Slipon på vid besiktning?

HuLaN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 600F -91
Hallå! Har sökt runt här men hittar olika svar överallt...

Ska registreringsbesiktiga min CBR 600F -91 nu på onsdag efter att ha strypt den till 25kw med fyra brickor i insuget, nu hör det till saken att det också sitter ett Micron kolfiber Slip-on på cykeln som sägs lägga till nån enstaka kw till cykelns effekt, är detta något som kan få besiktningsmannen att rynka på näsan när han ser det eller brukar dom låta det gå? (får max köra en cykel med 25kw) Har också hört att dom kan vara lite tjuriga angående ljudvolymen med olika slipon, har ingen möjligthet att själv mäta upp om det understiger 103db, är detta något som jag behöver oroa mig för? nån som vet vad olika micron kolfiber slipon ligger på i db?

TACKSAM för svar! :)
/stoffe

Last edited:
Svårt att säga eftersom ingen här (inte jag iaf) har hört hojen. Har du originaldämpare hade jag satt på den om jag var du. Mitt slipon låter på tok för mycket för att varken besiktningsmannen, polisen, grannen eller katten ska vara nöjd...

Som sagt, har du orig, så byt. Det tar 4½ minut. Har du inte? Chansa...

Jag kan ju fylla på lite här eftersom jag var på besktning idag MED slipon.
Jag vet inte exakt om min ljudnivå faller inom ramarna...
Men jag klarade det.

Om man klarar sig eller inte beror nog helt och hållet på "vem" man får på besiktningen. Sedan kanske det är olika beroende på VART man besiktar också...

HuLaN skrev:
Hallå! Har sökt runt här men hittar olika svar överallt...

Ska registreringsbesiktiga min CBR 600F -91 nu på onsdag efter att ha strypt den till 25kw med fyra brickor i insuget, nu hör det till saken att det också sitter ett Micron kolfiber Slip-on på cykeln som sägs lägga till nån enstaka kw till cykelns effekt, är detta något som kan få besiktningsmannen att rynka på näsan när han ser det eller brukar dom låta det gå? (får max köra en cykel med 25kw) Har också hört att dom kan vara lite tjuriga angående ljudvolymen med olika slipon, har ingen möjligthet att själv mäta upp om det understiger 103db, är detta något som jag behöver oroa mig för? nån som vet vad olika micron kolfiber slipon ligger på i db?

TACKSAM för svar! :)
/stoffe

Jag besiktigade också med slipon, och min låter på tok för mycket. Detta frågade också besiktningsmannen, men då svarade jag att det bara är roligare ju högre det låter. Han fick ett brett leende på läpparna och skyndade sig igenom proceduren inne i hallen för att komma ut och prova :tummenupp

vilket körkort du har bryr sej ju inte besiktningen om, dom kollar inte ens om du har ett.

Ljudvolymen är den tänkbara fienden här, men vad fan, åk och besiktiga, slår dom ner så får du väl byta, annars ser du bara glad ut.

Min erfarenhet är att besiktningen skiter i om det är original eller inte, dom mäter bara om dom tycker den låter alldeles för mycket.

på min regbesiktning så flinade bara besiktningsmannen och sa att den låter bra iallafall :hihi

hade en trasig blinkers också så dom kollar inget annat än att den är strypt ska du se

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman