slip-ons blåser ut dämpullen, normalt?

Inte många siffror rätt där av mig.
Det var Rolle Rotax som sa:

"Konat antingen hela vägen eller delar. Störst närmast motorn och sedan mindre"

Vilket iofs inte Zilogs dämpare följer eftersom den konar av både mot blås och motor...

Testar teorin att tryckstegring mot dämpullen ger bättre dämpning, och tryckstegringen får jag genom att öka rörets area så tidigt som möjligt. Konan mot utblåset är en form av snäll db-killer.

Testar teorin att tryckstegring mot dämpullen ger bättre dämpning, och tryckstegringen får jag genom att öka rörets area så tidigt som möjligt. Konan mot utblåset är en form av snäll db-killer.

Det viktiga enligt min erfarenhet är man har en diameterminskning mot slutet. Men samtidigt inta försitter chansen att ha större absorbtionsyta innan dess. Så du är nog rätt ute. Varje areasteg ger ju dessutom dämpning via reflektion. Det viktiga är du dock att det sista steget är en minskning, annan sker ju den sista relektionen mot fria luften, som i en trumpet.

Nu har jag lambdasonderna i och har varvat motorn säkert en timme totalt. Det blåser fortfarande ut lika mycket dämpull - har nog sopat upp några hekton bara på golvet bakom hojen.

Hojen är väldigt tyst på tomgång och låglast, men byter karaktär totalt om man ger lite mer gas. Skulle inte förvåna mig om jag når 120 dB på fullgas medans den är tystare än standard på tomgång.

Kan detta ha att göra med att mitt sprut är såpass felmappat att den blåser eldsflammor med ett skarpt knattrande på fullgas (faktiskt över 7000 rpm börjar det), och därigenom har större delen av förbränningen ute i avgassystemet istället för att göra av med en del av den akustiska energin till att driva kolvarna?

Nån som har koll på beskaffenhet/kvalitet hos Ferritas glasfiberull? Är den långtrådig, är den insydd i nån slags förpackning som förhindrar utblåsning genom perforeringen, åtgång?

Något mer jag bör ha närmst perf-röret? Betänk att jag är i behov av bra dämpning med, så att linda med något hårt och tätt kankse inte är det bästa.

Osv.

Nån som har koll på beskaffenhet/kvalitet hos Ferritas glasfiberull? Är den långtrådig, är den insydd i nån slags förpackning som förhindrar utblåsning genom perforeringen, åtgång?

Något mer jag bör ha närmst perf-röret? Betänk att jag är i behov av bra dämpning med, så att linda med något hårt och tätt kankse inte är det bästa.

Osv.
Har ingen erfarenhet av Ferritas ull, men jag föredrar matta/filt när jag packar om dämpare framför lös ull/långtrådig fiber. Jag köpte min på närmaste butik för crosstillbehör så jag har inget speciellt märke att nämna. Den var iaf hållbar och lätt att packa om med. Iom att mattan är lite luftig i sig så är det också lätt att få till en lagom volym i packningen. Tog bort det finmaskiga nätet närmast innerröret som satt original utan problem med utblåsning av fibrer.

Har också testat långtrådig fiber och inte haft något problem med utblåsning där heller men att få det bra ur ljuddämpningssynpunkt var svårare.

Hittar inte på någon dämpningsmatta på Biltema, bara deras glasfibermatta för armering som ju är något annat (den kan jag tänka mig blåser ut rejält om man stoppar den i en ljuddämpare).

Har ingen erfarenhet av Ferritas ull, men jag föredrar matta/filt när jag packar om dämpare framför lös ull/långtrådig fiber. Jag köpte min på närmaste butik för crosstillbehör så jag har inget speciellt märke att nämna. Den var iaf hållbar och lätt att packa om med. Iom att mattan är lite luftig i sig så är det också lätt att få till en lagom volym i packningen. Tog bort det finmaskiga nätet närmast innerröret som satt original utan problem med utblåsning av fibrer.

Har också testat långtrådig fiber och inte haft något problem med utblåsning där heller men att få det bra ur ljuddämpningssynpunkt var svårare.

Hittar inte på någon dämpningsmatta på Biltema, bara deras glasfibermatta för armering som ju är något annat (den kan jag tänka mig blåser ut rejält om man stoppar den i en ljuddämpare).

Detta är mattan jag använt: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Ljuddamparmatta/

Den känns som vakuumpackad frottehandduk när man tar på den, men är rätt lätt att riva sönder om man är oförsiktig. Såg i princip inte trådar alls i den, utan den ger mer intryck att vara väldigt korttrådig, eller i form av packat pulver..

