Slip-on: Hur pass enkelt att montera?

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Då sökfunktionen här inte är den bästa skapar jag en tråd för detta!

Jag hade tänkt köpa en slip-on från Akrapovic och tänkte höra här hur pass svårt/enkelt det är att lyckas montera denna? Jag kan absolut ingenting om motorer eller mekande så jag är riktigt värdelös på sånt här men tänkte ändå försöka mig på det själv då det verkar vara meningen att man ska kunna utföra detta på egen hand.

Har tittat lite på hur pipan sitter fast osv på hojen och det ser inte ut att vara några direkta konstigheter. Har en BMW R1200S och den är ju väldigt avklädd i bakdelen så jag tycker det ser ut som att man kommer åt allt väldigt enkelt!

Alla tips och synpunkter är välkomna!

Kan du öppna en dörr?
Grattis då kan du montera ett slip-on:tummenupp

Skämt o sido, det är enkelt.

Det beror dels på konstruktion och även hur väl passform det nya har.

Konstruktion: "Har tittat lite på hur pipan sitter fast osv på hojen och det ser inte ut att vara några direkta konstigheter."
Passform: Akrapovic brukar väl inte göra halvseriösa skit slip-on. :hihi

"Righty tighty lefty losey"
Svårare är det inte.

Om du nu inte kan någoting om att skruva m.m. så är det ju dax att börja nu! =)
Att montera slip-on klarar du garanterat. Sen kan du känna dig nöjd att ha gjort det helt själv efteråt. =)

"Righty tighty lefty losey"
Svårare är det inte.

Om du nu inte kan någoting om att skruva m.m. så är det ju dax att börja nu! =)
Att montera slip-on klarar du garanterat. Sen kan du känna dig nöjd att ha gjort det helt själv efteråt. =)

Haha, ja är det inte mer än så bör jag ju klara det utan problem alltså.

Hur är det med dB-dödare? Om man nu tar bort dom, lär man sätta dit dom igen innan besiktning eller går det ändå?

Hur är det med dB-dödare? Om man nu tar bort dom, lär man sätta dit dom igen innan besiktning eller går det ändå?

Klart du skall åka utan DB killer, du vill väl att brydarna skall sukta efter dig? Det brukar låta rätt så mycket utan DB killer och är det något besiktningen är grinig om så brukar det vara just ljudnivån. Det är såpass lätt att montera/demontera dem så kör utan och sätt i vid besiktning.

Sätt dit den för säkerhetsskull, tar väl några minuter, ombesiktning ligger på 180 spänn, onödiga pengar du istället kunde lägga på bränsle :tummenupp

Jag menar det tar typ 23 sekunder att få av eller på dem så varför chansa?

Klart du skall åka utan DB killer, du vill väl att brydarna skall sukta efter dig? Det brukar låta rätt så mycket utan DB killer och är det något besiktningen är grinig om så brukar det vara just ljudnivån. Det är såpass lätt att montera/demontera dem så kör utan och sätt i vid besiktning.

Ja, självklart. Tog ju kortet enbart därför!

Vad säger farbror blå om dom stoppar en och det råkar låta lite för mycket för deras smak då?

Är det en inspektör åker du antagligen på ombesiktning, är det en vanlig polis kan du kanske åka på "störande framförsel av fordon" eller vad det heter (böter).

Ja, självklart. Tog ju kortet enbart därför!

Vad säger farbror blå om dom stoppar en och det råkar låta lite för mycket för deras smak då?

Antagligen har du då gjort andra busigheter eller så ska det till en riktigt grinig farbror för att bry sig om det. Kör med alldeles för öppna rör på en stånka, har åkt in i laser- och blåskontroller hela säsongen och har inte fått höra ett ord om mina inte helt gatlagliga pipor. Tror knappt jag har hört om folk som faktiskt har åkt på skit av polisen för enbart lite ljud.

Det ska till en riktig surgubbe till polis för att han ska stoppa dig och enbart fälla dig på grund av att hojen låter för mycket.
Oftast åker man bara på sådant om man gjort något dumt som leder till att man blir stoppad.

De gånger jag och mina polare blivit stoppade så har vi bara behövt blåsa, sedan har konstapeln kikat så att allt är som det ska. Efter det får man åka vidare, eventuellt med en anmärkning om något de tycker att man borde fixa.

lånar tråden: vad gör powercommander för nytta? har beställt cykel med Acra och undrar om en PC gör nån nytta, när är det läge att montera en PC?

hittade sökfunktionen

Last edited:
Du ska verkligen kört som ett svin och snuten inte kan sätta dit dig för det, och därför tar dig för slipon...

Slipon är ungefär lika svårt att montera som att tanka en bil första gången :hihi

Vill bara påpeka att du kan behöva tänka efter innan du våldar. På ER6 iaf är enda kvarvarande infästningen vid bytet uppe vid motorn så om man måste trycka hårt för att få dit det är det risk att man knäcker grenröret uppe vid infästningen. Där kan man t.ex. lösa det med att placera nått lämpligt mellan grenröret och framdäcket som håller emot kraften.

En sak till, på min är det en packning i kopplingen och efter ett par byten är den rätt spöad och behöver bytas ut så du kan behöva en extra.

var inte "jättelätt" på kingen , är man helt ovan med mekande så bör man kanske lämnat in det

beror helt och hållet på vilken hoj det gäller ... men en vanlig fjollhojj med en orginaldämp på sidan bör det vara en baggis :tummenupp

Personligen tycker jag min hoj låter alldeles lagom mycket även med dB-killer så jag kör med den i jämt. Är ju i princip bara på låga varv och fisgas som den gör någon skillnad. Öppnar man upp gasen helt brölar den igång rejält ändå.
Fast jag har ju inte Acra iofs..

På min förra hoj hade sliponet en annan dragning, high mount hette det.
fick flytta både blinkers och skjutspinnar.

en annan dämpare jag monterade tog typ tio minuter, en avgasklämna, en bult och två spännfjädrar.
beror på är alltså mitt svar.

ska man åka bana föredrar jag original som jag har nu. Bekvämt och enkelt.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti