Slipa köksluckor

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag ska slipa mina köksluckor innan lackering. Jag använder en excenterslip och lackeringen görs av en proffslackerare.

Vilken kornstorlek bör jag använda på slippapperet???



.
 
Är det skador? Jag har slipat köksluckor som sedan lackerats på lackverkstad men där lades det en slipgrund på dem också. 500 är minimum för att sedan lägga lack direkt på.
Tänk bara på att slipa helt plant, vinkla aldrig slipen. Använd rätt spackel för skador, fråga på färgbutiken.
 

Vilken kornstorlek bör jag använda på slippapperet???
.

tjöp nya skräddarsydda istället..

Räkna på hur många timmar du måste stå med slipmaskinen och lägg sedan till kostnaden för lackering.
Då inser man snabbt att det är värt att köpa nya, måttbeställda luckor.

Vi brydde oss inte om att leta upp den billigaste leverantören utan köpte av en lokal säljare. Nu valde vi högblank som kostade 2000kr extra men för 10 luckor, 6 lådfronter och hantag samt gånggärn till allt betalade vi 11000:-

Inte billigast men lätt värt om man jämför med omaket att slipa allihop.

Dessutom kunde vi köpa en större och mer modern lucka som täckte stommarna bättre och fick innanförliggande gånggärn istället för de utanpåliggande orginalgånggärnen...
 
Är det skador? Jag har slipat köksluckor som sedan lackerats på lackverkstad men där lades det en slipgrund på dem också. 500 är minimum för att sedan lägga lack direkt på.
Tänk bara på att slipa helt plant, vinkla aldrig slipen. Använd rätt spackel för skador, fråga på färgbutiken.

Helvete mannen, la du candy på köksluckorna eller? :gnissla

Lacken som normalt sett används att lacka köksluckor med, nytillverkade sådana är gjorda i MDF board, är relativt tjock och täcker mycket bättre än billack.
Bror jobbade just med att lacka köksluckor för ett litet tag sen, och dom körde inte med mer än 320-papper har jag för mig.
 
Det ska lackas med "köksluckslack" av en kunnig lackerare alltså, jag har fått tag på K400-papper, räcker det?



.
 
Det ska lackas med "köksluckslack" av en kunnig lackerare alltså, jag har fått tag på K400-papper, räcker det?



.

Oh ja!

Har lackat bildelar med 400-papper, men det är tamefan på gränsen till dåligt. Får lägga mkt klarlack för att fylla igen reporna då.
Är det dock en sådan lack du beskriver är det bara tjöra på!
 
tjöp nya skräddarsydda istället..

...

Det är ju arbetet som är själva grejen! :)

Nä men allvarligt, om jag hade haft ekonomin så hade jag lämnat in luckorna på lackering inklusive slipning. Nu var det lång väntetid hos lackeringsfirmorna så jag slipar själv och lämnar in till kompisens kompis. 12 luckor och 8 lådor för 1000 kr plus kostnad för färg (ca 600 kr) och slippapper (30 kr?)



.
 
Helvete mannen, la du candy på köksluckorna eller? :gnissla

Lacken som normalt sett används att lacka köksluckor med, nytillverkade sådana är gjorda i MDF board, är relativt tjock och täcker mycket bättre än billack.
Bror jobbade just med att lacka köksluckor för ett litet tag sen, och dom körde inte med mer än 320-papper har jag för mig.

Möjligt att man inte behöver köra med finare än 320 om man har rätt färg. Om jag inte missminner mig så var det en alcrofärg, kanske hade gått med 320 också om man lägger tjockt.
Själv hade jag kört med 500 då jag inte tycker att 320 är tillräckligt fint. Möjligt att man börjar med det om det ska bort en del såklart, men inte för nedmattning. Men jag kanske är skadad då jag lackerar bilar och inte köksluckor :D
 
Då är det klart värt att slipa själv.. :tummenupp

Jag trodde du skulle lämna in till lackeringsfirma. De tar inte sällan 3-500kr per lucka...

Bästa priset jag har fått är ca 2500 kr totalt med slipning (billackeringsfirma), men jag är ju lite pedant också så precis som med hojmekning så vill man helst göra det själv så att ingen klantskalle pillar på hojen...



