Slip on och ljuddämpare

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
vad är skillnaden, har hört att slip on är bara röret mellan kröket och ljuddämparen. stämmer detta? någon som vill förklara? om fallet är så finns det några standard mått på slip on så man kan montera "vilken dämpare" man vill?

// tobbe
 
Slipon är från under magkåpan och bak (inkl ljuddämpare)

bolton är bara ljuddämpare

helsystem säger sig självt!

//jaG
 
Är det inte så att slip-on är som det låter..
Man trär på ljuddämparen och fäster med fjädrar medans bolt-on också är som det låter.. Man skruvar fast ljuddämparen.

Sen att man får med en rörbit till en del slip-on beror enligt min uppfattning på att innermåttet på ljuddämparen och yttermåttet på grenröret inte passar.


ja ja jag kanske är puckad men det är så jag har fattat det hela...
 
Zeb_Macahan skrev:
Slipon är från under magkåpan och bak (inkl ljuddämpare)

bolton är bara ljuddämpare

helsystem säger sig självt!

//jaG

så då kan man säga resten av ljuddämpar systemet, förutom kröken?!

// tobbe
 
Va? Du rör ihop det (eller skriver otydligt)

Systemet är

1. grenrör
2. mellanrör
3. ljuddämpare

Slipon är 2+3
bolton 3
helsystem 1+2+3

//jaG

TTR skrev:
så då kan man säga resten av ljuddämpar systemet, förutom kröken?!

// tobbe
 
Josefsson skrev:
Är det inte så att slip-on är som det låter..
Man trär på ljuddämparen och fäster med fjädrar medans bolt-on också är som det låter.. Man skruvar fast ljuddämparen.

Sen att man får med en rörbit till en del slip-on beror enligt min uppfattning på att innermåttet på ljuddämparen och yttermåttet på grenröret inte passar.


ja ja jag kanske är puckad men det är så jag har fattat det hela...

det kan nog vara fjädrar, men jag har tex bara en vanlig klämma.
Slipon är en dämpare med ett rör som går ner till krökarna oftast, finns de som har 2 delar i stället dvs mellanröret och dämparen.
Detta kräver iofs att hojen har möjligheten att dela orginalsystemet.

Röret som är i mellan fästes ju på samma sätt som orginalet och på samma ställe och bör ju vara rätt lika, eller hur menar du?
Däremot skiljer ju läng på själva sliponet och även var det sitter jämfört orginal.
 
Ja ja lika bra att köpa helsystem för att vara på den säkra sidan då... :yoparty
 
Zeb_Macahan skrev:
Va? Du rör ihop det (eller skriver otydligt)

Systemet är

1. grenrör
2. mellanrör
3. ljuddämpare

Slipon är 2+3
bolton 3
helsystem 1+2+3

//jaG

tack, nu förstår jag =)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top