Slipon på knixkurs??

Hakan_

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1 05
Har skaffat mig en z750 med akrapovic slipon.
Är det någon som vet om detta kommer att godkännas på en knixkurs?
Det är Bmw klubben som ska ha den. När jag ringde dit visste inte gubben riktigt utan sa bara att om den är godkänd för gata så ska det väl vara ok.

Ringde sedan Bike som sa att det beror på om det finns en insats i eller inte. Fattar inte vad skillnaden är förutom att det låter mer om den är uttagen...

Iaf skulle vara tacksam att få veta om jag kan åka på kurs eller om jag först måste byta till original avgasrör.
 
Last edited:
släng i en db-killer om du har så går det nog bra, annars kan du slänga på org, är ju inte så jobbigt att byta
 
Det brukar vara decibelgräns på all kursåkning, kolla decibel, kolla om dom som håller kursen mäter decibel, mäter dom inte blir det ord mot ord. Om hojen ger mera än 95 decibel får man nog problem på dom flesta kurser tror jag. Du får ha vilket avgassystem på hojen du själv vill, det är decibelen som räknas.
 
var på knix i helgen på amsberg, där var det inga krav alls, Dom sa dock att det nästan var det ända stället som det inte var nå krav på. Så släng in din db killers, borde ju duga med det! Ha så kul!!!
 
Hur mäter man decibel? Vad är en db killer och finns det att köpa till alla avg system? Jag är helt ny och kan ingenting ang den tekniska delen. Har org avgasröret ståendes hemma men ingen aning om hur man byter,,,:banana
 
Var på knix i Glimminge för några veckor sedan och dom hade inget att invända på min. Packade med db-killer i ryggan för säkehets skull men den behövdes inte.
 
Hur mäter man decibel? Vad är en db killer och finns det att köpa till alla avg system? Jag är helt ny och kan ingenting ang den tekniska delen. Har org avgasröret ståendes hemma men ingen aning om hur man byter,,,:banana

de brukar ha en db mätare med på knix kurserna, bara att släppa av lite på gasen när du åker förbi den som mäter om det inte är dunderhög ljudnivå på din hoj.

En db killer är en insatts du sätter i dämparen som slår sönder pulserna.

http://motors.shop.ebay.com/sch/eBa...=192&gbr=1&_localstpos=&_nkw=db+killer&_clu=2

dämpen byter du lätt då jag antar att det är en slipon du har och inte helsystem?

är det slipon är det 3-4 byltar på dämpen och en bult till fästet på hojen.
gjort på 15min
 
körde knix på glimmingen med min z750 med Leo slipon på.. Inga som helst problem. Men ladda ner nån ljudmätar app till din mobb å test. Dom är ju inte hundra men då får du iaf ett hum om hur mycket de låter.
 
Körde också Knix med slipon utan db-killer på Glimmingen. Det brummade gött hela dagen!! :tummenupp
 
Ända som kan ställa till det för dig är som sagt db nivån. Men som de tidigare sagts så behöver man kanske inte dra ur fullt just där dom mäter. Alt kasta i en db-killer (insatsen som du pratade om) så är du säker. Har kört knix med både slipon och yoshi helsystem som brölar rätt bra (utan ngn db-killer). Alt att u byter till original men tor inte du behöer göra det. Aldrig varit några problem för mig, i värsta fall får du en svart flagg :( eller att hela gruppen får en db-flagga om du inte är ensam om att bröla...
Ha det så kul på banan!
 
Det brukar i prinicp bara vara motarder som låter väldigt mkt som får problem.
Du drar aldrig ur hojen på samma sätt på en knixkurs som t ex på en storbana.

Jag har aldrig använt db-killer på knix, och aldrig haft några problem.
 
En enkel regel som gäller oavsett originalljuddämpare eller inte. Det är db gränsen som gäller ligger oftast mellan 90-95db.
:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top