Slip-on montering

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
Jag funderar på att trycka på ett slipon på min bike. Jag har lite funderingar på vad jag behöver göra mer och om det kan gå snett om man har tummen mitt i handen.

Det jag funderar på är om jag kan sätta dit sliponet och sticka ut och åka utan att fippla med förgasarna osv. Min far (som tycker slipon är onödigt) hävdar att man kan ha sönder kolvarna om man bara sätter dit sliponet och inte fipplar med fuggarna.

//Mav

DEt är ingen större risk för att blåsa hål i kolvarna när du endast monterar ett slipon.
Visst det bör gå magrare men inte tillräckligtför att elda kolvarna.
Däremot så uteblir en stor del av den lilla effektvinsten som man (kan) få vid sliponmontering, fast det e juh klart att du vill säkert bara åt ljudet o det blir garanterat bättre :D

Borsiin skrev:
DEt är ingen större risk för att blåsa hål i kolvarna när du endast monterar ett slipon.
Visst det bör gå magrare men inte tillräckligtför att elda kolvarna.
Däremot så uteblir en stor del av den lilla effektvinsten som man (kan) få vid sliponmontering, fast det e juh klart att du vill säkert bara åt ljudet o det blir garanterat bättre :D

Jag vill åt lite effekt också. Ljudet är ju det primära det kan jag ju hålla med om. Effekt har jag ju eg. så det räcker. Det jag tänkte var att montera på ett slipon och sen när jag får råd fixa fuggarna. Har inte råd att göra allt på en gång.

Det ska alltså inte vara nån fara att göra så?

Ingen fara, häng på sliponet du och fixa förgasarna sen. Det som kommer att märkas mest av att du inte har bestyckat om är att den förmodligen kommer att smälla lite när du motorbromsar.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra