Slipon effektkurva, kan nån förklara?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej jag skulle gärna vilja ha några frågetecken angående ljuddämpare utrett.

Och så här har jag fattat allt rätta mig gärna om jag har fel för det är därför jag skriver för att jag skall få hjälp att fatta hur det egentligen är.

En fyrtaktsmotor vill bara spotta ut avgaserna så fort som möjligt men genom att ge den lite motstånd så sänker man registret lite och hojen blir starkare på lågregistret.
Inget motstånd så går den lättare och man lyfter effektkurvan på höga varv men tappar lite av vridet på lågregistret.

Har jag fattat det rätt eller helt fel?

Då till följdfrågan, letar slipon till min cbr 600 f4i. Kan jag slänga på vilket slipon/ljuddämpare som helst som är anpassat till minst 600 kubik?
Om jag hittar en ljuddämpare som är från cbr 954 skulle det göra nån skillnad för min motor och effekten mot att ha en ljuddämpare som är anpassad för min 600?

Utbudet blir ju så mycket större om jag kan börja leta ljuddämpare från större hojar också, är medveten om att jag lär fixa mellanröret om det inte passar i diameter men det är inge problem om jag bara vet att det inte strular till min effektkurva helt.

Njaeh, en 4-taktare vill ha så lite motstånd som möjligt, alltid, helst negativt (vacum), blir ett baksug i avgassystemet om man har det lagom stort som hjälper cylindern att tömmas på avgaser, en slags ejectorverkan då avgaser från de övriga cylindrarna är på väg ut när cylindern öppnar ventilen så sugs avgaserna ut av bara farten, eller vad man ska säga :p

därför kan man tappa effekt med alltför stort avgassystem.

angående fråga nr2 kan du slänga på vadsomhelst bara du får det att passa.

Njaeh, en 4-taktare vill ha så lite motstånd som möjligt, alltid, helst negativt (vacum), blir ett baksug i avgassystemet om man har det lagom stort som hjälper cylindern att tömmas på avgaser, en slags ejectorverkan då avgaser från de övriga cylindrarna är på väg ut när cylindern öppnar ventilen så sugs avgaserna ut av bara farten, eller vad man ska säga :p

därför kan man tappa effekt med alltför stort avgassystem.

angående fråga nr2 kan du slänga på vadsomhelst bara du får det att passa.

Det stämmer bra det.
Med för grovt eller för smalt rör så blir inte sugeffekten lika bra. Alltså är det viktigt att ha RÄTT diameter för att få lägsta möjliga motstånd.
Det mesta av det sköts av dom främre rören i avgasröret.
Bakre delen har viss inverkan, men är mest till för att leda bort avgasrena och ljuddämpa.

SÅ är dit slip-on för grovt så är det inte hela världen. Du tappar ingen effekt på det.

Mats

Äntligen fått det förklarat på ett vettigt sätt så jag också fattar hur det ligger till med det där.

Tack så jättemycket för hjälpen väldigt uppskattat

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back