Slipon, Nya regler?

Puuh..då kan man andas ut! Har varit lite nojig sedan jag upptäckte tråden eftersom jag precis köpt mig ett slipon från GPR. Tvättade hojen idag och fick av en händelse syn på ett ingraverat "e3"-märke. Jag som tidigare inte ens brytt mig om att kolla för att jag var tvärsäker på att det inte skulle finnas något sådant märke.
:banana
 
Det spelar ingen större roll om det är en e-mäkning eller inte. Märkningen säger inte att det är godkänt på den akuella hojjen på väg i sverige eller inte. E-märkningen säger bara att det är en godkänd produkt för att få säljas i EU och vilken typ av produkt det gäller, som är testad och uppfyller kraven för produkten.
inte att det är ok att ha på fordonet
Ett E-märkt slipon säger inte att den klarar decibelkraven på hojjen i sverige.

Ett bra ex. Det finns E-märka xenonkit och är dom ok att montera på ett fordon som inte har xenon från början? Nej det är det inte.

Ett helfordonsgodkänt fordon mot ett nationellt fordon har ingen större betydelse heller på vad man får göra för ändringar eller inte. innan det kom helfordonsgodkända fordon så var fabrikantera tvugna att få fordonet godkänt i varje land som det skulle säljas i, så kallat nationellt godkännande. Helfordonsgodkännande gör dom i ett land sen är det ok i dom andra länderna med. När det kom så fick alla för sig att man får inte göra något på dessa fordon men på nationella fordon fick man göra större ändringar. Ex med däcken som det blev mycket prat om. Det enda som var va att fordonstillverkaren hade testat fordonet med olika alternativ på däck hur den fick för egenskaper och skrev in att dom här KAN DU HA, inte att dessa dimensioner FÅR DU BARA HA.
Det är samma regler i grund och botten. man får inte göra förändringar som påverkar fordonets utrustning och beskaffenhet.
Finns inte skrivet någon stanns vad man får göra eller inte på dessa olika godkännande. Sen att det är lite mera krav på helfordonsfordon är en annan sak.
 
Det är praktik-tider på polishögskolan nu, många vilsna studenter som ska ut och leka polis. Då är risken rätt mycket större att stöta på nåt proffs som ska bötfälla 2 km/h för fort och fel märke på torkarbladen och sånt.
 
Kanske långsökt!

Alla kinaburkar är ju omärkta. Kan det vara lobbying från eu. Ganska mycket mc delar som plockas hem från kina det är ju kännbart för tillverkare i eu skulle jag tro.

Polisen följer ju bara de direktiv de får.
 
Vissa trådar vill man inte läsa, den här är ett typexempel, inte för den är dålig, tvärtom men ibland vill man bara inte veta :gnissla Ibland är det så skönt att bara köra omkring lyckligt ovetande om det mesta.
 
Pratades det inte från polismakten redan förra sommaren att de skulle börja arbeta mer aktivt mot högljudda motorcyklar? Har klart för mig det skrevs om detta...

Är väl ett rätt tydligt fall av "som man bäddar får man ligga", alla jag känner som inte själva gillar MC tycker att det är ett helvetes väsen på dessa. Många upplever det som riktigt irriterande och störande inne i städerna och jag kan faktiskt förstå det. Tro fanken polisen börjar ta till det ena och det andra då vi låter väldigt mycket.'

Är ingen ängel själv, tror inte för en sekund att mina duccar skulle klara en mätning utan dB-killer, trots E-märkta ljuddämpare. Åker jag på en mätning så lär jag åka dit. Problemet som jag ser det är att ljudkraven är på tok för stränga, samtidigt som de flesta slipon/helsystem är för högljudda.

Försöker dock hålla mig utanför tätbebyggt område. Lämnar nöjeskörning i städer till de som inte verkat få nog uppmärksamhet som barn...
Alla kromslädar med "luft o buller", "raka rör" och "Hans&Vansinnet" och all skramlande allsköns dynga ska vi inte ens nämna. Dessa är förare är ofta jäkligt kåta på att köra runt, runt, och runt i stan också...
 
Muhuu, jag bor i stan, ska ha nära till allt men ändå ha det stillsamt i min egen 2kvm trädgård... now that's a contradiction..
 
Är det ingen annan än jag som är intresserad om E-märkningen som blev länkad tidigare i tråden faktiskt fungerar? Det vill säga klisterlappen som säljs på Ebay? Fatta hur paff farbror blå blir när dem stannar dig för att dem nästan är säkra på att du har ett slipon utan E-märkning. Så kan du med glatt leende peka på klisterlappen?!:D:tummenupp
Vad snea dem kommer bli:rofl
 
hmmmm .... är dom flesta "street legal" dämparna E märkta? .... jag tänkte beställa GPR Deeptone burkar eventuellt till Kingen , hittar fan ingenstans om E märke på deras hemsa :va

orka hålla på å ombessa å tramsa
 
hmmmm .... är dom flesta "street legal" dämparna E märkta? .... jag tänkte beställa GPR Deeptone burkar eventuellt till Kingen , hittar fan ingenstans om E märke på deras hemsa :va

orka hålla på å ombessa å tramsa

GPR-slippisarna brukar inte vara E-märkta. Klistermärken finns på Ebay, men det är ju inte säkert att du lurar någon för det.

För övrigt känner jag en med en grön Z1000 här i Malmö som besiktigade UA med GPR-slipparna på men med db-killers i...
 
hmmmm .... är dom flesta "street legal" dämparna E märkta? .... jag tänkte beställa GPR Deeptone burkar eventuellt till Kingen , hittar fan ingenstans om E märke på deras hemsa :va
Köpte nyligen ett GPR Tri Oval och det är e-märkt, och "road legal" precis som Deeptone. Släng iväg ett mail till grabbarna på: http://www.gpr-motorcycle-exhausts.co.uk/ och fråga för säkerhets skull.
 
Så otroligt fånigt! borde inte decibelnivån vara det viktigaste? :4skrika
Var väl det tidigare. Fast då gjorde ju testet av nivån lite godtyckligt av polismannen i fråga. "Det där är över xx decibel hör jag. Blir ombesiktning på den."
Har väl till och med funnits varianter där de mätt nivån med någon Nokia telefon med db mätare.
Inget av detta är ju riktigt korrekt eller ger en vettig standard och det är där e-märkning kommer in. Mycket enklare att kolla det än att höfta db-nivå.
 
Besiktigade iaf min R6:a idag med Yoshislipon utan db-killer hos bilprovningen.
Dom varken sa nånting om det eller mätte ljudet.

Hade jag fått med orginalburken så hade jag givetvis kört med den hela tiden, bara jobbigt med högt ljud. Men nu låter den inte så jäkla mkt ändå som tur var då katten är kvar och dämpar en del.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top