slipa i bromsok

xrtomas

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
skogen
Hoj
Husa 450
Köpte för ett tag sedan en Duke tvåa som jag råkade paja framfälgen på:huvet
Då ett nytt hjul går på 11 loppor så kändes det inte direkt lockande
Köpte istället ett par ekrade hjul som jag ska smacka på tänkte jag.
men ekrarna tar nu i bromsoket, min fråga alltså är det nån som slipat ner lite på sina ok, och är det nån som har en aning om hur tjockt godset är?

ett annat sätt vore att smala av fästöronen på själva oket, känns väl sådär seriöst kanske
 
Köpte för ett tag sedan en Duke tvåa som jag råkade paja framfälgen på:huvet
Då ett nytt hjul går på 11 loppor så kändes det inte direkt lockande
Köpte istället ett par ekrade hjul som jag ska smacka på tänkte jag.
men ekrarna tar nu i bromsoket, min fråga alltså är det nån som slipat ner lite på sina ok, och är det nån som har en aning om hur tjockt godset är?

ett annat sätt vore att smala av fästöronen på själva oket, känns väl sådär seriöst kanske

Känns som om du borde flytta hjulet åt höger? Sitter skivan "mitt i oket" när du monterar som det ser ut idag?

Skiljer en Duke-gaffel från vanlig LC4? Samma ok antar jag?
 
Ta av lite lite granna på oket är nog inte hela världen....

Men snackar vi 5-10 mm får du nog hitta nån annan lösning!
 
Nu är det fixat, fick hjälp att fräsa ner fästet på oket 4mm, sen var det bara att chimsa ut skivan lika mycke:tummenuppsväng

Tog en sväng o allt verkar funka
 
Jag filade också ner lite grann på ett brembo-ok förrut för att få det passa och det var inga problem. Passa dig för att shimsa ut skivan för mkt, den kan ta i övre gaffelbenet när gaffeln fjädrar ihop.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top