Detta är mattan jag använt: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Ljuddamparmatta/

Den känns som vakuumpackad frottehandduk när man tar på den, men är rätt lätt att riva sönder om man är oförsiktig. Såg i princip inte trådar alls i den, utan den ger mer intryck att vara väldigt korttrådig, eller i form av packat pulver..
Ok, de mattor jag har använt har inte varit speciellt känsliga. Jag skar med kniv men det går att riva dem för hand om man tar i lite och då är det lite som att dra isär en bomullstuss i hur den separerar.

På min akra burk jag kapade för någon månad sedan så låg där ett finmaskigt nät mellan inner röret och ullen.

lite off topic men, var har du fått materialet till dämparna ifrån? allts själva gavlarna och kolfiber röret.

http://www.pjengineering.co.uk/

Körde på deras 124x600mm rör som i slutändan blev 550-560mm långa.

Sen har jag kapat och tig:at lite i inloppsgaveln för att få de vinklar och utseende som jag själv ville ha, utloppsänden är som den är köpt.

På min akra burk jag kapade för någon månad sedan så låg där ett finmaskigt nät mellan inner röret och ullen.

Nån som vet var man får tag i lämpligt nät (gärna billigt)?

Last edited:
Ska man inte använda stenullsfiber när det gäller avgaser?

Tjöp stålull på metervara, linda först ett lager runt den tomma insatsen, sedan lägga på ullen, sedan linda på med stålull som håller ihop skiten, fäst med ståltråd. Funkat sedan 80-talet.

Db-killer?
Finns de inga ljud och bromsresultat på supertrappdämpare som skulle fungera på bana?

Ska man inte använda stenullsfiber när det gäller avgaser?

Tjöp stålull på metervara, linda först ett lager runt den tomma insatsen, sedan lägga på ullen, sedan linda på med stålull som håller ihop skiten, fäst med ståltråd. Funkat sedan 80-talet.

Db-killer?
Finns de inga ljud och bromsresultat på supertrappdämpare som skulle fungera på bana?

Möjligt att stenull är det som gäller, men alla avgasshoppar säljer ju glasull..

Vet du om något ställe i .se som säljer stålull/matta på löpmeter utan att ligga på de 330kr/kg som Ferrita tar?

Beijer bygg har stenull, men e inte heller billiga tyvärr.
Jag tjöpte sådant till isolering till skrostenen hemma, de e de ett av få material som e tillåtet som isolering mot brandriskdelar i hus typ.

Glasfiberull bränner man ut på 0-tid då man experimenterade en gång i tiden.

Men försök å kolla vart Ferrita tar sitt material ifrån å se om de e billigare där, de e bästa tipset. Ju närmare tillverkare av saker man kommer, bör de vara billigare :)

Möjligt att stenull är det som gäller, men alla avgasshoppar säljer ju glasull..

Vet du om något ställe i .se som säljer stålull/matta på löpmeter utan att ligga på de 330kr/kg som Ferrita tar?

Nån som vet om Addemotos dämpull är långtrådig och temperaturtålig?

Beijer bygg har stenull, men e inte heller billiga tyvärr.
Jag tjöpte sådant till isolering till skrostenen hemma, de e de ett av få material som e tillåtet som isolering mot brandriskdelar i hus typ.

Glasfiberull bränner man ut på 0-tid då man experimenterade en gång i tiden.

Men försök å kolla vart Ferrita tar sitt material ifrån å se om de e billigare där, de e bästa tipset. Ju närmare tillverkare av saker man kommer, bör de vara billigare :)

Skulle tro att de, som de flesta ljuddämparfabriker i landet, får sina leveranser från
http://www.gazechim.se/owens-corning-ocv/

ett sidospår: Jag köpte en påse dämpull på cross & endurokompaniet, kommer inte ihåg exakt hur det såg ut men den brann upp efter idiotkörning i 10 minuter. Stod en gnistkvast på 1m ur utblåset när jag varvade den och tittade man in så glödde det överallt. kx80 -92. Frågade dom om detta var normalt och tyckte det skulle hålla lite längre men dom trodde inte på mig.. (varför tror aldrig handlare på 14-15åringar?:gnissla)

Har beställt 1kg rulle rostfri stålull av fintrådig sort. Lindar jag detta innerst borde jag kunna fylla resten av röret med precis vad jag vill i fiberväg utan att det brinner upp/blåser ut.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT