slipa in växellådsdrev själv

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ska snart ha isär lådan på en motor som vad jag känner till är frisk i lådan. Dock har den gått ganska långt, så det finns säkert förbättringspotential för ingreppen.

Är det helt uteslutet att slipa/fila lite för att få bättre passform på ingreppsklackarna om man använder sig av "skavin" eller engineers blue för att kolla så att alla klackar griper in samtidigt, eller måste det till undercuttning med riktiga maskiner?

Självklart!
Med stor skicklighet och rejäl portion tålamod så går det absolut att göra. Men det är inte gjort i en pisskvart!
Dock är inte alla ingreppsklackar raka. DÅ blir det lite svårare.

Men.... jag skulle nog lämna bort det till en mekanisk verkstad istället.

Mats

Det rör lådan till en aprilia mille som gått ~3700 mil, baserat på hur den har känts så misstänker jag att den är undercuttad från fabrik (kan vara svårt att få i växlar, men är de väl i trillar de aldrig ur)

De brukar gå att se om ingreppsklackarna är slipade i vinkel, å då behöver ju även motgående klackar vara slipade så de drar ihop vid "drag".

(Ett problem som kan uppstå (beroende på hur konstruktionen ser ut givetvis) pga undecuttning, är att slitaget ökar mellan kugghjulen som manövreras av skiftgafflarna och själva skiftgaffeln. Då de kugghjulet pga axialkrafter kommer att trycka sig mot skiftgaffeln då man gasar. Vilket kommer att göra att de sliter extra mycket.)

(De kan ju även va viktigt att kolla så klackarna inte är för runda på "motor-broms" sidan, så kuggarna inte vill pressa ut klackarna på motorbromas, men ja tror inte de nära på aldrig har vart nå problem vad jag känner till.)

Om de skulle bli aktuellt för undecuttning, bör man ju kolla vilket härddjup de är på kugghjulens ingreppsklackar, om de måste omhärdas efter man filat, slipat eller fräst.

Tror de är enklast att lämna in lådan till firma som gjort undercuttning å vet vad som behövs :tummenupp

De gäller ju även att kolla funktionen på växeltrumman att den går som den ska med växelmekanismen som vrider trumman åt de ena å andra hållet beroende på upp eller nerväxling.
Å de e ju trumman tillsammans med den fjäderpåverkade trissan som gör att en växel förblir i läge å inte hoppar ur (Om inte kuggarnas ingreppsklackar då pressar på för mycke, pga av rundade ingreppsklackar eller krokig skiftgaffel el. dyl.).

Och så får inte spelet mellan spåren i trumman å skiftgafflarna vara för stort, samma med spelet skiftgaffel och spåren i kugghjulen. De avgör min å maxingrepp för klackarna.
De ska du kunna kolla lite grovt då du tar isär motorn, genom att du kommer åt att känna på alla kuggar då de sitter på plats i motorn ev. genom tråget.
Känn hur mycke du kan flytta på de kuggar i axialled som är direkt kopplade till skiftgafflarna.

hoppas inte de vart för drygt utlägg :rolleyes:

Själv har jag underkuttat 2an på en CBR600-93, sittandes på ett betonggolv i Frankrike. Med en vinkelslip och en roterandefil. Det funkade, men är inte att rekommendera. För egen del föredrar jag att göra det med delningsdocka och riktig verktygsslip. Det är inte så svårt men mycket pill. Ha inte för stor vinkel, 2 till 3 grader inte mer.

Själv har jag underkuttat 2an på en CBR600-93, sittandes på ett betonggolv i Frankrike. Med en vinkelslip och en roterandefil. Det funkade, men är inte att rekommendera. För egen del föredrar jag att göra det med delningsdocka och riktig verktygsslip. Det är inte så svårt men mycket pill. Ha inte för stor vinkel, 2 till 3 grader inte mer.

Är det inte det normala förfarandet att tillverka fordon i frankrike? ;)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back