Slipa växellådsdrev vid hoppande växel?

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hej, har problem med tvåans växel på min Kawasaki ZXR750 men har svårt att få tag på drevet till den iaf här i Sverige. Växeln hoppar vid 10-12.000 varv och jag var inne på att byta det men får som sagt inte tag på det då dom inte tillverkas längre.

Men så har jag hört någonstans att man ska kunna slipa dreven så att kanterna blir raka och fina igen, är det någon som har någon erfarenhet av detta och vart man isf. kan lämna in dom?

//MVH Niklas

Kan man göra men ingreppet blir klenare.
Men som ett alternativ till ingenting så kan det ju funka.
Slipa ihop de 2 drev som felar och försök Undercutta för att slippa att dom pressas isär.

Till alla som kommer skrika att så kan man inte göra.
Kan kan man men det är inte helt rätt och det vet jag med.

en mekanisk verkstad kan fixa o köra sidorna, som är mycket bättre än det det man kan göra själv .Det är noga att alla klackarna greppar samtidigt annars går skiten sönder
Har den mekaniska verkstaden vinkelfräsar så låt dom kutta lådan (5grader)det måste vara lösa drev så det blir till att riva obs inga problem med hållbarheten med dessa grejor

MotoSpeed har gjort undecuttningar sedan 80-talet.
Sedan beror det på hur mycket material det finns på klackarna som avgör om det hållfasthetsmässigt är att rekomendera.
Tänk oxå på ythärdningen måste fixas efteråt.

Men är det kontrollerat att inte nån skiftgaffel är krokig och/eller slitage mellan skiftgaffel och drev?
Det finns fler felkällor än just klackarna till att växel hoppar.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard