slipa en vev från rost

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
hej.

har ett block och en vev som är rostiga som stryk, som jag ska försöka bygga turboprojekt av. blocket är inge problem tror jag att kan fixa med lite honing, men veven då? kan man slipa med smärjelduk utan att få för stora repor, ska bara ta bort ytrosten tänkte jag, hade inte tänkt att balansera den, då detta är ett budget budget projekt.

//alex

varför skulle det vara några problem?. :confused: Inte direkt så att halva godset försvinner för att du putsar lite på den. Fast det skadar ju inte att fråga. Tänk om det faktiskt är livsfarligt. :hihi .. skämt å sido.

UrbanTiger skrev:
Är det rost på den så kan det vara så kallad gravrost. Det ger sprickanvisningar. Putsa räcker nog inte utan slipa rent och kanske kulpena hela skiten.

Eller bara en rejäl okontrollerad blästring med stålkulor. Tejpa lagerbanorna...

men det är lagerbanorna som är rostiga, det var det jag mena. om man kan slipa med något fint utan repa veven, samma med blocket, lite rost inuti på cylinderväggarna, räcker nog inte med honing,

/alex

Alex 6R skrev:
men det är lagerbanorna som är rostiga, det var det jag mena. om man kan slipa med något fint utan repa veven, samma med blocket, lite rost inuti på cylinderväggarna, räcker nog inte med honing,

/alex

Dynamit?

Det minsta du ska göra är att sätta upp veven i en svarv på väldigt låg hastighet med 600 pappar som grövsta, sen 1200 och sist avsluta med autosol på baksidan av smärgelbandet. Har du inte svarv eller liknande roterade är det ingen mening att ens prova att slipa på fri hand, lagerbanorna kommer att gå ner sig på bara några få minutrar.

Dränk gärna in smärgelduken i hydraulolja, och tjaa, 600papper kanske är lite grovt? Är det inte Anders?

En annan bra metod att BÖRJA med är annars kalkosan på en scotchbritesvamp. Då kan du gnugga bort ytrosten utan att bearbeta det underliggande materialet.

Jag slipade rent en vevlagertapp(visserligen bil) från lager-rester efter att motorn hade skurit och smackade ihop med nya lager, den går fint än i dag(3år sen).
Men på turbo-hoj skulle jag inte göra det.

sätt upp veven i en svarv? hur ska man kunna fixa rosten på lagerbanorna då? lagerbanorna är ju inte diretk centrerade mot "centrum" om ni fattar, går ju upp och ner, kan väl inte hålla nåt däremot då?! eller hur menar du?

alex

Alex 6R skrev:
sätt upp veven i en svarv? hur ska man kunna fixa rosten på lagerbanorna då? lagerbanorna är ju inte diretk centrerade mot "centrum" om ni fattar, går ju upp och ner, kan väl inte hålla nåt däremot då?! eller hur menar du?

alex

Det gäller att ha ett långt smärgelduksband. Minst en meter, så du kan slipa samtidigt som veven går runt.
Lämligt varvtal runt 20-40. Prova.

Last edited:
Med hempul är allt tillåtet. Låter du en pappersklämma hålla i slippappret (som du drar runt veven som ett "U" och du håller i en lite lagom fjäder som är fastsatt på klamman så funkar det... det blir inte perfekt, knappast ens bra - men det är iaf bättre än att ha rost på lagerytorna.

Alex 6R skrev:

alex

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...