Slip-on design

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Tänkte svänga ihop ett par slip-ons, tänkte bara höra vad ni tror om mina idéer.

I princip alla slip-ons på marknaden idag (som jag har sett) har plåtgavlar som ligger utanpå manteln i ändarna där den är nitad. Tänkte kolla vad ni tror om att inte använda sig av varken popnit eller skruv, se bilden så förstår ni kanske hur jag menar, jag är ute efter ett mer "cleant" utseende och funderar på att inte ha någon synlig skarv alls mellan manteln och bakre gaveln och mellan främre gaveln och manteln endast ha en minimal skarv.

Men grundidéen är alltså: inga skruv o inga popnit i manteln.

Bifogat

• Slipon.jpg
    Slipon.jpg
    22.4 KB · Visningar: 218
Limstift skrev:
Tänkte svänga ihop ett par slip-ons, tänkte bara höra vad ni tror om mina idéer.

I princip alla slip-ons på marknaden idag (som jag har sett) har plåtgavlar som ligger utanpå manteln i ändarna där den är nitad. Tänkte kolla vad ni tror om att inte använda sig av varken popnit eller skruv, se bilden så förstår ni kanske hur jag menar, jag är ute efter ett mer "cleant" utseende och funderar på att inte ha någon synlig skarv alls mellan manteln och bakre gaveln och mellan främre gaveln och manteln endast ha en minimal skarv.

grymt snyggt,,,,men varför inte bil inspereras lite och korta pipan som sticker upp och låta det vara ett fett hål in i burken eller minimal kant bara??

Limstift skrev:

Vore grymt med ett stort och fett utblås. 10 cm i diameter kanske. vora asnyggt

lerox78 skrev:
grymt snyggt,,,,men varför inte bil inspereras lite och korta pipan som sticker upp och låta det vara ett fett hål in i burken eller minimal kant bara??

Hm är tveksam till att inte ha nåt ändrör alls, men det klart, det är en intressant idé.

Bifogat

• Sliponmod.jpg
    Sliponmod.jpg
    16.8 KB · Visningar: 203
The blade skrev:
Vore grymt med ett stort och fett utblås. 10 cm i diameter kanske. vora asnyggt

Eh 4" utblås på en dämpare som har en manteldiameter på 4,5"? Hehehe nä inget för mig, möjligtvis för Zatzy-mupparna. Men tack för förslaget! :)

Måste nog tyvärr göra en kompromiss pga. tillverkningskostnader och vikt. Vad sägs om nåt i den här stilen?

Bifogat

• Slipon.jpg
    Slipon.jpg
    23.3 KB · Visningar: 143
Kul med lite kreativitet... personligen så tyckte jag att alla förslag var bra men är som sagt mest glad åt att se lite kreativitet!

Limstift skrev:
Måste nog tyvärr göra en kompromiss pga. tillverkningskostnader och vikt. Vad sägs om nåt i den här stilen?

Snyggve :)

Men varför inte nita i andra änden, vid utblåset, istället? Det kanske ger för mycket "här-skarvar-vi-på-ett-lock-känsla"?

Nu är det nya bud (igen). Nu blir det mattborstat rostfritt utan änd-rör och utan skruvar eller nitar på manteln, det kommer dock att finnas sex stycken skruv i framändan, men det blir s.k. bröstvårtor, alltså kullriga skallar på dom.

Edit: Kommer troligen att göra två eller tre stycken med slip-on anslutning dvs. ett slitsat rör i framkant samt ett eller två med anslutning som passar GSXR750 96-00 (och andra modeller med samma butlcirkeldiameter, t.ex. andra GSXR-modeller.

Tre stycken är alltså till salu om nån är intresserad.

Last edited:
Sådärja, nu är arbetet i full gång och beräknas vara färdigt nån gång i helgen, återkommer med bilder...

Har haft fullt upp med annat ett tag... Men nu har jag iaf fått ihop det någorlunda, men slutfinishen är inte riktigt fixad på bilderna men det får ni tåla..

Bifogat

• 100_0360 (Small).jpg
    100_0360 (Small).jpg
    43.3 KB · Visningar: 101
  • 100_0363 (Small).jpg
    100_0363 (Small).jpg
    25.4 KB · Visningar: 81
Kan sen coolt ut på vissa hojjar. designen på ändan påminner om mina Remusblås på XTn men har en "stor radfyra look"

Snyggt. har du ett prisläge?
vikt?

Last edited:
Det är ju inget superpris direkt men rilmligt kanske det är. http://www.flip-mc.se håller visserligen ungefär dom priserna på allt sitt och mycket billigare på två dämpare. Då är dom anpassade med mellanrör och liknande infästnings mojs.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back