slip-ons blåser ut dämpullen, normalt?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har precis varmkört mina nybyggda ljuddämpare av absorptionstyp, och är oroad över att det mer eller mindre ser ut som att det snöar i luften bakom hojen. Avgaserna färgas vita av det täta innehållet av dämpull..

Information om ljuddämparna:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_xmas_2010/PICT0385.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_xmas_2010/PICT0388.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_xmas_2010/PICT0389.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_build_xmas_2010/PICT0387.JPG

Den perforerade plåten har triangel-fördelade hål, 5mm c-c i två dimensioner, och 3mm hål. Hålen är försänkta på sidan som är mot avgaserna, men helt obehandlad på sidan som är mot dämpullen. Dämpullen som använts är två paket av Biltemas dämpull (gasfibermatta) per dämpare, vilket inte ens fyller upp burkarna till 100%.

Kan jag vänta mig att det ska sluta damma ut ull så jäkligt som det gör nu, eller kommer mina dämpare att ha tömt sig efter 10 minuters körning?

Med nypackade dämpare brukar det glittra lite i luften.
Desto bättre kvalité på ullen, desto längre håller det.

Desto tunnare (och därmed böjliga) samt längre fibrer, desto längre livslängd. Jag har ej shälv provat just biltemas dämpmatta.

Däremot vet jag av egen erfarenhet att tex vanlig glasull håller mycket sämre än riktig ljuddämparull/matta.

/J

Last edited:
I många dämpare jag dissekerat så har det suttit ett finmaskat metallnät innerst mot det perforerade röret. Kanske behöver du ett sådant?

I mina akra-rör är ullen packad i ett lager tunn glasfiberduk.
Inget mysko glitter ur rören där iaf.

Skulle tippa att det beror på vad du lindar den med. Jag lindar mina med en sorts glasfiber fläta som håller väldigt bra.

Ditt ser nästan bomullsaktigt ut så jag skulle inte bli förvånad om det snöar lite. :tungan

Jag lindade om med rostfri ull som jag köpte på Motospeed :tummenupp
Den kommer ursprungligen från Ferrita.

Det är normalt att nypackade dämpare blåser ur en hel del ull vid uppstart. Är det så illa att ullen tar slut på nolltid så får man köra tricket med metallnät men nackdelen är att det försämrar dämpningen du jobbat så hårt med.

Ok, får låta tiden utvisa hur bra det funkar då. I värsta fall får jag packa om med något dyrare än Biltema nästa gång ;)

Ok, får låta tiden utvisa hur bra det funkar då. I värsta fall får jag packa om med något dyrare än Biltema nästa gång ;)

Så värst har det inte rykt om de dämpare jag packat om ändå.
Får en känsla av att ullen du köpt är av lite sämre kvalite. Duger säkert gott längre ut men närmast innerröret bör man se till att ha lite långfibrigt eller så. Sedan kanske det dämpar ljudet bra med ditt fluff dock. Har du db mätare?

Jag håller tummarna! Det här var en av de intressantare avgastrådarna.

För mig att ditt tips var att det skulle vara större kona mot motor och utblås. Inneröret på dämparen ovan går tvärs emot dina ideer i det avseendet eller har jag missuppfattat allt? :)

Last edited:
Så värst har det inte rykt om de dämpare jag packat om ändå.
Får en känsla av att ullen du köpt är av lite sämre kvalite. Duger säkert gott längre ut men närmast innerröret bör man se till att ha lite långfibrigt eller så. Sedan kanske det dämpar ljudet bra med ditt fluff dock. Har du db mätare?

För mig att ditt tips var att det skulle vara större kona mot motor och utblås. Inneröret på dämparen ovan går tvärs emot dina ideer i det avseendet eller har jag missuppfattat allt? :)

Det jag rekommenderar är endera att det perforerade röret är en kona med minskande diameter mot utloppet.

Alternativt perf.rör med en större volym/diameter inne i dämparen och sedan ihop på slutet.

Dämpullen som använts är två paket av Biltemas dämpull (gasfibermatta) per dämpare, vilket inte ens fyller upp burkarna till 100%.

Det här är en tänkbar bov i dramat. För löst packad dämpull gör att det "snöar" och att dämpullen tar slut i förtid. Den löst packade ullen tillåts röra sig onödigt mycket och fladdrar sönder av pulserna. (Fladdrar kanske inte är rätt ord, men jag hoppas du förstår vad jag är ute efter.) Ett alternativ till att den fladdrar sönder och åker ut är att ullen packas samman av avgaspulserna inne i dämparen och hålrum uppstår.

Det här är en tänkbar bov i dramat. För löst packad dämpull gör att det "snöar" och att dämpullen tar slut i förtid. Den löst packade ullen tillåts röra sig onödigt mycket och fladdrar sönder av pulserna. (Fladdrar kanske inte är rätt ord, men jag hoppas du förstår vad jag är ute efter.) Ett alternativ till att den fladdrar sönder och åker ut är att ullen packas samman av avgaspulserna inne i dämparen och hålrum uppstår.

Det där med att inte fylla till 100% är baserat på när ullen är helt fri i burkarna, än så länge är ullen tätt packad mot innerröret mha tejp (som jag hoppas smälter sen och släpper på ullen). Så just nu är ullen stenhård.

Har du db mätare?

Nix, baserar db-talet på hur länge tinnitusen sittrer i, och hur lång reaktionstid grannarna har..

Last edited:
Det där med att inte fylla till 100% är baserat på när ullen är helt fri i burkarna, än så länge är ullen tätt packad mot innerröret mha tejp (som jag hoppas smälter sen och släpper på ullen). Så just nu är ullen stenhård.

Använder ull som köps på ebos i Malmö. Väldigt "trådig" och verkar stanna alldeles ypperligt. Har ingen koll på prisbilden i dessa sammanhang, men hittar jag något som funkar så håller jag mig till det.

Tror det var ca en hundring för en påse. Dyrt eller billigt? Keine ahnung! Med tanke på hur ofta det görs är priset helt och fullständligen ointressant för min del.

Last edited:
Inte många siffror rätt där av mig.
Det var Rolle Rotax som sa:

"Konat antingen hela vägen eller delar. Störst närmast motorn och sedan mindre"

Vilket iofs inte Zilogs dämpare följer eftersom den konar av både mot blås och motor...

Det jag rekommenderar är endera att det perforerade röret är en kona med minskande diameter mot utloppet.

Alternativt perf.rör med en större volym/diameter inne i dämparen och sedan ihop på slutet.

Inte många siffror rätt där av mig.
Det var Rolle Rotax som sa:

"Konat antingen hela vägen eller delar. Störst närmast motorn och sedan mindre"

Vilket iofs inte Zilogs dämpare följer eftersom den konar av både mot blås och motor...

Ja det är samma som jag brukar rekommendera.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT