Slip-on på helt ny maskin?

.... jag ser inte skillnaden... kör du in en motor så är det ju för att de hårda prylarna i motorn ska lirar med varandra... (motorblock, kolv, kolvringar, vevstakar und so veiter) mao få ett skönt liv ihop... kan du inte hålla dig med att få ut några ynka hästar till samt ett skönare ljud så tror inte jag att det finns någon vetenskaplig bevisning som säger att du gör fel genom ditt tidiga montage av slip-on... jag tror att man ska försöka hålla sig inom ramarna för ett lång-livat liv, för motorn, att köra efter rekomendationerna för cykeln... men som sagt... ett slip-on har nog ingen skillnad... (jag har skrivit: tror, nog etc... så visar jag ju att jag inte vet... men jag försöker ju bara påvisa, vad jag tror, ett sunt förnuft)..

stämmer så länge hojen inte går för snålt..då kan du få problem med brända ventilsäten och ventiler..
 
Man behöver inte nya stift för det. Det ska dock vara stift med rätt värmetal och rätt gap. Men hur man gör när man bestyckar på gatan via avläsning av stiften och genom att använda trottelmetoden med roll-on och roll off blir en ny flersidig svada från min sida och jag orkar inte skriva detta om igen. Det är ju en vetenskap som få är fullärda på, definitivt inte jag. Men jag med flera andra, Brink, DrBike mfl har beskrivit det tidigare i olika trådar. Det är bättre att du söker. Anders Brink här på forumet är tex långt mer erfaren än jag på detta, han skriver dock inte så ofta längre.

Sök på carburettor, tuning manual, jetting, instruction, osv så hittar du instruktioner hur man kollar bestyckar på gatan. Jag har länkat till sådana sidor flera ggr. Mikuni har en bra guide på nätet, det finns även för CV-förgasare om du söker på CV och tuning, jetting osv.

Eller också kommer ngn annan och hjälper dig vidare i denna tråd.

Roll off metoden bygger tex på att man först ger full trottel och låter hojen dra hårt några sekunder, när man ligger i maxeffektregistret så slår man sedan snabbt igen trottel ngt, till ca 85-90% trottelöppning, så att man chokar motorn ngt (men utan att komma in i nålens område som börjar vid ca 75% trottelöppning och nedåt). Om man då känner att hojen piggnar till en smula så har man sannolikt ett för mager huvudmunstycke, man stoppar då i en nr större HM och provar en ny vända. Känns det bättre då vid roll off så låter man hojen dra för fullt spjäll hela vägen ut på säg trean och stänger sedan av motorn och rullar till stopp varmed man kollar stiften osv. Det är ett av de klassiska vedbodmetoderna. Inte helt utan ansträngning på en radfyra eftersom stiften sitter så jävligt till på dessa. Jag behöver bara ta bort tändkablarna och kan till nöds ta ur stiften med skiftnyckel.
Sedan ska man ju veta hur ett stift ska se till färgen på fullgas också, bara denna fråga kommer -som så många ggr förr- leda till en lång tråd med bilder på olika stift och nya diskussioner om detta. :gnissla Det är ju svårt att lära ut detta på nätet.

Jag är ingen expert, det finns andra här som kan det här bättre än mig.

Mvh
J



Ok tackar Jörgen, kan man kolla redan använda tändstift eller måste jag köpa nya stift, köra skruva bort och kolla ?
Jag har ju hållt på och experimenterat och skruvat med mindre (billigare) motorer och byter man luftfilter på tex en fiddy så är skillnaden enorm, däremot är det väl stor skillnad mellan att ändra in-andningen jämfört med ann ändra ut-andningen, det har jag fått för mig iafalla genom empiriska undersökningar :D

Jag hoppades att någon med likandan/motsvarande hoj som bytt till slipon skulle kunna säga om jag måste ge mig på förgasarna. Man vill ju inte köra motorn för snålt även om "det funkar"

Jag kör ju med original luftburk, så den kan omöjligt få i sig mer luft än förr så därför är jag väldigt optimistisk till att låta förgasarna vara, hade jag däremot bytt till KN filter eller något annat som andas bättre är det solklart att man måste skruva.
Det jag hoppas kommer hända är väl att man får nån häst på toppen men kanske förlorar lite i mitten helt enkelt och såklart ett jevla skönt ljud :yoparty
 
Last edited:
Man behöver inte nya stift för det. Men hur man gör när man bestyckar på gatan via avläsning av stiften och genom att använda trottelmetoden med roll-on och roll off blir en ny flersidig svada från min sida och jag orkar inte skriva detta om igen. Jag med flera andra, Brink, DrBike mfl har beskrivit det tidigare i olika trådar. Det är bättre att du söker. Sök på carburettor, tuning, jetting, instruction, osv så hittar du instruktioner hur man kollar bestyckar på gatan. Jag har länkat till sådana sidor flera ggr. Mikuni har en bra guide på nätet, det finns även för CV-förgasare om du söker på CV och tuning, jetting osv.

Eller också kommer ngn annan och hjälper dig vidare i denna tråd.

