Slipa och lacka aluminium

bergstigarn

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2015
Hoj
Yamaha Sx400 1982
Hej
Säkert många som skriver om detta men jag hittar inga bra svar på daz internääät !

Så jag gick in till mekonomen och sa att jag skulle lacka mina alu fälgar och framgafflarna fick 2 burkar mattsvart (som jag ville ha) och en burka 2 k klarlack! Men nu när jag sitter hemma så fattar ja ju att de inte kommer bli matt då jag kommer lägga på klarlackrn..

Så frågar er nu,
Hur mycket måste jag slipa? Måste all gammal färg bort eller bara rugga upp ytan? Tips på slipning så jag inte tar för mycket metall?
Måste man ha grundfärg på aluminium?
Tips på färg? Är det en burk 2 k mattsvart och sen en färgspruta?

Pulverlack har jag tillgång till men jag orkar inte plocka isär gafflarna och gummit sen vill jag lära mig och gillar att testa!

Om du vill ha en matt yta med klarlack så väljer du matt klarlack. Då blir det mattsvart men går fortfarande att hålla rent.

Till ren ALU måste du ha en "etsande" grund som tex washprimer eller dynalon. Men är det redan lackat och ser fint ut är det ju bara att slipa upp ytan med en slipduk (kommer åt i trånga utrymmen) alt ett p500 papper. (Om ytan är fin vill säga) :)

För att få den bästa hållbaraste mattsvarta ytan så lackar man först med blanksvart och sprutar på matt klarlack så gör riktiga billackerare. De där fälgarna lär väl ha klarlack på aluytan så de behövs ingen syra grund bara vanlig grundfärg.

För att få den bästa hållbaraste mattsvarta ytan så lackar man först med blanksvart och sprutar på matt klarlack så gör riktiga billackerare. De där fälgarna lär väl ha klarlack på aluytan så de behövs ingen syra grund bara vanlig grundfärg.
Jag behöver inte slipa något menar du? Utan bara köpa vanlig primer som gör att lacken kommer sitta bra?

Jag behöver inte slipa något menar du? Utan bara köpa vanlig primer som gör att lacken kommer sitta bra?
Jo, slipa måste du, men du ska inte slipa bort färgen, bara rugga ytan lite grann så att nya färgen fäster.
500 våtslip blir utmärkt!

Har faktiskt alldeles nyss grundat en alufälg till en bil. Körde en epoxygrund som enligt tillverkaren sks fungera på aluminium.
Vi får se hur det blir. Ska slipa och lägga den svarta färgen ikväll.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti