slipa nytt däck

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
tja.. beställde framdäck ifrån däckonline och de funkade kanon så nu har jag lämmnat in de för byte och får nog de idag...

men frågan e.. har läst att nya däck e rätt hala så jag funderade på om de skulle gå att rugga lite me sandpapper innan man slänger på de på hojen för att ialf snabba på processen att få bort den hala ytan..

nån som vet om detta går eller e de bara att köra och vänta.. ??
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Prata med dom som byter däcken. Det borde varje seriös däckshandlare ta upp med varje kund vid varje leverans av nytt däck.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har aldrig haft problem med nån hal yta på nya däck. Visst måste du ta det easy första biten, men sen är det inga problem. Att fila och ha sig på däcken verkar onödigt.
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
Mattias skrev:
2313410 Jag har aldrig haft problem med nån hal yta på nya däck. Visst måste du ta det easy första biten, men sen är det inga problem. Att fila och ha sig på däcken verkar onödigt.

håller med mattias. Ta det lugnt första milen sen kan man gasa mer och mer. Har aldrig själv haft problem med det.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Det var mer ett problem för många år sedan, jag har inte fått några riktigt hala däck nångongång faktiskt. Som sagt, man får köra mjukare de första milen så man sliter in dem lite men de är inte dränkta i fett längre som de var förr.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
okey.. ja då har jag kanske hört rykten om de gammla... att folk har fått tagit de lugt ett 10 tals mil och de som inte gjorde de for i backen i första kurvan.. tyckte inte då jag kände på ytan att de va nå specielt halt.. och nån mil e ju inge större problem..

blir skönt me nytt däck fram.. de gamla va lite väl slitet... dock godkänt i besiktning :rofl va typ /-\ form på de..
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Vad jag har hört så finns det nåt slags silikongrej i yttersta lagret av däcket när det är nytt. När du kört några mil med däcket (ska tydligen räcka att bara köra rakt fram) så har silikonet pressats ur och av däcket, vill du vara säker så dra en 250+ repa med hojen för att sen avsluta med lite sandpappersgnuggande :tummenupp.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
Pinky skrev:
2313500 Vad jag har hört så finns det nåt slags silikongrej i yttersta lagret av däcket när det är nytt. När du kört några mil med däcket (ska tydligen räcka att bara köra rakt fram) så har silikonet pressats ur och av däcket, vill du vara säker så dra en 250+ repa med hojen för att sen avsluta med lite sandpappersgnuggande :tummenupp.

ja de va nåt sånt jag hört.. nåt som va på för att de ska släppa ifrån formen då de görs...
 

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Montera på däcket, ta en runda på någon landsväg eller motorväg på en 100 km så löser det sig nog... :pannkyss Sitta och slipa däcken är helt onödigt!
 

Slevin

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
zx10r -06, XR600 -87
NigHtHawK skrev:
2313616 ja de va nåt sånt jag hört.. nåt som va på för att de ska släppa ifrån formen då de görs...
Stämmer... de använder slåppmedel i formen vid tillverkningen (silikon/ teflon), men det nöts bort rätt fort, några mil bör räcka....
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
okey fint de.. då tar jag o glider hem till polaren och ber han göra hundben till hojen och tar en runda så e de klart :tummenupp
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top