Roll off metoden bygger tex på att man först ger full trottel och låter hojen dra hårt några sekunder, när man ligger i maxeffektregistret så slår man sedan snabbt igen trottel ngt, till ca 85-90% trottelöppning, så att man chokar motorn ngt (men utan att komma in i nålens område som börjar vid ca 75% trottelöppning och nedåt). Om man då känner att hojen piggnar till en smula så har man sannolikt ett för mager huvudmunstycke, man stoppar då i en nr större HM och provar en ny vända. Känns det bättre då vid roll off så låter man hojen dra för fullt spjäll fullt på säg trean och stänger sedan av motorn och rullar till stopp varmed man kollar stiften osv. Det är ett av de klassiska vedbodmetoderna. Inte helt utan ansträngning på en radfyra eftersom stiften sitter så jävligt till på dessa. Jag behöver bara ta bort tändkablarna och kan till nöds ta ur stiften med skiftnyckel.
Sedan ska man ju veta hur ett stift ska se till färgen på fullgas också, bara denna fråga kommer -som så många ggr förr- leda till en lång tråd med bilder på olika stift och nya diskussioner om detta. :gnissla Det är ju svårt att lära ut detta på nätet.

Jag är ingen expert, det finns andra här som kan det här bättre än mig.

Mvh
J

du e full av kundskap jörgen :tummenupp
 
Att "ge gärnet" med en ny hoj är ju inte smart som jag skrev ovan. Din inkörning är ju närmare vad jag rekommenderade i mitt inlägg ovan.



Förgasare är inte sällan mer förnöjsamma, varje munstycke har en "range" på sitt flöde. Det är först när luftflödet ökat så mycket att man bottnat det aktuella munstycket som man måste upp ett munstycke. Förgasare är (pga av deras tillkortakommanden vad gäller bränsledoseringen) inte sällan bestyckade mer konservativt, dvs fetare, eftersom de inte doserar lika noga. Det är ju också därför miljökraven tvingat bort dom alltmer.


Angående inkörningen så är jag helt med dig. Finns dock en del "självskrivna mästare" som tveklöst rekommenderar "järnet" direkt. Vansinne!

Angående munstyckena har jag haft tur på exemplen ovan då, legat i botten av "rangen" original och klarat mig utan att bottna med slipon.
Hade dock inte samma tur med ZX6:an jag hade 95. Köpte ett yoshimura helsystem till den och höll på att byta munstycken, höja nålar, sänka nålar osv osv en hel sommar men ficka aldrig den att gå med ett fint register. Det var antingen blurr runt 5-6000 och raket på höga varv eller tvärtom. Helt klart inte lätt att bestycka utan rullande/bänk som glad amatör...
 
Man tackar =)

Jag har faktiskt redan omedvetet lärt mig roll-on metoden då jag ställt in Metanolmotorer till RC-bilar. Exakt samma tillvägagångs sätt då jag höll på med såna maskiner, hmm blev sugen på att köpa en nu !

Ska pröva roll-on, märker jag att den håller på och beter sig så lämnar jag in för justering då jag helt enkelt inte vågar ta risken att skruva bort mig.
 
Man tackar =)

Jag har faktiskt redan omedvetet lärt mig roll-on metoden då jag ställt in Metanolmotorer till RC-bilar. Exakt samma tillvägagångs sätt då jag höll på med såna maskiner, hmm blev sugen på att köpa en nu !

Ska pröva roll-on, märker jag att den håller på och beter sig så lämnar jag in för justering då jag helt enkelt inte vågar ta risken att skruva bort mig.

Modellflyg höll jag också på mycket med när jag var yngre, när man ställer in nålen på modellmotorer i depån roll off-fenomemet väldigt tydligt. Det var en bra jämförelse för oss som pillat med sådana.
 
Såklart skriver jag fel. Menade roll-off. Och jo modellflyg höll jag på med bra länge, byggde 2 segelflyg från scratch, hade en SK-78, Messerschmiddt WW2 replika som gick som fan. Nu kan jag inte flyga så bra längre, prövade förra sommaren med ett segelflyg och det gick bra, inte så bra med ett lågvingat sportplan tyvärr som efter en hård landning snabblagades.

Tyvärr höll inte lagningen utan när jag gjorde ett antal max.svängar alltså man lägger planet 90-grader och drar max höjd och maxgas samtidigt så fälldes vingen ihop som en fällkniv, smällen i backen blev minst sagt brutal. Har inte fått ur all jord ur förgasaren än :D
 
Man tackar =)

Jag har faktiskt redan omedvetet lärt mig roll-on metoden då jag ställt in Metanolmotorer till RC-bilar. Exakt samma tillvägagångs sätt då jag höll på med såna maskiner, hmm blev sugen på att köpa en nu !

Ska pröva roll-on, märker jag att den håller på och beter sig så lämnar jag in för justering då jag helt enkelt inte vågar ta risken att skruva bort mig.


