Slip-on E2-märkning

Cecilia

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki sv650s
Undrar om någon kan hjälpa mig med hur E2 märkningen ser ut på slip-on?
Är det enbart instansat eller ska det sitta någon dekal och hur ser den ut isf? Som ni kanske förstår så har jag ingen koll alls på detta... :confused:
 
smiler skrev:

Någon som har sagt att man måste ha en sådan märkning för att den ska gå igenom besiktningen... Jag har ingen koll på sånt så jag tänkte att det är säkert någon här som vet.
 
Normalt är SlipOn inte E-märkta, eftersom de sällan har "godkänd" ljudnivå. Det finns dock ett antal tillverkare som gör "Road Legal"-versioner. Det är samma rör som deras vanliga race-modell, men med en ljuddämpande plugg i röret.

Är det riktigt seriöst sitter E-märkningen på pluggen, och försvinner således om man skruvar bort den. Då är inte ljudnivån ett dugg godkänd längre, utan lika "olaglig" som race-versionen.

Om du har ett äldre SlipOn så är det troligen inte E-märkt, annars bör märkningen vara stansad. (Dekaler har en förmåga att ramla av heta ytor, vissa tillverkare har haft problem med att deras påklistrade logotyper har lossnat.)
 
Mitt Sebring Twister är E-märkt på "bakgaveln"
Men det är klart,insatsen åkte ju ut fortare än kvickt så
E -märkningen säger ju inte så mycket :D
 
Cecilia skrev:
Något bra tips på hur man gör för att få den igenom besiktningen?

Det beror mycket på besiktningsmannen. (Har diskuterats en hel del här förr.) E-märkningen är (än så länge) inte lika viktig i Sverige, som i vissa andra Europeiska länder. Det är främst bullret som kontrolleras (somliga struntar dock i det och tycker att det är Polisens uppgift).

Förra gången jag besiktigade min cykel, var en snubbe på HD (klädd i mörk kostym!) närmast före. Jag log lite inne i hjälmen när kontrollanten tog fram dB-mätaren, HD:n levde f-n! Kostym-nissen såg dock nöjd ut efteråt, och åkte iväg med ett muller.

När besiktningsmannen sedan åter plockade fram mätaren för att kolla min hoj, som i princip bara pös i jämförelse med HD:n (originalsystem), flinade jag och sa något om att "Den innan var nog lite värre".

Besiktningsmannen spände då ögonen i mig och sa barskt:
-Du! Det är skillnad på buller och buller!!!

:squid
 
Här är en bild där du kan se E-märkningen på en MIVV:
m%5Cmivv_T_DBK_D.jpg
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top