Slip-on utan ECU flash / PCV?

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Hej alla kunniga motorcyklister!

Jag har fått hem ett slip-on med Cat-delete och ett nytt sport luftfilter. Jag tänkte dra på dom och sedan göra en ECU flash i början av nästa år efter vintern.
Min fråga är om det på något sätt är ''dåligt'' för hojen att dra på slip-on utan att flasha ecu eller köra PCV?

Jag har hört att det kan vara dåligt för motorn i längden. Jag är dock inte så kunnig så tänkte att jag frågar er.
Tanken är att dra på den nu i Oktober, ställer av den över vintern i november och sen hämtar jag den i April och flashar ECUn då. Det innebär att jag skulle kanske köra 10 gånger utan ecu flash beroende på vädret såklart.

Att köra några gånger under hösten är nog inga problem, men i långa loppet riskerar du att bränna avgasventilerna pga att motorn går för snålt och det blir för varmt i förbränningsrummet med fel luft/bränslemix.

Att köra några gånger under hösten är nog inga problem, men i långa loppet riskerar du att bränna avgasventilerna pga att motorn går för snålt och det blir för varmt i förbränningsrummet med fel luft/bränslemix.
Tack för snabbt svar!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...