.
 
Möjligt att man inte behöver köra med finare än 320 om man har rätt färg. Om jag inte missminner mig så var det en alcrofärg, kanske hade gått med 320 också om man lägger tjockt.
Själv hade jag kört med 500 då jag inte tycker att 320 är tillräckligt fint. Möjligt att man börjar med det om det ska bort en del såklart, men inte för nedmattning. Men jag kanske är skadad då jag lackerar bilar och inte köksluckor :D

Ja det räcker nog. Jag skulle dock inte köra med mindre än 400 även på en kökslucka. Och på en bil minst 5-600 iaf.

Man kanske skulle tjöra med guldflakade luckor, blanksvarta vitvaror, mörkt kakel och höglanspolerade kåpor till köksfläkten. :kär :bling
 
Bästa priset jag har fått är ca 2500 kr totalt med slipning (billackeringsfirma), men jag är ju lite pedant också så precis som med hojmekning så vill man helst göra det själv så att ingen klantskalle pillar på hojen...

.

Bara hoppas på att du är jäkligt duktig då, i stort sett ALLA jobb som kommer in som folk själva har gjort förarbetet på är bara att göra om. Många grejjer som jag gör behövs också göras om ifall ett tvättäkta proffs kollar på det och då har jag ändå hyffsad erfarenhet.
 
Bara hoppas på att du är jäkligt duktig då, i stort sett ALLA jobb som kommer in som folk själva har gjort förarbetet på är bara att göra om. Många grejjer som jag gör behövs också göras om ifall ett tvättäkta proffs kollar på det och då har jag ändå hyffsad erfarenhet.


Humm... Finns det nåt jag behöver tänka på när jag slipar? Jag tänkte börja lite lätt med 240, sen 320 och sist 400 och eventuellt slipa med kloss och 600 sist. Bör man torka bort dammet mellan omgångarna eller räcker det att maskinen blåser bort det mesta?



.
 
Last edited:
Humm... Finns det nåt jag behöver tänka på när jag slipar? Jag tänkte börja lite lätt med 240, sen 320 och sist 400 och eventuellt slipa med kloss och 600 sist. Bör man torka bort dammet mellan omgångarna eller räcker det att maskinen blåser bort det mesta?

.

Ska du bara matta ned det eller ska du ha det trärent? För nedmattning rekommenderar jag inte 240-papper, 320 som grövsta isåfall.
När du slipar 600-papper så behöver du inte köra kloss, du kan med fördel köra denna för hand och gärna ett "foam-papper". Det räcker med att blåsa bort det värsta mellan slipningarna, du vill inte ha grövre korn som du kan råka slipa över då dessa lämnar djupa spår om du har otur.
Det är ju lite skillnad på en bil och köksluckor så jag tror det är lugnt med att lämna "hemmaslipade" luckor till lackeraren.
 
Ska du bara matta ned det eller ska du ha det trärent? För nedmattning rekommenderar jag inte 240-papper, 320 som grövsta isåfall.
När du slipar 600-papper så behöver du inte köra kloss, du kan med fördel köra denna för hand och gärna ett "foam-papper". Det räcker med att blåsa bort det värsta mellan slipningarna, du vill inte ha grövre korn som du kan råka slipa över då dessa lämnar djupa spår om du har otur.
Det är ju lite skillnad på en bil och köksluckor så jag tror det är lugnt med att lämna "hemmaslipade" luckor till lackeraren.

Det ska bara mattas så jag går på din linje och skippar 240. Skönt att slippa slipa en omgång... :)

Tack för tipsen, jag återkommer med resultatet om jag kommer ihåg det!


.
 
Hmm... Jag provslipade en lucka och såg att jag slipade fram en lite mörkare grånyans bakom den ljusgrå ute i hörnen. Täcker luckfärgen så pass att det inte kommer att synas?


-
 

Hmm, i stil med beige/sandfärgat eller ?

Med största sannolikhet kommer det inte att synas, jag skulle dock inte chansa och prova lacka den när så mycket underarbete är utfört. Kör på med en skvätt grund just där du slipade igenom och kör igen!
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top