Slip-on, köpa via nätet??

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Är det någon som har erfarenhet av att handla tex. slip-on direkt från utländsk handlare via nätet?
Tillkommer det en massa övriga kostnader? Har man returrätt? Betalar man i förskott?
Vi söker ett slip-on till vår zx12r och har kollat lite på nätet och insett att det finns en enorm marknad bla i USA med riktigt bra priser.
TIPS MOTTAGES TACKSAMT!

eller om nån har ett beg. att sälja.....

Ska du handla från USA så brukar ju frakten bli väldigt dyr såvitt jag har förstått, om de inte kan dribbla med märkningen av godset och sånt, det ska du nog kolla upp. Annars ska det väl inte vara några bekymmer, vet flera som har handlat från andra sidan pölen utan problem. Men engelska butiker har väl också rätt humana priser?

OLJEKYLD GSXR skrev:
Ska du handla från USA så brukar ju frakten bli väldigt dyr såvitt jag har förstått
Inte bara frakten, du får även pröjsa tullavgifter och svensk moms. Handlar man däremot från ett EU-land så betalar man ingen tull och endast försäljarlandets moms.

Jag köpte ett slipon från England, det gick smidigt som bara den, tog två dar från beställning tills dess att UPS-bilen kom med mitt slipon. Jag har för mig att jag betalade 30 pund för frakten, vilket är drygt 400 kr och det var det enda som tillkom på priset.

Jag ringde en firma i England. Kommer tyvärr inte ihåg namnet. Men dom tog 450:- sek i fraktavgift!

JB

Ninja9R kom undan billigt på frakten. Standard 5-10 dagars USPS kostar $60-$70 hem till svedala.

Om man sedan väljer att försäkra hela beloppet (lever fegt) får man betala moms och tull 25%+4% på köpeskillingen+frakt+försäkring, kan bli en dyr historia.

Är man däremot kall så skickar man sakerna som "gift" eller skriver ner värdet massor (man ska veta att om det då försvinner så står man där!)

Så om man köper ett slipon för $400, så är det i sverige för $460!

Bara att köpa, returrätt å sånt får du ju deala med firman om!

//jaG

Avgassystemen är mycket dyrare i europa jämfört med USA. och om man är kall så slipper man moms+tull!

//jaG

sgtpepper skrev:
Inte bara frakten, du får även pröjsa tullavgifter och svensk moms. Handlar man däremot från ett EU-land så betalar man ingen tull och endast försäljarlandets moms.

Jag köpte ett slipon från England, det gick smidigt som bara den, tog två dar från beställning tills dess att UPS-bilen kom med mitt slipon. Jag har för mig att jag betalade 30 pund för frakten, vilket är drygt 400 kr och det var det enda som tillkom på priset.

bikerwoman skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att handla tex. slip-on direkt från utländsk handlare via nätet?
Tillkommer det en massa övriga kostnader? Har man returrätt? Betalar man i förskott?
Vi söker ett slip-on till vår zx12r och har kollat lite på nätet och insett att det finns en enorm marknad bla i USA med riktigt bra priser.
TIPS MOTTAGES TACKSAMT!

eller om nån har ett beg. att sälja.....

Jag söker också efter ett bra Bolton till 12:an. Så om ni hittar nåt kanske vi kan sambeställa, så sparar vi lite frakt. Jag är främst ute efter ett kolfiber men eftersom värmen från katalysatorn är tämligen hög så är det inte många som håller.

Sitter inte katten i ljuddämparen, som den gör på så många hojar...

annars kan du ju köpa ett slipon...

kolla Ebay, många av affärerna där tar hem det du vill ha och är mycket bra att ha att göra med!

//jaG

SComfort skrev:
Jag söker också efter ett bra Bolton till 12:an. Så om ni hittar nåt kanske vi kan sambeställa, så sparar vi lite frakt. Jag är främst ute efter ett kolfiber men eftersom värmen från katalysatorn är tämligen hög så är det inte många som håller.

Njae, den sitter faktiskt både i ljuddämparen samt en del i röret. Det är det som gör att det blir otroligt varmt. Många kolfiberdämpare blir både missfärgade och missformade av denna värme.
Då det gäller Slipon och Bolt on så påstår jag att till t.ex. ZX12:an så heter det Bolt on eftersom ljuddämparen sitter bultad på röret, medans det på många andra hojar så sitter ljuddämparen trädd på röret, d.v.s ett Slipon. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag vill inte sätta igång att kapa i originalsystemet för att trä dit en slipon.
Skall kolla E-bay, men jag har ingen erfarenhet av att handla där så jag blir lite "chicken"!

SComfort skrev:
Då det gäller Slipon och Bolt on så påstår jag att till t.ex. ZX12:an så heter det Bolt on eftersom ljuddämparen sitter bultad på röret, medans det på många andra hojar så sitter ljuddämparen trädd på röret, d.v.s ett Slipon. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag vill inte sätta igång att kapa i originalsystemet för att trä dit en slipon.

Japp, så rätt så. :tummenupp

SComfort skrev:

Visst kan vi sambeställa, hör av dig om du hittar nåt trevligt!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026