuddämpare) och säkert till olika hojar från samma fabrikat. En kompis har ett 4-2-1 (är det väl) från Micron till en Bandit 1200 och den låter riktigt bra. Något högre generellt, men manligt grovt när man öppnar spjällen.

Viper ljuddämparna finns även med urtagbar db-killer

Ett slipon inte inte låter mycket högre än originalrör är GPR!
Jag tyckte att det var skit, men du kommer att bli skitnöjd:hihi

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back