Suget på att köra R/C igen resulterade i en runda till hobbex där en Ready To Run 1:10 metanolbil inhandlades. Det var kul i en timme, nu står den i källaren... :)
 
Angående inkörningen så är jag helt med dig. Finns dock en del "självskrivna mästare" som tveklöst rekommenderar "järnet" direkt. Vansinne!

Angående munstyckena har jag haft tur på exemplen ovan då, legat i botten av "rangen" original och klarat mig utan att bottna med slipon.
Hade dock inte samma tur med ZX6:an jag hade 95. Köpte ett yoshimura helsystem till den och höll på att byta munstycken, höja nålar, sänka nålar osv osv en hel sommar men ficka aldrig den att gå med ett fint register. Det var antingen blurr runt 5-6000 och raket på höga varv eller tvärtom. Helt klart inte lätt att bestycka utan rullande/bänk som glad amatör...

Det håller jag med om! :D

/Amatör
 
*klipp*
hårdare inkörning = bättre prestana... men kanske mer kortlivad motor...

*klipp*

Det där påståendet talar ju mot allt sunt förnuft. En tätare (cylinder/kolvring) motor som inte läcker ner avgaser/bensin i oljan borde ju rimligen smörja bättre och ge en längre livslängd?
Tycker jag sett det här påståendet tidigare och jag förstår inte varför det dyker upp?

ps. har precis kört in min hoj enligt motomans recept och det kändes fint:)
 
Last edited:
Ja jag tror inte heller att tillverkaren har den minsta aning om hur deras produkter funkar,det vet vi bättre!!!

vad dom har koll på är hur deras produkt är..alla hojar är individer..
Allt beror på hur den e inkörd och vad som sitter extra på den..det har dom ingen koll på..
därav kan hojen gå snålt..ibland för snålt...

Hur menar du nu, att ett slip-on kräver mappning?

se tidigare inlägg...
 
Last edited:
vad dom har koll på är hur deras produkt är..alla hojar är individer..
Allt beror på hur den e inkörd och vad som sitter extra på den..det har dom ingen koll på..
därav kan hojen gå snålt..ibland för snålt...
Extra i det här fallet är ett slip-on, givetvis inget mer. Känner du till någon vars motor pajat p.g.a. ett slip-on? Dom flesta tillverkare av slip-on säger att hojen ej behöver justeras efter montering.
 
Extra i det här fallet är ett slip-on, givetvis inget mer. Känner du till någon vars motor pajat p.g.a. ett slip-on? Dom flesta tillverkare av slip-on säger att hojen ej behöver justeras efter montering.


ahh så om ngn sticker iväg och köper en hoj med moddad luftbruk,moddad topp..racefilter the works utan att veta detta och hojen bränner både ventilsäten och ventiler ( värsta tänkbara senario med andra ord ) så kommer slipontillverkare att stå för kostnaden då ?


jag kan ju säga också att jag har bränt mina säten med min gp pipa då den rullat för snålt...
 
Last edited:
ahh så om ngn sticker iväg och köper en hoj med moddad luftbruk,moddad topp..racefilter the works utan att veta detta och hojen bränner både ventilsäten och ventiler ( värsta tänkbara senario med andra ord ) så kommer slipontillverkare att stå för kostnaden då ?


jag kan ju säga också att jag har bränt mina säten med min gp pipa då den rullat för snålt...


Går ju alltid att dra saker till det extrema. För gemene man som fiser om kring på gata och monterar ett slipon tror jag personligen att det är säkert. Det är väl ungefär det som är målet med ett slipon också...?

Edit: För att vända på din egen tes, vilket tror du med störst sannolikhet inträffar av det vi diskuterar?

1: Att en hoj skär pga monterat slipon
2: Någon köper en hoj med "moddad luftbruk,moddad topp..racefilter the works utan att veta detta"

Låter ungefär lika osannolika båda två :)
 
Last edited:
Det där påståendet talar ju mot allt sunt förnuft. En tätare (cylinder/kolvring) motor som inte läcker ner avgaser/bensin i oljan borde ju rimligen smörja bättre och ge en längre livslängd?
Tycker jag sett det här påståendet tidigare och jag förstår inte varför det dyker upp?

ps. har precis kört in min hoj enligt motomans recept och det kändes fint:)


ok, men förklara gärna lite närmare för mig vad det har för betydelse då.

Har det så stor betydelse vilket utblås man har... Eller med andra ord vilket motstånd man har för avgaserna att komma ut från systemet, med ett slip-on??
vad gäller inkörning av hojen?
Vad är det optimala trycket mellan kolv, cylinder, vevhus och avgassystem??
På vilket sätt gör det att det läcker ner avgaser/bensin i oljan??? eller är det så att det just är därför man ska göra en lugn inkörning från början?

Kan det inte vara så här att om man nu vill köra med ett slip-on av önskad modell så är det kanske bättre att göra det från början så att delarna i motorn "vänjer" sig med varandra med det motstånd som kommer att vara i framtiden... typ...


ps. jag gillar att argumentera och få svar samt bli slagen på fingrarna när jag har fel... så piska på... ds.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top