Slipa ner kåpor

Agatoni

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Ort
uppsala
Hoj
VTR SP1, r6 00 *såld
Tja!
Har ett gäng kåpor jag tänkte slipa ner för att sedan lämna på lack.
Har aldrig slipat något tidigare. Hur går jag till väga? och vad behöver jag för prylar?
taaaaaaaack
 
köp ej slip papper, du kommer få ont i fingarna mer än nödvändigt samt trycka mer eller mindre på olika ställen.

3M har nå slip "rutor" som är av lite tjockare skumgummimaterial som slipar bra samt skonar dina fingrar. Finns i alla möjliga grovlekar.
 
De ska även lagas. Har en spricka där crashpucken har get vika och tryckts in i plasten.
Har jag förståt det rätt att tillvägagångssättet är följande:

1.Man slipar ner lacken tills man kommer till plasten.
2.Lagar hål och sprickor med glasfiber/lim
3.Drar spackel över hela kåpan för att få bort alla ojämnheter som uppstått efter slipning
4. Slipar igen

Lämnar till lacknisse för grundmålning och sen sköter han resten?

typ nåt sånt?
 
De ska även lagas. Har en spricka där crashpucken har get vika och tryckts in i plasten.
Har jag förståt det rätt att tillvägagångssättet är följande:

1.Man slipar ner lacken tills man kommer till plasten.
2.Lagar hål och sprickor med glasfiber/lim
3.Drar spackel över hela kåpan för att få bort alla ojämnheter som uppstått efter slipning
4. Slipar igen

Lämnar till lacknisse för grundmålning och sen sköter han resten?

typ nåt sånt?

låter lite onödigt stökigt att dra spackel över hela delen. för den delen så ska du ju slipa det också, hur får du det då plötsligt jämnt slipat?

dessutom är det svårt att få spacklet att hålla på riktigt riktigt små höjskillnader, dessa tas bort lättast med att slipa ner.

Efter att du tycker att reslutatet är gott, drar du över delarna med billigaste möjliga PRIMER.
Låt det torka tillräckligt länge.
Primern går därefter att slipa. Primern fäster spackel i plastet. Du ser även gropar,luftbubblor m.m. efter att du målat med primer. En yta utan primer kan se bra ut, men när du drar lite primer på det så hittar du en massa gropar och bubblor.
Är det stora gropar efter detta kan du repetera proceduren: spackel, slipa, primer, slipa...

hoppas det hjälpte nåt. :)
 
vad kostar det ca. att lacka kåporna och tanken?

jag slipade och lagade själv varefter jag åkte till firman och frågade om det var bra! det var det, så jag lämnade kåporna och fick lack + klarlack för 1000:- och en tårta! men uj vad slipande det behövdes innan de ville ta in kåporna! ni ser hojen i mitt garage!

//Robin
 
Äger en lackering och lackar kåpor dagligen.Vill bara säga att era sliptekniker och materialval skrämmer mig.

Mvh Ck
 
Äger en lackering och lackar kåpor dagligen.Vill bara säga att era sliptekniker och materialval skrämmer mig.

Mvh Ck

Lackerare brukar själv vilja slipa ner det sista för att underjobbet säger till stor del hur slutresultatet blir!

Men det vore jättekul att höra vad du rekommenderar, vi alla är ju nybörjare nån gång!:tummenupp
 
Äger en lackering och lackar kåpor dagligen.Vill bara säga att era sliptekniker och materialval skrämmer mig.

Mvh Ck

Ok så hur tycker du TS ska gå till väga? vad ska han använda för matrial?
eller försöker du ragga TS som kund? va?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top